Zarejestrowanie swojej strony internetowej jest pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, aby zaistnieć w internecie. Sam proces nie jest długi, a koszty zależą od usługodawcy i wybranego rozszerzenia.

Zarejestrowanie adresu w internecie jest prostym procesem, który można podzielić na kilka kroków. Obecnie istnieje wielu usługodawców świadczących usługi w tym zakresie. Wielu z nich umożliwia wybór, pod jakim rozszerzeniem ma się znajdować domena klienta. Najczęstszym wyborem dla firm, które chcą mieć zasięg przede wszystkim na terenie Polski jest domena „.pl”.

Jak wybrać nazwę domeny?

Chcąc zarejestrować domenę internetową, należy przeanalizować treści, jakie mają się na niej znajdować. Warto wziąć pod uwagę słowa kluczowe, dzięki którym użytkownicy będą mogli ją odnaleźć. Wiele interesujących nazw powiązanych z tematyką będzie prawdopodobnie zajęta. Z tego powodu usługodawcy przygotowali wyszukiwarki, dzięki którym można w łatwy sposób sprawdzić, czy domena o wybranej nazwie jest dostępna. Dobrze jest także przemyśleć takie cechy nazwy, jak jej długość czy łatwość zapamiętania. Wielu potencjalnych użytkowników może zrezygnować z korzystania ze strony, jeżeli nie będą mogli w prosty sposób wpisać jej adresu. Kolejnym krokiem jest wybór rozszerzenia. Dla domen zarejestrowanych na terenie Polski najpopularniejszym jest „.pl”. Ciekawe efekty może niekiedy przynieść zestawienie nazwy domeny z jej rozszerzeniem, np. „rmf.fm”.

Rejestrowanie domeny

Po wybraniu nazwy dla domeny należy ją finalnie zarezerwować. Najczęściej polega to na podaniu w formularzu na stronie usługodawcy swoich danych kontaktowych, na jakie ma zostać wysłana faktura. Rachunek musi zostać opłacony zazwyczaj w ciągu dwóch tygodni (dla adresów z rozszerzeniem „.pl”, domeny międzynarodowe są rezerwowane po zaksięgowaniu płatności). Od tego momentu domena staje się własnością klienta. W przypadku niezaksięgowania wpłaty w ustalonym czasie adres wraca do puli niezarezerwowanych.

Zakres cen

To, ile trzeba będzie zapłacić za rejestrację domeny zależy przede wszystkim od rozszerzenia. Cena rośnie wraz z globalnością adresu. Dla stron regionalnych są to kwoty: kilka złotych za rejestrację i około 30 zł za roczne odnowienie. Adresy z „.pl” (takie jak „.pl” czy „.com.pl”) wyceniane są na kilka lub kilkanaście złotych i kilkadziesiąt złotych za każdy kolejny rok. Najdroższe są, oczywiście, domeny międzynarodowe, takie jak „.com” czy „.eu”. W tym przypadku należy przygotować się na wydatek kilkudziesięciu złotych podczas rezerwacji i podobnej sumy przy odnawianiu. Bardzo często transfer między usługodawcami także jest płatny.

Artykuł sponsorowany