Fiesta to jeden z najlepiej sprzedających się modeli Forda. Produkowany jest od 1976 roku i do dziś sprzedało się ponad 17 mln egzemplarzy! Co ten model ma w sobie takiego, że wciąż przykuwa uwagę osób poszukujących aut miejskich? Przyjrzyjmy się bliżej każdej generacji.

Na całym świecie w 2018 roku wprowadzono VII generację Forda Fiesty, której początki datuje się na 1972 rok. To właśnie wtedy powstał projekt Bobcat, w którym zaprojektowano nowego Forda przeznaczonego do globalnej sprzedaży. Zyskał on nawet specjalne wyróżnienie prezesa Henry'ego Forda II. Zapalnikiem do skoncentrowania się na światowym mniejszym modelu był kryzys naftowy w 1973 roku, który sprawił, że małe samochody stały się niezwykle popularne. Projekt został zatwierdzony w tym samym roku. Prace ruszyły w nowej fabryce o powierzchni 2,7 mln metrów kw. w Walencji w Hiszpanii. Dzięki temu pierwszy produkcyjny Ford Fiesta zjechał z linii w Saarlouis w Niemczech 11 maja 1976 roku.

1976-1983: Ford Fiesta Mk1

Ford Fiesta Mk1 był pierwszym modelem, który wszedł na rynek europejski w 1976 roku. Był to pierwszy dostępny na rynku Ford z napędem na przednie koła i drugi samochód typu hatchback, który został zbudowany w tym czasie w Wielkiej Brytanii. Dostępny był wówczas w wersjach z silnikami benzynowymi o pojemności 0,9 i 1,1 litra z osiągiem maksymalnej prędkości 120 km/h.

Model odniósł natychmiastowy sukces i był najlepiej sprzedającym się miejskim samochodem w Wielkiej Brytanii w 1978 roku. W 1980 sprzedanych zostało ponad 1 mln egzemplarzy. W 1982 przekroczył 2 mln i wciąż był modelem numer jeden pod względem sprzedaży i popularności. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1977 samochód zajął trzecią pozycję (za Roverem 3500 i Audi 100 C2).

1983-1989: Ford Fiesta Mk2

Druga wersja Forda Fiesta Mk1 charakteryzowała się odświeżonym wnętrzem i designem, dzięki czemu została zaklasyfikowana jako Mk2. Mimo to różnice w stosunku do Mk1 sprowadzały się wyłącznie do stylistyki: kanciaste kształty pierwszej generacji pojazdu zastąpiły obłe linie, a prostokątne lampy - zaokrąglone. W 1987 wprowadzono bezstopniową przekładnię CTX znaną z Fiata Uno.

Była to pierwsza Fiesta z silnikiem wysokoprężnym, która osiągała prędkość 145 km/h i rozpędzała się od zera do setki w 18,7 sekundy. Niezwykły model, który cechował się sprawnością i zwinnością, stąd przyczynił się do rozpoznawalności marki Ford. Sprzedaż w 1987 roku osiągnęła liczbę 150 tys. samochodów.

1989-1997: Ford Fiesta Mk3

Rynek motoryzacyjny na tyle się rozwinął przez coraz lepszą dostępność aut i rosnące wymagania klientów, że Ford Fiesta Mk3 stał się wersją 5-drzwiową z takimi nowoczesnymi opcjami, jak centralny zamek i elektryczne szyby. Dokonano też liftingu lusterek zewnętrznych, wymieniono zderzak przedni oraz klosze przednich kierunkowskazów. W opcjach wyposażenia coraz częściej pojawiała się poduszka powietrzna. Miał też szerszą i dłuższą sylwetkę niż poprzednie modele. To wszystko sprawiło, że wciąż Fiesta była rozpoznawalna na ulicach i często wybierana jako samochód do jazdy po mieście. Model otrzymał tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 1989.

