Bezpłatna mapa dla rowerzystów
W ratuszu odbyło się spotkanie zorganizowane przez Beskidzkie Towarzystwo Cyklistów związane z podsumowaniem projektu ?Trasy rowerowe w Bielsku-Białej?. Zaprezentowano m.in. mapę, którą mogą otrzymać bezpłatnie bielscy rowerzyści.
W trakcie spotkania w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej omówiono działania na rzecz promocji turystyki rowerowej podejmowane przez BTC oraz plany na najbliższe lata. Spotkanie było okazją do zaprezentowania nowej mapy pt. ?Trasy rowerowe w Bielsku-Białej?, która ukazała się w nakładzie 7 tys. egzemplarzy. Mapa została przygotowana z myślą o początkujących i zaawansowanych rowerzystach. Można ją bezpłatnie otrzymać w siedzibie BTC przy ul. Krasińskiego 5a, a w najbliższym czasie pojawi się w Miejskim Centrum Informacji Turystycznej oraz wydziale promocji UM.
Uczestniczący w spotkaniu goście ze Słowacji zaprezentowali wspólne działania podejmowane w ciągu ostatnich lat z polskimi partnerami, m.in. z Beskidzkim Towarzystwem Cyklistów. Słowacy przedstawili projekty przeznaczone dla rowerzystów, które są realizowane w ich kraju. Sporo uwagi poświęcono realizacji mikoroprojektów w Euroregionie Beskidy. Projekt ?Trasy rowerowe w Bielsku-Białej? był realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska - Republika Słowacka 2007-2013? za pośrednictwem Euroregionu Beskidy.
bb
Foto: UM w Bielsku-Białej
Komentarze 13
Chciałabym przybliżyć pojęcie szlaku rowerowego tj. elementu infrastruktury rowerowej realizowanego w ostatnich latach przez BTC oraz promowanego na spotkaniu w UM oraz na wydanych mapach.
Szlak rowerowy jest turystycznym ciągiem komunikacyjnym przeznaczonym dla ruchu rowerów, oznaczony znakami drogowymi ?szlak rowerowy?. Szlaki rowerowe wyznaczane są w szczególności po drogach dla rowerów, pasach dla rowerów oraz drogach dla pieszych i rowerów, a także innych drogach publicznych i niepublicznych prowadzących ruch
o niewielkim natężeniu.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem zadania techniczne polegające na umieszczaniu i utrzymywaniu znaków drogowych szlaków rowerowych realizują zainteresowane organizacje turystyczne takie, jak np. PTTK i BTC.
Prowadzone przez BTC działania takie jak wyznaczanie szlaków rowerowych, organizowanie rajdów rowerowych mają na celu krzewienie turystki rowerowej, jako możliwości spędzania wolnego czasu. Przy braku infrastruktury rowerowej w postaci dróg dla rowerów, wyznaczone szlaki rowerowe dają możliwość spędzenia wolnego czasu poprzez wybranie jednej z tras wyznaczonych na terenie miasta. Również, wyprowadzają ruch rowerowy
w stronę atrakcyjnych turystycznie terenów pozamiejskich, gdzie istnieją oznakowane już szlaki rowerowe np. kierunek Glinka-Słowacja ? szlak czerwony czy odnoga WTR doprowadzająca ruch rowerowy do Wiślanej Trasy Rowerowej.
Przedstawione na mapie szlaki rowerowe oznakowane w terenie, wyznaczone zostały na podstawie doświadczeń oraz opinii różnych osób min. z BTC uprawiających, czynnie turystykę rowerową. Przy braku dróg dla rowerów w naszym mieście poprowadzone zostały głównie po drogach lokalnych i dojazdowych prowadzących ruch o niewielkim natężeniu. Na ww drogach występują często ograniczenia dotyczące ruchu ciężkiego. Drogi położone są na osiedlach objętych strefowymi ograniczeniami prędkości.
