Na razie bez biletu legalnie można podróżować tylko w Żorach. Tamtejsze władze zdecydowały o rewolucyjnym rozwiązaniu i postanowiły zlikwidować odpłatność za korzystanie z komunikacji miejskiej. Czy w stolicy Podbeskidzia jest to również możliwe?

Jazda za darmo wprowadzona zostanie w Żorach od 2014 roku. Decyzja jednak już zapadła, a roczny niemal okres oczekiwania wiąże się ze sprawami proceduralnymi. Do takiego rozwiązania żorska gmina dopłaci milion złotych, z 2,3 mln zł do 3,3 mln zł. Władze miasta twierdzą, że darmocha wszystkim się opłaci.

Z samochodu do darmowego autobusu

 - Po pierwsze, chcemy być miastem przyjaznym dla mieszkańców - tłumaczy Anna Ujma, doradca prezydenta Żor do spraw promocji i informacji. - Po drugie, będzie to miało wymiar ekologiczny, bo jest rzeczą oczywistą, że sporo mieszkańców przesądzie się ze swoich samochodów do darmowych autobusów. Poza tym komunikacja miejska będzie teraz dostępna dla wszystkich.

Darmowa jazda autobusem nie oznacza, że nikt za nią nie zapłaci. Koszty poniosą wszyscy mieszkańcy gminy, gdyż to z ich podatków miasto zapłaci za funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Czy w Bielsku-Białej takie rozwiązanie jest możliwe? Władze Żor są przekonane, że darmowa komunikacja możliwa jest tylko w małych organizmach miejskich. Podobnego zdania jest rzecznik bielskiego Ratusza, Tomasz Ficoń.

W Bielsku-Białej nie da rady

 - Mówienie o darmowej komunikacji jest nieścisłością. Przecież za paliwo chociażby ktoś jednak będzie musiał zapłacić - tłumaczy rzecznik. - Ktoś, czyli podatnicy. Będzie to po prostu inna forma opłaty. A w naszym mieście rzecz jasna takie rozwiązanie nie jest możliwe, głównie z powodów ekonomicznych. Wyłączając bilety, gmina dopłaca do MZK blisko dwadzieścia milionów złotych rocznie.

Jeśli zatem ktoś chce w Bielsku-Białej podróżować za darmo (poza przypadkami określonymi w uchwale Rady Miejskiej w sprawie uprawnień do ulg i przejazdów bezpłatnych), pozostaje mu wyłącznie jazda na gapę, czego - oczywiście - nie polecamy.

Jednym z pierwszych europejskich miast, w którym wprowadzono bezpłatną komunikację miejską był ponad 70-tysięczny Hasselt w Belgii. Od 1997 roku za darmo można tam jeździć autobusami w granicach miasta. Z kolei od bieżącego roku darmowy transport zbiorowy mają mieszkańcy Tallinna w Estonii. W Polsce społeczne akcje na rzecz darmowej komunikacji miejskiej prowadzone są m.in. w Warszawie i Krakowie.

Tekst i foto: Krzysztof Oremus