Lokomotywy kontra mieszkańcy


2017-07-14, 07:00  |  komentarzy (40)

Długą batalię musieli stoczyć mieszkańcy bielskiej dzielnicy Leszczyny, zanim w końcu postawili na swoim. Emisja spalin i hałasu, która zamieniała ich życie w koszmar, zostanie ograniczona. Żadna lokomotywa nie stanie już w nocy na bocznicy bielskiej elektrociepłowni.

Mieszkańcy Leszczyn od miesięcy słali pisma w różne miejsca, by zainteresować kogoś swoim problemem. Niestety, bez rezultatu. Pod koniec marca br. zwrócili się z petycją bezpośrednio do Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie opisując swoją sytuację w dramatycznym apelu. Czytamy w nim (pisownia oryginalna):

Rozumiemy potrzebę dostaw węgla do Elektrociepłowni EC-1 w B-B i odbiór pustych wagonów, ale nie potrafimy zrozumieć konieczności ciągłej pracy lokomotyw stojących na bocznicach. Praca lokomotyw (czasami 2-3 szt.) nie trwa 10 czy 15 minut, tylko całymi godzinami… Mamy nadzieję, że w końcu jakaś kompetentna osoba pomoże nam rozwiązać problem związany z pracą stojących i pracujących lokomotyw. Każdy człowiek marzy o tym, żeby po całym dniu spokojnie usiąść i odpocząć, w spokoju i ciszy poczytać książkę, my mamy z tym problem...

Kto trzyma skład?

Autorzy listu ilustrują problem przykładem z 22 marca br., kiedy to na bocznicę stacji PKP Leszczyny o godz. 20:00 wjechał skład z węglem dla elektrociepłowni i stał tam dwie godziny.

- Lokomotywa stoi i pracuje coraz mocniej i głośniej, za chwilę zwalnia i znowu dodaje gazu, i tak w kółko - piszą zrozpaczeni mieszkańcy. - Tłumaczenie, że lokomotywa musi pracować, żeby zabezpieczyć skład pociągów przed ich samoczynnym zbiegnięciem w związku z dużym pochyleniem linii w kierunku stacji B-B Główna jest dziwne i śmieszne, bo w momencie, kiedy lokomotywa jest odczepiona i przemieszcza się sama po szynach, to »kto« trzyma cały skład, żeby samoczynnie nie zjechał?

Petycja kończy się apelem o podjęcie pilnych działań ograniczających negatywne oddziaływanie kolei na zdrowie mieszkańców.

Będzie kontrola

Wydaje się, że głos mieszkańców został w końcu wysłuchany. Urząd Transportu Kolejowego przekazał wprawdzie petycję do rozparzenia, zgodnie z właściwością, prezydentowi Bielska-Białej. Ze swojej strony zadeklarował jednak przeprowadzenie kontroli na terenie bocznicy PKP Bielsko-Biała Leszczyny. Dotyczyć ona będzie m.in. przestrzegania warunków bezpieczeństwa ruchu kolejowego i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Z kolei bielski Ratusz interweniował u użytkownika bocznicy, którym jest Tauron Ciepło Zakład Wytwarzania Bielsko-Biała. Ten ostatni poinformował w odpowiedzi (pismo z 21 czerwca br.) o działaniach, które podjął w celu ograniczenia uciążliwości związanych z funkcjonowaniem bocznicy.

W nocy nie wjadą

Z wyjątkiem sytuacji awaryjnych bocznica nie będzie odtąd przyjmować lokomotyw w nocy i w dni wolne od pracy. Wprowadzono także ograniczenie czasu przebywania lokomotyw w tym miejscu. Do pięciu miesięcy wydłużono okres, w którym bocznica w ogóle nie jest użytkowana (w związku z sezonową pracą zakładu dostawy węgla do elektrociepłowni nie są realizowane w okresie letnim). Natomiast transport kolejowy dla dostaw oleju opałowego i odbioru odpadów paleniskowych ma zostać w całości zastąpiony transportem samochodowym.

