W czerwcu 1983 roku z taśmy w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zjechał ostatni egzemplarz legendarnej „Syreny”. W bielskim zakładzie wyprodukowano łącznie ponad 340 tys. egzemplarzy tego popularnego w tamtych czasach samochodu.

Prototyp legendarnej „Syreny” powstał w 1955 roku, a dwa lata później w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu rozpoczęła się jej seryjna produkcja. Pojazd wyposażony w dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o mocy 27 KM kosztował 72 tys. zł (przeciętne wynagrodzenia w tamtych latach to nieco ponad 1 tys. zł). Był to jedyny po wojnie samochodów z całkowicie krajową konstrukcją.

Produkcja pojazdu trwała w FSO do 1972 roku, a następnie została przeniesiona do Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Dzięki zastosowaniu nowocześniejszej technologii (FSM szykował się do uruchomienia produkcji fiata 126p, która ruszyła w połowie 1973) udało się znacząco zwiększyć produkcję. W bielskiej fabryce w ciągu 11 lat wyprodukowano łącznie ponad 344 tys. egzemplarzy „Syreny”, podczas gdy w Warszawie jedynie 177 tys. sztuk (w latach 1957-72).

Ostatni model „Syreny” zjechał z taśmy produkcyjnej w Bielsku-Białej 30 czerwca 1983 roku. Wczoraj minęło więc 35 lat od zakończenia produkcji tego legendarnego w dziejach polskiej motoryzacji pojazdu.

bak

Foto: Narodowe Archiwum Cyfrowe