Urząd Marszałkowski w Katowicach przeanalizował opracowanie dotyczące rewitalizacji linii kolejowej z Bielska-Białej do Cieszyna przygotowane przez bielski samorząd i dał „zielone światło” dla inwestycji. O działania w sprawie przywrócenia ruchu kolejowego na linii 190 pytał radny Janusz Buzek.

Interpelację w sprawie przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej 190 oraz koncepcji stworzenia kolei aglomeracyjnej złożył radny Janusz Buzek na grudniowej sesji Rady Miejskiej Bielska-Białej. Zapytał w niej prezydenta Jarosława Klimaszewskiego, czy samorząd opracował harmonogram remontu trasy kolejowej oraz model finansowania remontu, jak i organizacji przewozów na trasie do Cieszyna. Inne pytanie dotyczyło zlecenia wykonania oceny zasadności powstania kolei aglomeracyjnej w Bielsku-Białej.

Do pytań radnego odniósł się wiceprezydent Lubomir Zawierucha, który poinformował, że samorząd województwa zakończył analizę opracowania pt. „Linia kolejowa nr 190 Bielsko-Biała-Cieszyn istotnym elementem rozwoju Śląska Cieszyńskiego w ramach subregionu południowego województwa śląskiego” (zob. TUTAJ). W październiku wicemarszałek województwa Stanisław Dąbrowa potwierdził, że analiza dostarczyła argumentów na rzecz wznowienia przewozów na omawianym odcinku w przyszłości.

- Urząd Marszałkowski w Katowicach potwierdził pismem do Biura Funduszy Unijnych PKP PLK iż odcinek linii 190 Bielsko-Biała-Cieszyn będzie ujęty w zmienionym „Planie Transportowym Województwa Śląskiego”. Nastąpiły zatem kluczowe deklaracje nadające konkretny kształt kolejnym wspólnym działaniom Komisji ds. Transportu Kolejowego Śląska Cieszyńskiego (z udziałem przedstawiciela prezydenta Bielska-Białej - red.) na rzecz rewitalizacji trzeciego odcinka linii kolejowej 190 (Bielsko-Biała-Skoczów) ukierunkowane na zapewnienie źródła finansowania oraz ujęcie przedmiotowego zakresu linii w planach inwestycyjnych PKP PLK - pisze wiceprezydent Zawierucha.

Mniej optymistyczna jest opinia w sprawie kolei aglomeracyjnej. - Kluczowym dla możliwości przyszłego wprowadzenia zoptymalizowania połączeń kolejowych w bielskim obszarze aglomeracyjnym pozostaje niedostateczny stan infrastruktury oraz brak źródła finansowania dla przeprowadzenia niezbędnych inwestycji. Wielopłaszczyznowość tej problematyki wymaga współdziałania różnych interesariuszy. Dlatego zasadnym jest podjęcie działań w szerszej płaszczyźnie (gminy subregionu południowego woj. śląskiego oraz zachodniej części woj. małopolskiego) - kończy Lubomir Zawierucha.

bak