Po tych deklaracjach mieszkańcy Leszczyn mogą chyba odetchnąć z ulgą. Żaden hałas nie powinien ich już budzić w nocy. Szkoda tylko że, to wszystko kosztowało ich tyle nerwów i zachodu. Że tych prostych decyzji nie można było podjąć wcześniej i bez wywierania presji.

Maciej Chrobak

Artykuł wyświetlono 9730 razy
Najnowsze artykuły:
2017-09-25
Spór o parking przy stadionie
Po wyburzeniu obecnej siedziby Komendy Miejskiej Policji powstanie parking dla użytkowników pobliskiej hali sportowej, stadionu, Domu Żołnierza oraz mieszkańców osiedla. Rozważanych jest pięć projektów. Będzie skromnie lub na bogato.
więcej
2017-09-25
Idzie zmiana pogody
Po fatalnej końcówce lata nadchodzi pogodna i sucha aura. Łowcy Burz Podbeskidzie prognozują, że na początku tygodnia Polska znajdzie się w zasięgu rozległego układu wysokiego ciśnienia znad Rosji, który zapewni stabilną pogodę z dużą ilością słońca.
więcej
2017-09-25
Biskup pojechał na wieś - foto
Do wystrzegania się zazdrości i leczenia związanych z nią kompleksów wezwał bp Piotr Greger podczas mszy w parafii pw. Opatrzności Bożej w Bielsku-Białej. W tym czasie bp Roman Pindel wizytował parafię w Przecieszynie, skąd pochodzi premier Beata Szydło.
więcej
Komentarze:


  

niezarejestrowany - sha3ter 2017-07-18 10:54
A obok mieszka radna PO. I nic?
Ukryty 2017-07-16 22:06
Komentarz został ukryty, ponieważ naruszał regulamin portalu.
niezarejestrowany - sha3ter 2017-07-16 17:31
I nie ma najmniejszego znaczenia, że chodzi "tylko" o transport oleju opałowego i odpadów, popiołów.
Jest to absolutne wstecznictwo i prywata.
niezarejestrowany - sha3ter 2017-07-16 17:29
Kto imiennie podpisał się pod decyzją zastąpienia najbardziej ekologicznego, najmniej hałasogennego transportu kolejowego, samochodowym ?
Jest to absolutny skandal, dla prywaty wąskiej garstki osób które dobrze wiedziały obok czego budują swoje domy wrzuci się teraz na drogi 30 cieżarówek zamiast jednego składu kolejowego.
Absolutny dramat i brak jakiekolwiek myślenia.
Najbardziej bawi mnie postawa zadowolonego dziennikarza, któremu nie przyszło nawet do głowy opisać ten problem.
niezarejestrowany - on bb 2017-07-15 19:56
a prąd i ciepełko w domu to sie chce mieć, co ??? a tak to wszystko kmiotom przeszkadza...
niezarejestrowany - Jas Fasola 2017-07-15 12:07
Wsioki trza było siedziec dalej na wsi a nie pchac się do miasta wam wszystko przeszkadza .Teraz na wszystko narzekacie chłopskie syny.Proponuje wyjechac do rodzinnego zadupia.
niezarejestrowany - Kubuś Puchatek 2017-07-15 10:18
Nie węgiel śmieszku a olej opałowy i popiół z tego węgla, co go pociągiem przywiozą i spalą będzie wywożony ciężarówkami. Zapewne jedna albo dwie tygodniowo. Setki..
niezarejestrowany - śmiech na sali 2017-07-15 08:00
Czytajcie ze zrozumieniem. bo widzę że część poniżej nie ma kompletnie pojęcia o czym pisze i o co konkretnie chodzi mieszkańcom.Chcecie powiedzieć że teraz węgiel będzie dostarczany przez "TiRy" ??? hehehehe W takim razie w zależności z której kopalni to koniec kolejki do elektrociepłowni przewiduje w okolicach Katowic albo Mysłowic albo Rybnika albo Jastrzębia albo Rudy Śl.
niezarejestrowany - dd11 2017-07-14 21:01
Oj ludziska. Czytajcie moze ze zrozumieniem i nie wyciagajcie pochopnych wnioskow. Chyba nie sadzicie, ze petycja mieszkancow spowodowala zastapienie transportu kolejowego transportem samochodowym. Zreszta chodzi tylko o pewna część dostaw. W tym przypadku w koncu ktos podszedl do sprawy powznie. Przeanalizowal problem i znalazl jakies rozwiazanie. Wielokrotnie wladza ignoruje obywateli i nie daje szans na dialog. Szkoda, ze jednak sprawa musiala pójsc na sama gore, ale dobre i to. A bielscy wlodarze w koncu nauczyliby sie sluchac ludzi i pomagac rozwiazywac problemy. A nie tylko je piętrzyć.
niezarejestrowany - Pepe 2017-07-14 20:17
Do Heheh. Nie chciałem, żeby wzruszyła Cię moja historia... ;) A na poważnie.

