Zdaniem radnych z klubu Niezależni.BB, rozbudowa końcowego fragmentu al. Armii Krajowej w Bielsku-Białej może kosztować budżet miasta nawet 17 mln zł. Projekt zakłada m.in. modernizację częściowo wyłączonej z ruchu drogi wraz z budową szerokiego chodnika, pętli autobusowej i przebudową ul. Skalnej. Aby zrealizować inwestycję, konieczne będzie wykupienie gruntów od Lasów Państwowych. Po wizji w terenie prezydent Jarosław Klimaszewski zapowiedział szukanie oszczędności i „cięcia” w projekcie przygotowanym za kadencji Jacka Krywulta.

Interpelacja w sprawie rozbudowy fragmentu al. Armii Krajowej została zgłoszona na styczniowej sesji Rady Miejskiej. W odpowiedzi wiceprezydent Przemysław Kamiński poinformował, że ze względu na „różnorodność oczekiwań społecznych” dotyczących zakresu rozbudowy drogi w 2016 roku odbyło się spotkanie z zainteresowanymi rozbudową ulicy. Sporządzono wytyczne do opracowania wielowariantowej koncepcji inwestycji. W efekcie powstały cztery propozycje.

Cztery warianty rozbudowy

- Wariant I z sześciometrową ulicą, trzymetrowym chodnikiem i trzymetrową ścieżką rowerową z pętlą autobusową oraz pętlą i miejscami postojowymi przy dolnej stacji kolejki gondolowej.

- Wariant II z sześciometrową jezdnią i trzymetrowym chodnikiem bez oddzielnej ścieżki rowerowej (ruch rowerowy na drodze). Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Olszówki polegająca na likwidacji jej bezpośredniego połączenia z aleją i zakończenie jej placem do zawracania.

- Wariant III zakładający na pewnych odcinkach wielopoziomowe rozdzielnie poszczególnych rodzajów ruchu z elementami jego uspokojenia. Konieczność przebudowy ul. Skalnej i jej skomunikowania z Armii Krajowej. Konieczne byłoby również budowanie murów oporowych.

- Wariant IV będący kompilacją pozostałych koncepcji uzupełniony o budowę ścieżki rowerowej wzdłuż Skalnej oraz jej przebudową do formy ciągu pieszo-jezdnego włączonego do Armii Krajowej.

Prezydent szuka oszczędności

Po konsultacjach podjęto decyzję o opracowaniu wariantu wynikowego stanowiącego połączenie rozwiązań z poszczególnych wariantów. W ten sposób przebudowę al. Armii Krajowej podzielono na dwa odcinki - pierwszy od ronda do pętli autobusowej (m.in. 6 m jezdnia z 3,5 m chodnikiem, pętlą autobusową i wnękami odpoczynkowymi) oraz drugi od pętli autobusowej do dolnej stacji kolei jako ciąg pieszo-jezdny o szerokości 4,5 metra.

Jak dowiadujemy się z odpowiedzi na interpelacje, w 2019 roku przeprowadzono wizję w terenie z udziałem prezydenta Jarosława Klimaszewskiego. Po niej sformułowano zalecenia dotyczące etapowania inwestycji oraz „oszczędniejszej w formie realizacji odcinka nr 1 (od ronda do pętli autobusowej)”.

- Zmiany te wymagają uzupełnienie opracowanej dokumentacji, stąd weryfikacja kosztów tej inwestycji nastąpi po ich zakończeniu - odpowiada wiceprezydent Przemysław Kamiński.

Bartłomiej Kawalec