SATOS to nowe narzędzie, które ma ułatwić pracę firm transportowych, spedycyjnych oraz agencji celnych. System ten ma zostać wdrożony etapowo, by zapewnić maksymalną płynność logistyczną.

Czym jest SATOS?

SATOS to akronim nazwy nowego systemu teleinformatycznego o nazwie "System Awizacji Towarów i Osób". Wraz z jego wdrożeniem pojawi się możliwość wcześniejszego zgłoszenia awizacyjnego (również w wersji poszerzonej) dotyczącego przewożonych osób lub towarów w transporcie międzynarodowym. System ułatwi realizację wszystkich procedur w transporcie przygranicznym, dzięki czemu termin przekroczenia granicy będzie mógł zostać zarezerwowany już znacznie wcześniej.

System ten nie ogranicza się wyłącznie do transportu drogowego. Skorzystają z niego również te firmy, które działają w płaszczyźnie transportu kolejowego, lotniczego i morskiego. Dzięki temu przedsiębiorcy i państwo polskie będą mogły współdziałać ze sobą w zupełnie nowych realiach znacznie płynniejszego ruchu transgranicznego. Co ważne, w ten sposób realnie zmniejszy się również liczba zapytań wysyłanych do KAS, co przełoży się na mniejsze obciążenie biurokratyczne i wymierne korzyści logistyczne.

Korzyści, czyli SATOS w praktyce

Z nowego systemu nie skorzysta wyłącznie agencja celna. Wręcz przeciwnie, najbardziej skorzystają na niej firmy transportowe i spedycyjne, które będą mogły znacznie płynniej przetransportować towary między państwami.

  1. Liczba realizowanych spraw klientów KAS zdecydowanie spadnie, dzięki czemu czas rozpatrywania wniosków ulegnie skróceniu, co przełoży się na zwiększone tempo obsługi osób zainteresowanych.
  2. Istotnie poprawią się warunki pracy kierowców, którzy nie będą musieli spędzać wielu godzin w kolejkach na przejściach granicznych.
  3. Zmniejszy się liczba wypadów w strefie przygranicznej, która jest dziś jedną z głównych przyczyn tamowania ruchu transgranicznego.

Rezerwacja terminu, czyli działanie SATOS-u w praktyce

Jak w praktyce będzie wyglądać kwestia rezerwacji wybranego terminu przekroczenia granicy? Firma zlecająca transport transgraniczny będzie mogła samoczynnie wybrać interesujący ją termin przejazdu lub też skorzystać z rekomendacji, których autorem będzie agencja celna. Na podstawie tych danych spedycja drogowa będzie mogła podjąć decyzję co do wyboru nie tylko terminu przejazdu, ale też wielu różnych opcji rezerwacyjnych (rodzaj przewożonego towaru, typ transportu, itd.).

SATOS ułatwi również komunikację pomiędzy wieloma innymi systemami teleinformatycznymi obsługiwanymi przez graniczne placówki celne. W skład tego jednego wielkiego i scentralizowanego systemu będą również wchodzić terminale i huby transportowe należące do przewoźników morskich, kolejowych i lotniczych. Co więcej, dane wykorzystywane w systemie będą na bieżąco aktualizowane (np. poprzez sygnalizowanie wyjazdu lub rozpoczęcia odprawy).

SATOS - od kiedy?

  1. Od połowy marca 2021 roku system rozpocznie przyjmowanie zgłoszeń dotyczących przesyłek transportowanych drogą lotniczą.
  2. Od początku marca 2023 roku funkcjonowanie systemu zostanie rozszerzone o zgłoszenia przesyłek przed załadunkiem i powiadomienia o przybyciu przesyłki (również w transporcie lotniczym).
  3. Od początku marca 2024 roku system obejmie swoim działaniem wszystkie płaszczyzny transportu transgranicznego.

Podsumowując, stopniowe wdrażanie SATOS-u polegać będzie na uruchamianiu go w obszarze transportu lotniczego, który niejako pozwoli przetestować działanie całego programu.

Artykuł sponsorowany