Co z tego, że są gorsze rzeczy od "towarowego"? Mam się z tym pogodzić? Wyłuskałeś kilka słów, by poprzeć swoją wątpliwą tezę. Nie piszę, że mi przeszkadzają, tylko nie rozumiem braku skutecznych działań poprawiających sytuację. Brak reakcji lokalnej władzy też kiepsko wygląda (ale do tego już się w Bielsku przyzwyczailiśmy). Nikt nie słucha mieszkańców - ludziom trzeba polepszać jakość życia, nie zatruwać jej, nie dewastować ich prawa do wypoczynku. Dlaczego dopiero Warszawa skłoniła kogoś do takiej decyzji?

Podobnie jest z przestrzenią publiczną w BB. Słyszałeś może o paradoksie Braessa, albo parkach kieszonkowych? Pewnie nie. Poczytaj sobie. Wzdłuż torów, zamiast strefy wypoczynku, dziki parking. Miasta, ale miasto twierdzi, że nie jego, itd...

Bielscy urzędnicy się nie uczą. Ma być tak jak sobie wymyślili. Jak ktoś ma wątpliwości to zawsze się znajdzie Heheh, który im pomoże i dalej będą trwać w przekonaniu o własnej nieomylności. Heheh też...
niezarejestrowany - azs 2017-07-14 17:44
Odpady paleniskowe od kilku lat są realizowane transportem kołowym,a co do transportu węgla to realizuje to spółka zewnętrzna która faktycznie nie oszczędza na paliwie do na terenie elektrociepłowni potrafią godzinami lokomotywy pracować.
niezarejestrowany - xenon 2017-07-14 16:47
Ludzie nie przesadzajcie z tym hałasem z pociągów. Mieszkam 100 metrów od torów kolejowych w Bielsku-Białej, jakoś nigdy mi one nie przeszkadzały. Owszem, jeśli bez celu przez godzinę pociąg jednym miejscu stoi, nic nie robi tylko dymi, to należy takie patologie eliminować.
niezarejestrowany - gość 2017-07-14 16:26
Leszczyny to takie leszcze....
Ukryty 2017-07-14 14:54
Komentarz został ukryty, ponieważ naruszał regulamin portalu.
niezarejestrowany - Heheh 2017-07-14 14:06
No tak, mieszkańcy lepiej wiedzą czy lokomotywa musi "chodzić" czy nie. Nie przyjdzie mi do głowy, że są instalacje jakieś między lokomotywą, a wagonami i one muszą być zasilone... przecież wystarczy zaciągnąć ręczny :D

A niżej wzruszająca historia Pepe o pociągu, który daje niewyobrażalny hałas :D Podejerzewam, że każdy w życiu słyszał jaki hałas generuje pociąg towarowy, sa gorsze rzeczy na swiecie niż przejazd pociągu towarowego wieczorem.