W latach 80. popyt na hatchbacki był tak duży, że Ford w 1990 roku stworzył Forda Fiesta RS Turbo. W 1991 wprowadzono do produkcji furgonetkę powstałą na bazie modelu Fiesta Mk3 pod nazwą Courier. Mimo premiery zapowiadanej kolejnej generacji pojazdu w 1995, model Mk3 produkowany był aż do października 1996 jako Fiesta Classic. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1990 model zajął trzecią pozycję (za Citroënem XM i Mercedesem SL).

1995-1999: Ford Fiesta Mk4

W 1995 roku Ford wprowadził na rynek Forda Fiesta Mk4, który był błyskawicznie rozpoznawany za sprawą zakrzywionego, aerodynamicznego nadwozia. Do tego stał się najlepiej sprzedającym samochodem w Wielkiej Brytanii w latach 1996-1998. Od Mk3 wyróżniał się bardziej dopracowaną stylistyką wnętrza, nowym nadwoziem i nowymi reflektorami zgodnymi z nurtem stylistycznym marki New Edge. Ponadto wprowadzono nowy silnik benzynowy - 1.6 l o mocy 103 KM. Ulepszone zostało prowadzenie pojazdu dzięki innowacjom w podwoziu i układzie zawieszenia.

W tym czasie sprzedawana była również wersja sedan przeznaczona na rynek indyjski, południowoamerykański, brazylijski, meksykański i chiński pod nazwą Ford Ikon.

1999-2002: Ford Fiesta Mk5

Ford Fiesta Mk5 jest często klasyfikowana jako Mk4 ze względu na to, że ta wersja właściwie jest liftingiem poprzedniej. Na pierwszy rzut oka ma podobny wygląd, jednak przód z nową konstrukcją koła i nowymi zderzakami został zainspirowany Fordem Focus. Model osiągał maksymalną prędkość 167 km/h i mógł rozpędzić się do setki w 12 sekund. Tutaj również mamy wykorzystanie Zatec S i zaktualizowane części do silnika, hamulce i zawieszenie.

Mk5 został nagrodzony jako najlepiej sprzedający się supermini w Wielkiej Brytanii w 2001 roku.

2002-2008: Ford Fiesta Mk6

Ta Fiesta zachowała wygląd Forda Focusa i dała początek szybszym fiestom dzięki wprowadzeniu Fiesty ST. Z zewnątrz była bardziej kwadratowa. Słynęła z zaawansowanych technologii, których nie miały starsze modele. Mk6 był jednym z najbardziej wydajnych i niedrogich samochodów na rynku. Zyskał wiele wyróżnień, w tym wciąż był najpopularniejszym supermini w Wielkiej Brytanii, zwłaszcza w sezonie 2006/2007, i trzecim małym samochodem w 2009 roku.

Samochód oferowany był jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz na rynku amerykańskim i brazylijskim jako sedan. W 2004 wprowadzono usportowioną wersję pojazdu ST oraz wersję sedan. W 2005 dokonano liftingu: zmieniono reflektory przednie oraz atrapę chłodnicy. Do listy standardowego wyposażenia dodano system ABS. Mmożna też było zamówić m.in. automatyczną klimatyzację, podgrzewane siedzenia, komputer pokładowy, ESP, poduszki powietrzne i kurtyny czy tylne czujniki parkowania.

2008-2017: Ford Fiesta Mk7

Nowa generacja Mk7 to zmiana wydajności i wyglądu. Samochód został zaprojektowany zgodnie z nową filozofią stylistyczną marki - Kinetic Design. Model stał się bardziej sportowy, wyrazisty w stylistyce i jako pierwszy miał silnik EcoBoost. Nie tylko był bardziej wydajny, ale też miał doskonałą obsługę i był bardzo przyjemny w prowadzeniu. Zmieniono m.in. atrapę chłodnicy, maskę oraz reflektory, które wyposażone zostały w światła do jazdy dziennej w technologii LED.

