Ochroniarze wyposażeni w broń palną asystują pracownikom spółki Aqua przy odłączaniu wody lub zamknięciu przyłącza kanalizacyjnego. Jak wyjaśniają władze spółki, umowa na ochronę podpisana została dwa lata temu w następstwie licznych skarg i gróźb kierowanych pod adresem pracowników. Od tego czasu nie odnotowano żadnych skarg ani incydentów związanych z wykonywaniem obowiązków przez pracowników lub ochronę.

Do odbiorcy usług, który w wyznaczonym terminie nie reguluje należności za fakturę generowane jest wezwanie do zapłaty. Jest ono dostarczane przez pracowników spółki Aqua przy okazji następnego odczytu wodomierza, a w przypadku nieobecności dłużnika bądź zdalnego odczytu wezwane jest wysyłane pocztą. - Dodatkowo na każdej wystawianej fakturze widnieje informacja o zaległych należnościach - przedstawia procedurę windykacji wiceprezes spółki Aqua Henryk Wysogląd.

Nie zapłaci za trzy okresy obrachunkowe

Jeśli mimo to odbiorca nie ureguluje należności, wystawiane jest kolejne wezwanie do zapłaty. Następnym krokiem jest podjęcie przez pracownika działu windykacji prób kontaktu telefonicznego z klientem. Zgodnie z ustawą, przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacji, jeżeli odbiorca usług nie uiści opłat za pełne dwa okresy rozliczeniowe.

- Gdy zostają spełnione powyższe przesłanki, w praktyce, gdy odbiorca nie uiścił opłat za co najmniej trzy okresy obrachunkowe, zostaje wygenerowane pismo informujące o odcięciu dostawy wody i/lub blokadzie przyłącza kanalizacyjnego oraz sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody - informuje wiceprezes Henryk Wysogląd. Przedsiębiorstwo o swoim zamiarze musi powiadomić m.in. sanepid i prezydenta miasta oraz odbiorcę na co najmniej 20 dni przed terminem odcięcia.

Ochroniarze dbają o bezpieczeństwo

Jeśli klient nadal nie ureguluje należności, wystawiane jest zlecenie demontażu wodomierza lub założenia blokady kanalizacji. Po otrzymaniu zlecenia ustalany jest termin z firmą wynajętą do ochrony doraźnej pracowników podczas pełnienia obowiązków służbowych. - W skład grupy dokonującej odcięcia wchodzi dwóch pracowników spółki Aqua i dwóch ochroniarzy, która na miejsce podjeżdża dwoma samochodami. Oba są odpowiednio oznakowane - zapewnia wiceprezes.

Ochrona służy do zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, jak i osobom, którym jest demontowany wodomierz oraz jako ewentualny świadek w procesie sądowym. Ochroniarze towarzyszą pracownikom od momentu podjechania pod posesję, w trakcie demontażu aż do odjazdu.

- Decyzja o zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom spółki Aqua polegająca na ochronie podczas wykonywania obowiązków służbowych była podyktowana wcześniejszymi przykrymi zdarzeniami ze strony klientów: groźby karalne, próby pobicia, zniewaga, wulgaryzmy. Pracownicy obawiali się o swoje bezpieczeństwo podczas wykonywanej pracy - dodaje Henryk Wysogląd.

Bartłomiej Kawalec