Już jutro  w Gemini Park w Bielsku-Białej rozpocznie się wystawa prezentująca 10 objawów ostrzegawczych pierwotnych niedoborów odporności (PNO). Zainauguruje ona ogólnopolską kampanię edukacyjno-społeczną „TAK dla odporności!”, która potrwa do końca roku. Jej celem jest zwiększenie społecznej świadomości na temat pierwotnych niedoborów odporności (PNO).

Chociaż pierwotne niedobory odporności (PNO) wciąż określane są jako choroby rzadkie, szacuje się, że na świecie problem ten dotyka nawet 1 na 400 osób. PNO to grupa ponad 250 chorób o podłożu genetycznym, które polegają na niewłaściwym funkcjonowaniu niektórych elementów układu odpornościowego. W ich efekcie pacjenci o wiele częściej zapadają na ciężkie infekcje oraz cierpią z powodu wielu przewlekłych schorzeń, głównie dróg oddechowych.

Największym problemem w Polsce jest wciąż niska świadomość istnienia PNO, a co za tym idzie, duża liczba niezdiagnozowanych pacjentów. Nieleczone niedobory odporności mogą prowadzić do poważnych przewlekłych powikłań, a nawet do śmierci chorego.

Kampania „TAK dla odporności”, realizowana przez Stowarzyszenie na rzecz osób z niedoborami odporności „Immunoprotect” we współpracy z centrami handlowymi w całej Polsce ma na celu zwiększenie społecznej świadomości na temat PNO oraz uświadomienie jak ważna w przypadku tych rzadkich genetycznych schorzeń jest wczesna diagnostyka. - W ramach kampanii chcemy postawić przede wszystkim na edukację, uwrażliwić na niepokojące sygnały, uświadomić ludziom, że ten temat może dotyczyć ich samych lub ich dzieci. Albo kogoś z bliskiego otoczenia, kto ciągle choruje. Kiedy infekcja goni infekcję, antybiotyki nie pomagają, a oddział szpitalny staje się drugim domem, może to oznaczać, że mamy do czynienia właśnie z niedoborami odporności – wyjaśnia Adrian Górecki, prezes stowarzyszenia „Immunoprotect”.

Dlaczego właśnie centra handlowe? – Wierzymy, że dzięki wystawie edukacyjnej, zorganizowanej w szczególnie licznie odwiedzanych miejscach, jakimi są galerie handlowe, uda nam się wspólnie dotrzeć do wielu osób i przyczynić się do diagnozy kolejnych pacjentów. Wystawa składa się z kilkunastu przyjaznych, komiksowych grafik, które przykują uwagę zarówno najmłodszych, jak i nieco starszych odwiedzających centrum handlowe – dzięki temu będziemy mogli pokazać, na jakie sygnały powinni zwracać baczniejszą uwagę – przekonuje Górecki. Dzięki szybkiej diagnozie możliwe jest rozpoczęcie leczenia PNO, a przez to zmniejszenie częstości infekcji i podniesienie komfortu życia pacjenta.

Świadomość istnienia objawów ostrzegawczych jest niezwykle ważna, zwłaszcza iż szacuje się, że w Polsce wciąż żyje około 2 tysięcy niezdiagnozowanych osób, a czas między pierwszymi objawami a diagnozą często wynosi nawet kilka lat. Celem kampanii jest zmiana tej sytuacji. Diagnoza PNO najczęściej następuje w dzieciństwie, ale objawów ostrzegawczych nie należy lekceważyć także w dorosłym życiu, bowiem niedobory odporności są schorzeniem, które – mimo iż ma podłoże genetyczne – może uaktywnić się dopiero na późniejszym etapie życia.

Więcej informacji na temat kampanii oraz terminarz najbliższych wystaw dostępne są na stronie: www.immunoprotect.pl/kampania

 

                                bb