Fiesta ST stała się mocniejsza i bardziej sportowa, zdobywając tytuł najlepszego samochodu roku 2013 w kategorii Top Gear. Po wydaniu Mk7 w 2014 roku Fiesta stała się najlepiej sprzedającym się samochodem wszechczasów w Wielkiej Brytanii. Ponad 4 mln egzemplarzy Forda Fiesta sprzedanych w 38 lat - te liczby pokazują, że model zasłużył na ten tytuł.

2017-dzisiaj

Fiesta Mk8 to najnowszy dostępny model. Po raz pierwszy została zaprezentowana 29 listopada 2016 w siedzibie europejskiego oddziału Forda w Kolonii. W porównaniu do poprzedniczki ma mniejsze reflektory i poziome tylne lampy zachodzące na klapę. Zmiany są dostrzegalne również we wnętrzu, ponieważ wprowadzono ekran dotykowy, pod którym dominują nawiewy i panel klimatyzacji (nie ma już kontrowersyjnej środkowej konsoli do obsługi radia z klawiaturą jak ze starych telefonów komórkowych).

Model cechuje się ultranowoczesnym stylem, bardziej zaawansowaną technologią i wieloma funkcjami, które sprawiają, że komfort jazdy jest jeszcze bardziej przyjemny. Zapewniają one również większe bezpieczeństwo na drodze. Luksusowa gama Vignale obejmuje najnowszą Fiestę i sportowy model ST-Line: odznacza się chromowanymi elementami nadwozia, alufelgami o większej średnicy i szlachetnym wykończeniem wnętrz.

Następny w kolejce jest Ford Fiesta Active z dwiema jednostkami napędowymi: litrowy fordowski silnik benzynowy EcoBoost i silnik wysokoprężny TDCi o pojemności 1,5-litra, które spełniają najsurowsze normy emisji spalin Euro 6. W porównaniu ze standardową Fiestą wyróżnia się zmienioną osłoną chłodnicy i 17-calowymi obręczami z lekkich stopów. Najdroższe wersje wyposażeniowe są dostępne z 18-calowymi felgami. Jest to pierwszy model crossovera Fiesty w historii i ma stylizację inspirowaną SUV-em.

Ford Fiesta - dane techniczne

Więcej mocy, więcej wydajności, więcej przyjemności z jazdy - pod takimi hasłami najnowszą Fiestę reklamuje sam Ford. Okazuje się, że ma to przełożenie w praktyce! Trzycylindrowy 1-litrowy silnik benzynowy Ford EcoBoost jest odpowiednikiem konwencjonalnego silnika o pojemności 1,6 l i zapewnia 140 KM przy niższym zużyciu paliwa oraz emisjach CO2. Można zdecydować się na 1,1-litrowy silnik benzynowy, który oferuje do 85 KM mocy i niższy poziom emisji lub 1,5-litrowy TDCi o mocy 85 KM lub jednostkę wysokoprężną o mocy 120 KM. Prędkość maksymalna jest na poziomie od 160 km/h do 202 km/h.

Na wyróżnienie zasługuje system Auto-Start-Stop, który automatycznie wyłącza silnik, kiedy pojazd stoi w korku lub na czerwonym świetle. Energia elektryczna jest dostarczana do wszystkich używanych elementów wyposażenia, jak klimatyzacja, radio, szyby elektryczne, ale sam samochód nie zużywa ani jednej kropli paliwa. Jedno naciśnięcie sprzęgła i już silnik na nowo się uruchamia. To rozwiązanie może pomóc zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10 procent!

Przydatna jest tutaj również funkcja „Eco”, która aktywuje systemu i ustawienia jeszcze bardziej optymalizujące zużycie paliwa. Jest to na przykład obniżenie tempa przyspieszania czy poziomu biegu jałowego.

