Tereny na prawym brzegu rzeki Białej odcięte są od komunikacji publicznej - napisał do redakcji Czytelnik (zastrzegł sobie anonimowość), który jest inżynierem zajmującym się nadzorem nad budową mostów i wiaduktów. Jego zdaniem, problem ten można rozwiązać poprzez wykorzystanie taboru miejskiego przewoźnika do usprawnienia ruchu w Mikuszowicach Krakowskich. Pozwoli to wielu mieszkańcom miasta dostać się do domu oraz dojechać do zakładów pracy i centrum handlowego.

Obecnie mieszkańcy Mikuszowic Krakowskich, na południe od S1, odcięci są od końcowego przystanku na ul. Bystrzańskiej (kładka nad rzeką Białą w rejonie Kusia i Morelowej doprowadza do ekranów „ekspresówki”). Natomiast dojście do przystanków MZK przy Żywieckiej ulicą Morelową to daleka droga - przechodzi przez torowisko i jest trudna z uwagi na pochylenie terenu. Dojście ulicą Bajki jest zbyt odległe.

Autobusy po prawej stronie Białej?

Dlatego inżynier proponuje przeanalizować poprowadzenie (na próbę) jednej z linii autobusowych prawym brzegiem Białej - ulicami: Dmowskiego, Sempołowskiej, Leszczyńskiej i Kusia, wykorzystując do tego celu mniejsze autobusy. Jego zdaniem, można spróbować wyodrębnić którąś z istniejących linii równoległych, np. zdublować nową trasę linii 24, która skręcałaby w ul. Stojałowskiego (z 3 Maja) lub linii 9, która skręcałaby w Stojałowskiego (z Lwowskiej) do prezentowanej dalej trasy.

Przystanki można zlokalizować (jadąc w kierunku południowym od ul. Stojałowskiego) na Dmowskiego przy Ratuszu (istnieje), powrotny w zależności, którędy linia wraca (istnieją przystanki). Dalej - na Sempołowskiej pomiędzy przejazdem kolejowym a starą ul. PCK - powrotny tuż za Dworkową (zatoka przy placu po wyburzeniach), a następnie w rejonie Befado (obustronnie) oraz na Leszczyńskiej w rejonie Apeny i/lub tuż za nią (obustronnie).

Kolejne przystanki mogłoby się znaleźć po obu stronach ronda za Gemini Park, w rejonie Leszczyńskiej i Gen. Maczka na wysokości mostu nad potokiem Straconka (obustronnie) oraz w pobliżu Urzędu Skarbowego (obustronnie). Przystanek końcowy na ulicy Ks. Kusia, w rejonie ISS - z zatoką po prawej stronie przy Białej. Powrót poprzez placyk ok. 100 m powyżej zakładu (przed skrętem w Morelową). Można również rozważyć pętlę pod wiaduktem drogi ekspresowej.

Rozwiązania alternatywne

Czytelnik proponuje również rozwiązanie alternatywne, które polega na tym, by linię nr 12 lub 14 z obecnego odcinka przejazdu ul. Partyzantów (po lewej stronie rzeki Białej) skierować na równoległą trasę Leszczyńską - prawym brzegiem rzeki Białej. W tym wariancie dla linii nr 12 trzeba byłoby wydłużyć przejazd ul. Sempołowskiej do ronda przy moście na PCK. Dodatkowy przystanek przy Apenie - jak we wcześniejszej propozycji.

Inny wariant zakłada, by linię nr 21 w drodze powrotnej skierować z ul. Bystrzańskiej na trasę równoległą do istniejącej, lecz przebiegającą po prawej stronie rzeki Białej: w prawo mostem druha Piekiełki, w lewo Gen. Maczka i dalej Leszczyńską aż do skrzyżowania z Gen. Bora-Komorowskiego, gdzie linia nr 21 wróciłaby na istniejącą trasę. Przystanki na nowym odcinku - jak wcześniej.

Bartłomiej Kawalec