Zarządzanie firmowymi samochodami, szczególnie w branży logistycznej i spedycyjnej wymaga odpowiednich umiejętności. Trudno jest oczekiwać, że przydzielony już do innych zadań pracownik będzie w stanie zajmować się również tak czasochłonnym działaniem, dlatego w tym celu zatrudnia się managera floty. Jak dokładnie wyglądają jego obowiązki i z jakich narzędzi korzysta, aby realizować poszczególne cele?

Zadania

Manager floty będzie miał na swoich barkach sporą odpowiedzialność. Nie będzie bowiem jedynie zajmować się stricte samymi pojazdami, ale i ich logistyką, sprawami administracyjnymi, kwestiami biurowymi, ubezpieczeniowymi oraz kooperacją z działem księgowości. Co warte wspomnienia, dla ludzi niewdrożonych w branżę zawód ten jawi się jako idealny dla miłośników motoryzacji. W końcu będą oni mieli możliwość kontaktu z nowoczesnymi samochodami, a co za tym idzie - prowadzenia ich.

W tym miejscu trzeba jednak zdementować wszelkie półprawdy i mity. Manager większość swoich obowiązków wykonuje przy pomocy biurowego komputera. W końcu musi być on niemal w stałym kontakcie ze współpracującymi z przedsiębiorstwem serwisami, wiedzieć o ewentualnych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu taboru (takich, jak nieekonomiczne spalanie i niedotrzymywanie deadline’ów). Poza tym, w miarę możliwości powinien być dostępny dla kierowców, aby w razie potrzeby im doradzać.

Narzędzia

Do swojej (niestety, nie zawsze) dyspozycji fleet manager ma służbowe auto, lecz to nie z niego będzie najczęściej korzystał. Tymi narzędziami będą komputer stacjonarny/laptop i telefon komórkowy. Bez tego ostatniego nie będzie mógł w zasadzie normalnie funkcjonować, ponieważ nawet w trakcie standardowego dnia w pracy wykona on (lub otrzyma) przynajmniej kilkanaście telefonów od kierowców, kierowników poszczególnych działów, zewnętrznych sprzedawców i koordynatorów.

Co do aut, to mimo że nie jest to standard, należy uczulać właścicieli firm, aby zapewniali swoim managerom odpowiedni samochód. Z racji zarządzania flotą, co jest niezwykle skomplikowanym procesem, mobilność jest niezbędna, aby w razie czego dotrzeć do innego oddziału filmy, czy klienta. Wówczas będzie można mówić o osiągnięciu sytuacji win-win, czyli satysfakcji dla przedsiębiorcy (z racji wyników pracy) i bonusu dla pracownika.

Artykuł sponsorowany