Ciekawym rozwiązaniem jest również inteligentny układ ładowania akumulatora Ford Smart Regenerative Charging. Dzięki niemu wykorzystywana jest energia wytwarzana w trakcie hamowania samochodu do ładowania akumulatora. W przeciwieństwie do tradycyjnych układów pozwala zaoszczędzić paliwo i ograniczyć emisję trujących gazów.

Tutaj znajdziesz szczegółową specyfikację i dane techniczne Forda Fiesty https://www.ford.pl/osobowe/fiesta/cechy-i-funkcje.

Maksymalny komfort jazdy

Najnowsza generacja Forda Fiesty to przede wszystkim nacisk na wygodną jazdę. Zastosowano inteligentne technologie, które ułatwiają prowadzenie jak Ford SYNC3, czyli zaawansowany układ zapewniający bezproblemową łączność oraz możliwość obsługiwania telefonu, odtwarzacza muzyki i systemu nawigacji ze sterowaniem głosowym, system audio B&O czy otwierany dach panoramiczny.

Ponadto Ford Fiesta może być wyposażony w modem FordPass Connect, który wraz z aplikacją FordPass zapewniają szereg usług powiązanych ułatwiających podróżowanie. Mowa tu m.in. o Live Traffic, który co 30 sekund przekazuje aktualne informacje o ruchu drogowym do systemu nawigacji, aby wybrać najlepszą trasę. W razie wypadku modem nawiąże połączenie ze służbami ratowniczymi w systemie eCall, podając lokalizację pojazdu.

Dzięki samochodowemu punktowi Wi-Fi kierowca i pasażerowie mogą wygodnie połączyć się z internetem nawet z dziesięciu urządzeń. Do tego modem umożliwia zdalne ryglowanie drzwi samochodu, monitorowanie poziomu paliwa, przebiegu i ciśnienia powietrza w oponach za pomocą telefonu, odszukanie drogi do zaparkowanego samochodu na mapie oraz otrzymywanie informacji o stanie technicznym pojazdu w smartfonie.

Bezpieczeństwo na piątkę

Nie może zabraknąć również nowatorskiego systemu zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assis. Pozwala on zredukować siłę zderzenia lub całkowicie uniknąć kolizję podczas jazdy w korkach ulicznych i z niską prędkością. Wystarczy, że samochód przed maską gwałtownie się zatrzyma, a automatycznie hamulce w Fieście zostaną włączone. Kontrolę nad hamowaniem umożliwia system przeciwdziałający blokowania kół podczas hamowania (ABS) wraz z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD). Z kolei układ wspomagania hamowania awaryjnego (EBA) to kolejna funkcja, dzięki której Ford Fiesta skuteczniej zatrzymuje się w nagłych przypadkach, ponieważ rozpoznaje on siłę nacisku na hamulec i automatycznie zwiększa ją w razie potrzeby.

Warto dodać, że niezależna i największa tego typu organizacja Euro NCAP oceniająca poziom bezpieczeństwa każdego nowego samochodu w 2017 roku oceniła nowy miejski samochodów Ford Fiesta na maksymalną liczbę pięciu gwiazdek.

Źródła:

  • https://www.haynesford.co.uk/History-Ford-Fiesta
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fiesta
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Fiesta
  • https://www.motofakty.pl/artykul/ford-fiesta-active-2018-pierwsza-jazda-nowym-crossoverem.html
  • http://moto.pl/MotoPL/7,88389,23820261,ford-fiesta-active-cennik-uterenowiona-fiesta-juz-w-polsce.html
  • https://www.carmagazine.co.uk/features/car-culture/ford-fiesta-gallery-history-in-pictures/
  • https://www.ford.pl/osobowe/fiesta/cechy-i-funkcje/komfort-jazdy
  • http://www.encyklopedia.moto.pl/ford/fiesta/dane-techniczne/
  • https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/ford/fiesta/
  • http://www.encyklopedia.moto.pl/ford/fiesta/dane-techniczne/

Artkuł sponsorowany