Sezon jesienno-zimowy to czas, w którym warto szczególnie dbać o odporność. W codziennej diecie powinna znaleźć się solidna porcja witamin, ze szczególnym uwzględnieniem witaminy C. Zobacz, dlaczego warto w tym czasie pić koktajle owocowe.

Dlaczego warto pić koktajle?

O dobroczynnym działaniu na ludzki organizm witamin i minerałów nikogo nie trzeba przekonywać. Wszyscy wiemy, jak ważne jest dbanie o to, by w codziennej diecie znalazła się odpowiednio duża porcja owoców i warzyw. Naturalnym więc wydaje się pytanie, czy to wystarczy. Po co robić koktajle skoro można po prostu zjeść owoce i warzywa?

Po pierwsze, tylko koktajl pozwoli na stworzenie unikalnego smaku z wielu owoców jednocześnie. Tego efektu nie osiągniemy nawet przy sałatce. Po drugie, płyny są wchłanianie przez organizm szybciej. Koktajl jest prawdziwą bombą witaminową, która działa natychmiast, podczas gdy witaminy z owoców i warzyw są przyswajane przez wiele godzin. Po trzecie, w koktajlu można przemycić np. siemię lniane lub spirulinę, uznawane za super food. Raczej nie ma szans na namówienie kogoś, by jadł łyżką siemię. Możemy też przemycić owoc lub warzywo, o którym wiemy, że zawiera dużo cennych substancji, a którego smaku nie lubimy. W koktajlu będzie niewyczuwalny.

Z czego zrobić koktajl na odporność?

Najpowszechniejszym koktajlem, jaki przygotowujemy w domu, jest koktajl truskawkowy. Przepis jest niezwykle prosty: wrzucamy truskawki do blendera, zasypujemy cukrem, dolewamy mleka i blendujemy. W truskawkach znajduje się spora ilość witaminy C, więc teoretycznie taki koktajl na pewno wpłynie pozytywnie na odporność w sezonie jesienno-zimowym. Niestety, w tym czasie trudno o świeże truskawki.

Zamiast nich można wykorzystać inne owoce zawierające duże ilości witaminy C, dostępne w sklepach jesienią. Warto zwrócić uwagę na kiwi, paprykę (warzywa są tak samo mile widziane w koktajlach, jak owoce) jarmuż, papaję i mango. Nie można też zapomnieć o cytrusach - mandarynki, pomarańcze, cytryny i grapefruity są cennym źródłem witaminy C. Oczywiście, oprócz wymienionych warzyw i owoców możemy wrzucić do blendera te, które lubimy. Jeśli dodamy garść otrębów, koktajl może stać się pełnowartościowym posiłkiem na śniadanie lub kolację.

Mleko i przetwory mleczne nie są obowiązkowym składnikiem koktajli. Warto jednak pamiętać, że jogurty zawierają naturalne probiotyki. W koktajlach najlepiej sprawdzają się jogurty naturalne.

Blender kielichowy - w nim przygotujesz koktajl najłatwiej

Przygotowanie koktajlu w blenderze kielichowym to kwestia dosłownie kilku minut. Tak naprawdę dłużej trwa przygotowanie i obranie samych owoców i warzyw. Jeśli dopiero planujemy kupić blender kielichowy, warto postawić na taki, który ma duży dzbanek (co najmniej 1,5 litra), najlepiej szklany, a jeśli plastikowy to koniecznie wolny od BPA, regulację prędkości blendowania (przydaje się tryb pulsacyjny) i którego ruchome części można myć w zmywarce. Koktajl przygotowany w tradycyjnym blednerze najlepiej wypić od razu. Jeśli chcemy przechowywać przygotowane koktajle w lodówce, lepiej będzie zaopatrzyć się w blender kielichowy próżniowy (zobacz: blednery na eldom.eu).

Blender próżniowy - w czym tkwi sekret?

Wizualnie blender próżniowy nie różni się niczym od tradycyjnego. Ma podobny kształt, pojemność i moc. Do przygotowywania w nim koktajli możemy używać dokładnie tych samych składników, co w przypadku tradycyjnego blendera. W czym więc tkwi różnica?

W blenderze próżniowym blendowanie owoców i warzyw odbywa się bez udziału tlenu, który zostaje wcześniej usunięty z kielicha. Ten pozornie drobny szczegół robi ogromną różnicę. Przygotowanie koktajlu w środowisku beztlenowym pozwala na ograniczenie strat witamin i minerałów podczas miksowania. Ponadto nienatleniony koktajl można przechowywać w lodówce nawet kilka dni (zobacz: Chcesz gotować zdrowiej? Pomoże Ci w tym blender próżniowy!).

Artykuł sponsorowany