Nie ma chyba strony w sieci, na której nie było by umieszczonych zdjęć. Szczególnie jeśli mowa o stronie firmowej to już nikt sobie nie wyobraża braku jakichkolwiek zdjęć. Zdjęcia nie są już tylko i wyłącznie zapchaj dziurami, ale niosą lub mogą nieść pewne przesłanie, podkreślać jej treść. Jak pokazują badania socjologów, treści podkreślone przez obrazy szybciej są przyswajane i trwalej zapadają w pamięć. Doskonałym przykładem może być nauka języków obcych za pomocą karteczek z narysowanymi przedmiotami oraz z tłumaczeniem. Strona, na której umieszczono zdjęcia wydaje się również o wiele bardziej ładna i przyjazna.

Trzeba jednak pamiętać, że zdjęcie, które ma trafić na stronę nie tylko ma przyciągać pięknem, ale również powinna nieść lub podkreślić pewne treści, znajdujące się na stronie.

Bez zdjęć ani rusz.

Zdjęcia na stronie to już konieczność. Problemem jest ich odpowiednia jakość. Nie każdy jest fotografem, nie każdy również ma ochotę zatrudniać fotografa, by wykonał profesjonalną sesję na stronę w sieci. Zamiast tego sporo stron korzysta z banków zdjęć znajdujących się w sieci, które za darmo lub za niewielką opłatą umożliwiają możliwość opublikowania zdjęć na własnych stronach. Które rozwiązanie jest lepsze? Korzystanie z banku zdjęć, takiego jak fotofilia, czy może zlecenie wykonania autorskich zdjęć? Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Każda z tych dwóch opcji, ma swoje dobre strony jak i wady. Wszystko zależy od tego co chce uzyskać zleceniodawca strony internetowej . Czy zależy mu na doskonałym efekcie, a może bardziej ceni oszczędność czasu i pieniędzy.

Bank zdjęć?

Banki zdjęć, takie jak Fotolia, to od pewnego czasu bardzo chętnie odwiedzane miejsce, zarówno przez grafików, jak i zleceniodawców. Wspomniana już Fotolia, jest określana jako społeczność fotografii stockowej, czyli zgromadzonych w wielkich wirtualnych magazynach i przeznaczonych do darmowego lub odpłatnego korzystania. Serwis ten oferuje zarówno zdjęcia, grafikę wektorową, a także klipy wideo, które zgodnie z opisem na stronie, można wykorzystywać do kreatywnych projektów reklamowych. W przypadku Fotolii można korzystać ze zbiorów po wykupieniu licencji na wykorzystywane zdjęcia. Nie jest to może opłata wielka, jednak trzeba o niej pamiętać. Są dostępne w sieci również banki zdjęć, które oferują dostęp do darmowych zasobów, jednak tak naprawdę o tym czy są one darmowe decyduje licencja serwisu - wypowiada się pracownik firmy http://pollyart.pl/. Trzeba o tym pamiętać zabierając się za projektowanie strony, mając w zamiarze korzystanie z takich banków. Cena za którą są udostępniane zdjęcia zależna jest tak naprawdę od jakości zdjęć umieszczanych w tych serwisach. Nie można liczyć na to, że dostanie się doskonałe zdjęcie za free. Rozpiętość cen za możliwość korzystania ze zdjęć jest różna od kilku, czy kilkunastu złotych do kilku tysięcy za jedno zdjęcie z możliwością dożywotniego korzystania z niego.

Warto korzystać ze zdjęć stockowych, jeśli nie ma się zbyt wiele czasu na zlecanie wykonania ich przez profesjonalistę. Nie można jednak sądzić, ze znalezienie odpowiedniej jakości zdjęć, zajmie jedynie kilka lub kilkanaście minut. Czasem szybciej można dać zrobić własne zdjęcia niż znaleźć na Fololii zdjęcia, o których się marzy. Bank zdjęć jest również doskonałym miejscem dla tych, którzy nie potrzebują artystycznych zdjęć, za które trzeba zapłacić co najmniej kilkaset złotych. Szczególnie jeśli zdjęcie ma tylko podkreślić treść, a nie przedstawić konkretny produkt będący w naszej ofercie.

A może jednak fotograf?

Największą zaletą korzystania z własnych zdjęć jest ich niepowtarzalność. Trzeba jednak pamiętać, że ich jakość powinna być jak najlepsza. Można umieścić własnoręcznie wykonane zdjęcia, jeśli się ma odpowiedni talent, lub zlecić ich wykonanie profesjonaliście. To drugie rozwiązanie zapewni odpowiednią jakość zarówno pod względem technicznym jak i artystycznym zdjęć, jednak za taką jakość trzeba zazwyczaj zapłacić i to sporo. Niepowtarzalność zdjęć doskonale może podnieść wiarygodność firmy. Prawda jest taka, że każdy klient, który na „żywo” zobaczy iż rzeczywistość jest dokładnie taka sama jak na zdjęciach umieszczonych na stronie, to nabiera pewnego zaufania do firmy. Może bowiem podejrzewać, że również wszystko co jest umieszczone na stronie jest również rzeczywiste. Oczywiście zdjęcia, które są wykonane na nasze zamówienie, można również wykorzystać w innych materiałach promocyjnych, takich jak ulotki, portfolio itp. Zdecydowanie się na użycie własnych zdjęć ma również swoje minusy. Praca fotografa nie jest tania i nie ma co liczyć na to, że wykona ją szybko, szczególnie jeśli musi podkreślić zalety czegoś, co nie koniecznie dobrze się prezentuje na żywo.

Sam zdecyduj.

Nie można jednoznacznie wskazać z jakich zdjęć korzystać podczas tworzenia stron www. Każda z przedstawionych opcji ma swoje niewątpliwe zalety jak i wady. Wiele stron firmowych jest budowana na zdjęciach pochodzących z banków zdjęć takich jak Fotofilia i nie ma w tym nic złego. Jednak wielu fachowców uważa, ze jeśli się chce być postrzeganym jako bardziej godny zaufania, warto zainwestować we własne zdjęcia umieszczone na stronie firmowej.