Firany na wymiar to jedna z możliwości spersonalizowania dekoracji okna. Jeśli szukamy czegoś niebanalnego, firany gotowe mogą nie zaspokoić naszych potrzeb. Zobacz, jak zamówić firanę na wymiar i jak sprawdzić, czy została dobrze uszyta.

Jak zamówić firanę na wymiar

Wymiar okna i wymiar firany to dwie zupełnie różne kwestie i to nie tylko dlatego, że dół i góra tkaniny powinny mieć zakładkę. Przy zamawianiu firany na wymiar liczy się odległość od karnisza do podłogi (lub parapetu, jeśli zamawiamy krótszą firanę), a także szerokość drążka karnisza między uchwytami. Żeby dobrze zwymiarować firanę przed jej uszyciem, musimy wcześniej zdecydować o stopniu marszczenia i sposobie wieszania na karniszu. Inną długość będą miały firanki powieszone na przelotkach, a inną firanki na flexach. Do wzięcia miary na firanki lub zasłony przyda się taśma miernicza, najlepiej sztywna. Centymetr krawiecki będzie zdecydowanie za krótki. Jeśli mamy wątpliwości, czy potrafimy właściwie wziąć miarę na firankę, warto dopytać, czy dekorator może przyjechać do domu i zrobić to osobiście. Niektóre firmy szyjące firanki na wymiar mają taką usługę w pakiecie.

Na co zwrócić uwagę przy odbiorze firany

Pierwsza i najważniejsza rzecz, a zarazem najłatwiejsza do ustalenia, to sprawdzenie, czy firana została uszyta z takiej tkaniny, jaką zamówiliśmy. Chociaż może to wydać się nieprawdopodobne, pomyłki się zdarzają.

Ponadto koniecznie musimy sprawdzić, czy:

firany gotowe są zgodne z zamówieniem, wymiar - można wybaczyć błąd rzędu 1 cm, ale 10 to zdecydowanie za dużo;

– szwy są proste, równe i jednolite. Nie powinno być na nich supłów, podwójnych ściegów, miejsc świadczących o zmienianiu nici w trakcie szycia;

– tkanina nie marszczy się na szwach – coś takiego absolutnie nie może mieć miejsca, nawet delikatne przymarszczenia tam, gdzie firanka powinna być gładka, sprawią, że nie będzie idealnie układała się na oknie, a przecież o to chodzi;

– czy kolor nici i kolor firany jest identyczny. Przy białych firankach nie będzie problemu, ale już przy kolorowych nie można o tym zapomnieć. Szwy nie powinny wyróżniać się na tle firany.

– czy firanka nie jest uszkodzona. Dobrym nawykiem jest rozłożenie całej i sprawdzenie, czy w trakcie szycia nie została nigdzie naciągnięta lub, o zgrozo, przedziurawiona. Jeśli nie zrobimy tego od razu, ciężko będzie udowodnić, że uszkodzenie tkaniny nie powstało z naszej winy.

Jeśli firanka została zamówiona w sklepie, razem z gotowym produktem powinniśmy dostać instrukcję prania, tak samo, jak wówczas, gdy kupujemy firany gotowe. Jeśli sprzedawca jej nie dołączy, powinniśmy o to poprosić. Nieprawidłowe pranie firan może się negatywnie odbić na ich wyglądzie.

Firana niezgodna z zamówieniem – co robić

Złożyć reklamację. Najlepiej na piśmie. Firany szyte na wymiar to usługa jak każda inna i jeśli zostanie zrealizowana niezgodnie z zamówieniem, przysługuje nam prawo do reklamowania jej. W reklamacji trzeba zawrzeć konkretne zarzuty, a więc nie pisać, że firanka została źle uszyta, ale np., że szwy są nierówne albo wyraźnie widać naciągnięcie tkaniny na szwach, przez co obok pojawiają się nieestetyczne przymarszczenia. Można też reklamować niezgodność rozmiaru, sposobu mocowania (np. gdy zamawiamy firankę na przelotkach, a dostajemy z wszytymi flexami) i wszelkie inne wady, które uważamy za niezgodne z umową.

A żeby uniknąć takich nieprzyjemnych sytuacji, warto poszukać sklepu o ugruntowanej renomie, współpracującego z doświadczonymi krawcami.