Prezydent zapowiada oszczędności. Rozbuchany projekt trafi do kosza?
Zdaniem radnych z klubu Niezależni.BB, rozbudowa końcowego fragmentu al. Armii Krajowej w Bielsku-Białej może kosztować budżet miasta nawet 17 mln zł. Projekt zakłada m.in. modernizację częściowo wyłączonej z ruchu drogi wraz z budową szerokiego chodnika, pętli autobusowej i przebudową ul. Skalnej. Aby zrealizować inwestycję, konieczne będzie wykupienie gruntów od Lasów Państwowych. Po wizji w terenie prezydent Jarosław Klimaszewski zapowiedział szukanie oszczędności i „cięcia” w projekcie przygotowanym za kadencji Jacka Krywulta.
Interpelacja w sprawie rozbudowy fragmentu al. Armii Krajowej została zgłoszona na styczniowej sesji Rady Miejskiej. W odpowiedzi wiceprezydent Przemysław Kamiński poinformował, że ze względu na „różnorodność oczekiwań społecznych” dotyczących zakresu rozbudowy drogi w 2016 roku odbyło się spotkanie z zainteresowanymi rozbudową ulicy. Sporządzono wytyczne do opracowania wielowariantowej koncepcji inwestycji. W efekcie powstały cztery propozycje.
Cztery warianty rozbudowy
- Wariant I z sześciometrową ulicą, trzymetrowym chodnikiem i trzymetrową ścieżką rowerową z pętlą autobusową oraz pętlą i miejscami postojowymi przy dolnej stacji kolejki gondolowej.
- Wariant II z sześciometrową jezdnią i trzymetrowym chodnikiem bez oddzielnej ścieżki rowerowej (ruch rowerowy na drodze). Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Olszówki polegająca na likwidacji jej bezpośredniego połączenia z aleją i zakończenie jej placem do zawracania.
- Wariant III zakładający na pewnych odcinkach wielopoziomowe rozdzielnie poszczególnych rodzajów ruchu z elementami jego uspokojenia. Konieczność przebudowy ul. Skalnej i jej skomunikowania z Armii Krajowej. Konieczne byłoby również budowanie murów oporowych.
- Wariant IV będący kompilacją pozostałych koncepcji uzupełniony o budowę ścieżki rowerowej wzdłuż Skalnej oraz jej przebudową do formy ciągu pieszo-jezdnego włączonego do Armii Krajowej.
Prezydent szuka oszczędności
Po konsultacjach podjęto decyzję o opracowaniu wariantu wynikowego stanowiącego połączenie rozwiązań z poszczególnych wariantów. W ten sposób przebudowę al. Armii Krajowej podzielono na dwa odcinki - pierwszy od ronda do pętli autobusowej (m.in. 6 m jezdnia z 3,5 m chodnikiem, pętlą autobusową i wnękami odpoczynkowymi) oraz drugi od pętli autobusowej do dolnej stacji kolei jako ciąg pieszo-jezdny o szerokości 4,5 metra.
Jak dowiadujemy się z odpowiedzi na interpelacje, w 2019 roku przeprowadzono wizję w terenie z udziałem prezydenta Jarosława Klimaszewskiego. Po niej sformułowano zalecenia dotyczące etapowania inwestycji oraz „oszczędniejszej w formie realizacji odcinka nr 1 (od ronda do pętli autobusowej)”.
- Zmiany te wymagają uzupełnienie opracowanej dokumentacji, stąd weryfikacja kosztów tej inwestycji nastąpi po ich zakończeniu - odpowiada wiceprezydent Przemysław Kamiński.
Bartłomiej Kawalec
Oceń artykuł:
68 17Komentarze 18
Zagospodarowanie parków "do poprawki" nie projekty nie będą realizowane.
Mam nadzieję, że i te "poprawki" nie okażą się oszczędnościami i uda się je zrealizować w tej kadencji.
Obawiam się jednak, że poczekają na rozpoczęcie do roku wyborczego, a finalnie każe się, że te poprawki to był pic na wodę fotomontaż, a chodzi jedynie o grę na czas.
Podobnie jak zaczyna to wyglądać ze zmianami w MZK.
Jest teraz 2020. Jak to, ile lat trwa kompleksowa modernizacja całej drogi?!
Jak to jest możliwe, że po 17latach nadal nie ma co czekać jej końca.
No rozumiem, że inwestycja podzielona na etapy, ale z roku na rok powinna być sukcesywnie dodawana do użytku od początku do końca.
Jak w takim tępie mamy sie dynamicznie rozwijać? !
To samo dotyczy innych inwestycji, które leżą na papierze zakurzone w urzędowych szufladach.
Kpina!
PO rządzi u nas niezmiennie przynajmniej odkąd prezydenturę objął JK więc Beton. Teraz Beton jest kontynuowany. Taka odpowiedź na nasz słaby rozwój i inwestycyjne buble!
Czy to coś nas kosztowało?
P.S. Co oznacza słowo "stwożyć"?
Klauzula informacyjna ›