Niewielkie sklepy internetowe stają się codziennością. Handel przez internet stał się łatwiejszy, odbiorcy mają do zakupów większe zaufanie, a brak ograniczeń wpływa korzystnie m.in. na popularność produktów handmade. Rosnąca liczba zamówień powoduje, że pytanie o to, jaki kurier jest najlepszy dla małego e-commerce nie jest bezzasadne.

Cena usług kurierskich spada na kupującego; w efekcie koszt kuriera odgrywa bardzo dużą rolę w procesie zakupowym. O ile duże firmy sprzedażowe - sieciówki czy marki obsługujące tysiące transakcji miesięcznie - mają doskonałą przestrzeń do własnych negocjacji w firmami i atrakcyjnych warunków, niewielkie podmioty są w diametralnie innej sytuacji. Jednak, by aktywnie rywalizować na rynku handlu internetowego muszą szukać sposobów na optymalizację ceny firm kurierskich.

Koszt kuriera a możliwości niewielkiego biznesu

Producent lub dystrybutor nie ma alternatywy: sprzedając w sieci musi zaproponować atrakcyjną cenę dostawy towaru do odbiorcy. Wysoki koszt zniechęci kupującego i nie przełoży się na efektywną sprzedaż towarów mimo, że ich jakość czy sama cena będzie korzystna. Z drugiej strony, celowe zaniżanie wartości usług kurierskich będzie z pewnością promocyjnym magnesem - kto nie chciałby zamówić kuriera od drzwi do drzwi za symboliczne 5 zł? - jednak prowadzącym do marżowej pułapki. Koszt kuriera musiałby bowiem być rekompensowany z zysku transakcyjnego, co wpływa na opłacalność biznesu.

Stąd pytania o to, jaki kurier byłby najlepszy dla niewielkiego sklepu: duży potentat rynkowy czy też mniejsza firma, z którą być może łatwiej negocjować stawki.

Kluczowe staje się porównanie cen usług  kurierskich. Dopiero analizując, jakie są koszty w DPD, UPS, DHL czy InPost - np. wobec propozycji Poczty Polskiej - można przeanalizować jaka powinna być cena przesyłki ze sklepu internetowego.

Tego rodzaju analizy z gruntu są jednak bardzo czasochłonne. Ceny kurierów się dynamicznie zmieniają i mogą zależeć od takich czynników jak:

  • data złożenia zamówienia i wskazany dzień dostawy
  • odrębne usługi dodatkowe - np. popularna w e-commerce forma pobrania
  • gabaryty przesyłki, jeśli jest ona niestandardowa.

W takiej sytuacji trudno o szybkie porównanie cen kurierów w kontekście każdej z przesyłek.

Broker kurierski - platforma dla e-sklepów

W sytuacji, gdy sklep internetowy potrzebuje skonsolidowanej informacji o warunkach poszczególnych firm, rozwiązaniem jest platforma do składania zamówień przez internet. Dzięki agregacji danych, serwis odpowie m.in. na pytania:

  • ile danego dnia kosztuje określona przesyłka kurierska
  • jakie firmy są gotowe do realizacji danego zlecenia
  • jak zmieniać się będzie cena kuriera w przypadku dodatkowych opcji.

W ten sposób - jak pokazuje przykład platformy KurJerzy.pl - poprzez kilka klików można oszacować koszty wysyłki oraz wszystkie inne dane niezbędne do zamówienia kuriera.

Co ważne, porównanie cen kurierów to jedynie podstawa do automatyzacji dalszego działania. Platforma umożliwia szybkie zamówienie kuriera zarówno w przypadku jednostkowego zlecenia jak i zamówień regularnych - funkcjonalności takie jak baza stałych klientów czy przejrzysty system informowania o statusie paczki przekładają się na efektywność obsługi zleceń w e-sklepie.