Niebezpieczny poziom dotacji dla MZK. Aż 38 tys. osób jeździ za darmo!
Jak wynika z analizy przygotowanej przez Miejski Zakład Komunikacyjny, nawet 38 tys. osób w Bielsku-Białej uprawnionych jest do podróżowania komunikacją miejską za darmo, a kolejnych 90 tys. osób posiada uprawnienia do ulgowych przejazdów. Wpływy ze sprzedaży biletów od lat utrzymują się na stałym poziomie, a MZK otrzymuje z Ratusza prawie maksymalną dotację.
Na majowej sesji Rady Miejskiej klub radnych Jacka Krywulta zwrócił się do władz miasta o wykonanie analizy skutków ewentualnego rozszerzenia grupy osób uprawnionych do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów komunikacją miejską (dodatkowo m.in. honorowi dawcy krwi, działacze opozycji antykomunistycznej, osoby represjonowane z powodów politycznych czy emeryci służb mundurowych po 60. roku życia). Szef klubu Adam Ruśniak pytał m.in. o wpływy ze sprzedaży biletów MZK oraz czy planowane jest rozszerzenie katalogu pasażerów z przywilejami przejazdowymi.
Wpływy ze sprzedaży biletów
Do pytań i wniosku radnego odniósł się teraz pisemnie wiceprezydent Lubomir Zawierucha, który poinformował, że w 2016 roku do kasy MZK ze sprzedaży biletów wpłynęło 25,28 mln zł, a rok temu 25,38 mln zł. W ciągu czterech miesięcy bieżącego roku wpływy wyniosły nieco ponad 8,7 mln zł. Jeśli utrzymają się na tym poziomie, to nazbiera się nieco ponad 26 mln zł.
Ile osób posiada prawo do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów? Z wyliczeń MZK (za pierwszą połowę 2015) wynika, że za darmo może podróżować nawet 38 tys. pasażerów (głównie są to mieszkańcy miasta), a ok. 91 tys. osób jest uprawnionych do jazdy z biletem ulgowym.
Analiza skutków finansowych wprowadzenia bezpłatnych lub ulgowych przejazdów dla grup społecznych wskazanych w interpelacji musi zostać poprzedzona zebraniem danych źródłowych z instytucji. - Wykonanie analiz wymaga czasu, ale odpowiednie działania zostaną podjęte przez służby MZK - informuje wiceprezydent Zawierucha.
Niebezpiecznie wysoki poziom dotacji
Z odpowiedzi urzędnika dowiadujemy się też, że w najbliższym czasie MZK nie planuje wprowadzenia prawa do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów dla wszystkich mieszkańców na wydzielonej linii lub liniach. Przewoźnik będzie chciał oszacować skutki finansowe takich rozwiązań. W tym celu konieczne jest sporządzenie bilansu pasażerów przewożonych obecnie na poszczególnych liniach.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, dotacje do samorządowego zakładu budżetowego, a takim jest MZK, nie mogę przekroczyć 50 proc. kosztów jego działalności. Dwa lata temu udział procentowy dotacji osiągnął poziom 45,51 proc, w 2017 roku 47,02 proc, a za cztery miesiące br. - 48,12 proc. - Wzrost ten jest wynikiem m.in. braku podwyżki cen biletów od maja 2012 roku oraz znaczącego wzrostu w tym okresie cen materiałów eksploatacyjnych, płac pracowników i innych kosztów.
Jak wyjaśnia zastępca prezydenta miasta, zbliżenie się do poziomu 50 proc. tego wskaźnika oznacza, że wyczerpały się możliwości wzrostu dofinansowania MZK poprzez większą dotację dla zakładu w celu pokrycia utraconych wpływów z biletów. Wzrost dofinansowania pojawi się z chwilą przekształcenia zakładu komunikacyjnego w spółkę prawa handlowego, ale to będzie możliwe dopiero po zakończeniu projektu współfinansowanego ze środków UE (zakup 50 nowych autobusów).
Bartłomiej Kawalec
Oceń artykuł:
11 20Dziennikarz portalu bielsko.biala.pl
Komentarze 50
1. Poznań - przetarg na 21 elektrycznych autobusów
2. Hamburg - Solaris dostarczy 10 autobusów elektrycznych
3. Rumuńska miejscowość Kluż-Napoki - Solaris dostarczy 10 autobusów elektrycznych
4. Medional - Solaris w maju 2018 dostarczył 10 autobusów elektrycznych, przewoźnik włoski zamówił kolejne 15 sztuk
5. Hamburg - Solaris dostarczy 10 autbusów eletrycznych
6. miejscowość Łomianki/k.Warszawy - Solaris dostarczy 2 autobusy elektryczne
W Warszawie mówi się, że to już niedawno dostarczone zostały ostatnie autobusy z silnikiem diesla w histostrii dla warszawskiej komunikacji.
Niestety bielski MZK - odkąd mnie pamięć nie myli - zawsze była skansenem. Niestety -była możliwość zakupu autobusów z napędem elektrycznym z dofinansowania z funduszy europejskich, okazja ta została zaprzepaszczona na rzecz "ekologicznych" diesli XD - a teraz władza się zastanawia jak tu obniżyć koszty działalności przedsiębiorstwa :-D
Niestety żadne zmiany w bielskiej komunikacji nie nastąpią dopóki bedzie rządził Krywult lub jego następca - Klimaszewski - który uważa że jset "super" w Bielsku
Kierowców korzystających z komunikacji miejskiej widuję tylko podczas dojazdu gdy następują zmiany porannej z popołudniową na mieście a prywatnie korzystających w wolnych dniach kierowców z rodziną jeszcze nie spotkałem.
Fatalna atmosfera panująca w tym zakładzie i polityka prowadzona przez dyrektora chyba skutecznie odstrasza miejscowych pracowników od korzystania z "darmowych" przejazdów MZK.
Po kilku latach spędzonych w Bielski MZK, nie widząc zmian na lepsze trzeba szukać nowej pracy, perspektywa darmowych przejazdów dla mnie i mojej rodziny nie zachęca do pozostania w zakładzie.
Pozdrawiam.
a ci wszyscy partyjniacy będą kontynuatorami dziadka wodza
byle dorwać się do fotela za wielkim biurkiem, potem będzie ta sama mizeria
No ale jesteśmy królami rankingów hah
Klauzula informacyjna ›