Co za ludzie, mieszkają przy torach i stękają że pociąg jedzie. Świat oszalał.
niezarejestrowany - Tomm 2017-07-14 13:28
@leszczyny: Nie jeździ się elektrowozami, bo odłączono tam napięcie . Dam Ci takie porównanie: Wagony weglarki specjalistyczne typu F, które przywozily węgiel do naszej EC w leszczynach ważą 20t a biorą ładunku 55t, jednorazowo pociąg przywoził chyba tylko 15 wag. bo nachylenie za duze, teraz poszkaj sobie ile bierze tir i porównaj to do pociągu opisanego Przeze mnie, pozdr :)
niezarejestrowany - Tomm 2017-07-14 13:18
W momencie objezdzania składu przez lokomotywe tenże skład jest zahamowany i zabezpieczony plozami i zahamowany hamulcem zwyklym. Samoczynnie nie może wyluzowac przez min 5 minut, bo inaczej nie przeszla by próba szczegółowa na stacji początkowej. Pociąg musi być cały czas zasilany powietrzem, bo inaczej kończy się ważność próby hamulca i należy wykonać ponownie próbę uproszczoną hamulca, a do tego potrzeba uprawnionego pracownika.
niezarejestrowany - Leszczyny 2017-07-14 12:51
Szkoda tylko, że nikt nie wspomniał o obsługujących te składy lokomotywach spalinowych. Nie wiem co jest bardziej ekologiczne - taka lokomotywa czy TIR. Myślę, że najlepiej byłoby zastąpić je lokomotywami elektrycznymi - nie kopcą i są ciche.
niezarejestrowany - Pepe 2017-07-14 11:52
Dlaczego urzędnicy zawsze idą w skrajności? Nie wystarczy przyjrzeć się pracy kolejnych elementów całej układanki i maksymalnie skrócić uciążliwości. Np. dlaczego skład stoi 2 godziny. Przecież to marnowanie pieniędzy, paliwa i woda na młyn dla sfrustrowanych sytuacją mieszkańców... Nie zastępować pociągu transportem kołowym - to jednak gruba pomyłka :/
niezarejestrowany - Mieszkaniec BB 2017-07-14 11:50
Brawo mieszkańcy dzielnicy Leszczyny.
Normalnie ręce opadaja. Życzę wam abyście się z tego smogu i spalin tych ciężarówek usuwających odpady, dostali skrętu kiszek.
Brawo wy.
niezarejestrowany - Marek 2017-07-14 11:41
Chore... Zamiast iść w transport kolejowy idziemy w kołowy...
niezarejestrowany - Hałas 2017-07-14 11:21
Mieszkam koło S1 mieszkam na kolejowej i żądam zamknięcia S1 hałas z tej drogi jest 100 x bardziej uciążliwy niż z linii kolejowej do Żywca którą mam pod nosem.
niezarejestrowany - Pepe 2017-07-14 11:18
Skład przejeżdża min. tunelem i dalej przez centrum Bielska, np. o 23.00. Hałas jest niewyobrażalny (lokomotywa z silnikiem diesla to jeszcze pół biedy, ale dźwięk jadących wagonów - to już nie do przejścia). Zastanawiam się dlaczego tak późno w nocy. Przecież muszą wiedzieć, że we wszystkich budynkach "dzwonią" szyby. O rozmowie przy otwartym oknie nie ma co myśleć... :) To jakaś "zemsta"? na tych, którzy w nocy nie pracują? ;D
niezarejestrowany - bielszczanin 2017-07-14 11:17
Za pół roku będą biadolili że jest duży ruch samochodowy (jak zaczną wywozić odpady samochodami ) i nie da się jeździć do pracy samochodem.
niezarejestrowany - osły 2017-07-14 11:11
A nie można było zrobić ekranów dzwiękochłonnych?
Katalog Firmy »
Turystyka
Gastronomia
Uroda i moda
Reklama, poligrafia
Usługi
Handel detaliczny i hurtowy
Budownictwo
Motoryzacja
Doradztwo, finanse, podatki
Komputery, internet
Kursy i edukacja
Nieruchomości
Śluby i wesela
Medycyna i zdrowie
Przemysł i produkcja
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2012-2014
Wykonanie: Tomasz Kwaśny      Grafika: Mateusz Godzic