BTC, jako towarzystwo nie dysponuje możliwościami finansowymi oraz prawnymi umożliwiającymi budowę dróg dla rowerów. Do tego celu powołane są jednostki miejskie, które odpowiadają za politykę transportową miasta. Posiadają umocowanie prawne
i finansowe oraz dysponują terenem umożliwiającym budowę infrastruktury rowerowej. Wszelkie żale dotyczące braku ścieżek rowerowych proponuję kierować do ww. jednostek a nie do towarzystwa, które w ramach niewielkich posiadanych środków próbuje propagować turystykę rowerową, jako możliwość spędzenia wolnego czasu.
Mimo kilku niepochlebnych opinii pod artykułem, mogę śmiało powiedzieć, że sam efekt promowania wycieczek rowerowych, jako formy spędzania wolnego czasu został osiągnięty. Codziennie do naszej siedziby zgłasza się od kilku do kilkunastu osób zainteresowanych mapą, oraz deklarujących się chęcią skorzystania z wyznaczonych szlaków. Zainteresowanie trasami rowerowymi oraz organizowanymi przez BTC rajdami rowerowymi gromadzącymi corocznie kilka tysięcy osób, jest sygnałem dla władz naszego miasta o rosnącym zainteresowaniu ruchem rowerowym, nie tylko, jako formy spędzania wolnego czasu, ale jako alternatywnego środka transportu. Świadczy również o potrzebie poważnego zajęcia się infrastrukturą rowerową w mieście.
Moje interwencje w MZD, proszące o usunięcie głównie znaków drogowych, które nieraz stoją niezgodnie z prawem i zdrowym rozsądkiem niemal na środku niektórych dróg rowerowych, od ponad 6 miesiecy nie przyniosły rezultatów. Kiedy zagroziłem zgłoszeniem do prokuratury nieprawidłowości przy budowie dróg rowerowych w mieście pojawiły się pogróżki od nieznanych osobników. Domyślam się od kogo, ale nie będę pisał wprost, aby niektórym nie pogarszać nadwątlonej opinii.
Tymczasem w Kurierze Radia Bielsko ukazał się wywiad z p. Koźmin, która mówi, że BTC jest przeciwne przebudowie niektórych dróg rowerowych, w celu doprowadzenia ich do stanu używalności i oznakowania w zgodności z prawem. WTF???
Inną kwestią jest kto zatwierdził te projekty i odbierał te buble rowerowe? Kto w tym mieście odpowiada za ten stan?
A może to tylko ja jestem wariatem i widzę problemy tam gdzie ich nie ma?
Największym sukcesem jest również pokaz nowych koszulek towarzystwa, które przyniesie wymierne korzyści dla wszystkich rowerzystów. Same szlaki rowerowe, niektóre bezsensu (petla po hałnocwie) nie rozwiążą problemu.
Tak przy okazji oglądając zdjęcia z tej jakże ogromnej konferencji z udziałem osób, które na rowerze jeżdżą tylko od święta, mam kilka pytan:
1. Ilu bielskich rowerzystów zostało na nia zaproszonych, bo na zdjęciach nie ma nikogo?
2. Gdzie można znaleźć informacje o sukcesach BTC, o których mowa na konferencji?
3. Gdzie rowerzyści mogą łatwo znaleźć informacje o planach rozwoju infrastruktury rowerowej w mieście?
Rowerzyści powinni być w opozycji do władzy oraz instytucji miejskich typu mzd i wymagać od niej konkretnych działań, a nie popijać kawkę, wcinać wspólnie ciasteczka i poklepywać się po plecach. Po prostu marzą im się ciepłe posadki w urzędzie, a nie działąnia na rzecz rowerzystów. Takie przynajmniej odnoszę wrażenie patrząc na ich działaność.
O wyznaczaniu tras rowerowych przy ruchliwych drogach nie wypowiadam się, aby nie naruszyć regulaminu portalu.
Swoją drogą - kkto tym razem z towarzystwa cyklistów lansuje się na okładce tej mapy?
BB nie jest miastem przyjaznym dla rowerzystów i niewiele się dzieje, aby to zmienić.
Klauzula informacyjna ›