Kurtyna paskowa czy brama szybkobieżna? To pytanie zadaje sobie prawdopodobnie większość inwestorów, którzy chcą ograniczyć koszty eksploatacji i utrzymania swojego obiektu. Odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna. Natomiast zawsze wymaga dokładnego przeanalizowania potrzeb oraz sprawdzenia, jak te potrzeby mogą być zaspokojone przez każdego z bohaterów tego artykułu.
Podobnie jest z kosztami eksploatacji. Cena zakupu to tylko jeden z kilku czynników, które trzeba wziąć pod uwagę rozważając zakup. Zapraszam do lektury artykułu, w którym postaram się przybliżyć co należy sprawdzić, aby odpowiedź na tytułowe pytanie stała się możliwa.

Kurtyny paskowe są znanym od lat i często stosowanym typem przegród z elastycznego PCV. Sprawdzają się wszędzie tam gdzie liczy się ograniczenie strat energii, a koszt inwestycji i serwisowania jest niski.

Bramy szybkobieżne są stosunkowo nowym typem bram. Charakteryzuje je najkrótszy pośród bram czas otwarcia i zamknięcia. Brama cały czas pozostaje zamknięta. Otwiera się tylko na czas przejazdu wózka lub przejścia pieszych. Zamknięcie następuje automatycznie, w kilka sekund po tym jak użytkownik zniknie ze światła otworu. To produkt zaawansowany technicznie, z bogatą listą opcji dających możliwość dopasowanie do wymagań użytkownika.

Ograniczenie strat ciepła

Kurtyna paskowa zasłania otwór bramy. Przechodzi się pomiędzy pasami, rozchylając je. Odsłaniana jest jedynie niewielka część otworu. W przypadku dużych przeciągów pasy mogą być rozchylane przez wiatr. Należy zadbać o odpowiedni rozmiar wstęg oraz ich zakład.

Działanie bramy szybkobieżnej polega na szybkim otwarciu i zamknięciu światła otworu. Jednak niezależnie od szybkości jej pracy, w czasie gdy brama jest podniesiona otwór bramowy pozostaje w pełni odsłonięty. W tym czasie następuje intensywna wymiana powietrza pomiędzy halą a otoczeniem.

Wszystkie bramy dopuszczone do sprzedaży w Polsce muszą spełniać wymogi norm europejskich. Brama zaprojektowana zgodnie z tymi normami musi wytrzymać siłę, z jaką wiatr naciska na jej płat. Zgodnie z normą EN wymaganie to dotyczy bramy zamkniętej. Większość bram szybkobieżnych nie zamyka się, gdy wieje silny wiatr. Wynika to z ich konstrukcji. Na etapie doboru urządzenia warto sprawdzić, czy brama będzie zamykała się podczas silnych podmuchów wiatru.

Redukcja hałasu otoczenia

Folia PCV to jeden z najlepszych izolatorów hałasu spośród tworzyw sztucznych. O skuteczności tłumienia hałasu przez przegrodę decyduje również jej grubość. Kurtyny paskowe są wykonywane z pasów o grubości od 2mm do 4mm. Dodatkowo pasy mogą być zawieszone w dwóch rzędach, co znacznie poprawia skuteczność tłumienia fal dźwiękowych.

Płat bramy szybkobieżnej również jest wykonany tworzywa sztucznego. Najczęściej jest to tkanina poliestrowa dwustronnie powlekana PCV. Grubość płata zazwyczaj nie przekracza 1mm. Skuteczność tłumienia hałasu jest znacznie niższa niż w przypadku kurtyn z pasków PCV.

Zastosowanie w przemyśle spożywczym

Urządzanie stosowane w przemyśle spożywczym muszą być bezpieczne dla zdrowia ludzkiego. Nie mogą emitować szkodliwych związków chemicznych. Muszą być łatwe do czyszczenia i mycia. Zarówno kurtyny paskowe jak i bramy szybkobieżne spełniają te wymagania. Produkty dopuszczone do stosowania w przemyśle spożywczym posiadają atest higieniczny PZH.

Hałas powstający podczas pracy urządzenia

Wisząca kurtyna paskowa nie wydaje żadnego hałasu. Podobnie, gdy przechodzą przez nią ludzie lub przejeżdżają wózki widłowe. Jej działanie jest bezgłośne.

Brama szybkobieżna posiada napęd elektryczny z przekładnią mechaniczną. Dodatkowo płat bramy przesuwa się w prowadnicach. Źródłem hałasu są też stalowe rolki, które prowadzą płat. Szybkiemu otwieraniu i zamykaniu towarzyszy znaczny hałas. Czy można poradzić sobie z tym problemem? Częściowo tak. Najlepiej wybrać bramę, gdzie do prowadzenia płata nie używa się stalowych rolek. Mogą zastępować je np. ślizgi z tworzywa sztucznego. Dodatkowo pełna osłona prowadnic i mechanizmu napędowego bramy może ograniczyć rozchodzenie się hałasu. Niestety takie osłony nie występują w standardzie. Wymagają dodatkowej dopłaty.

Przeglądy okresowe

Przegląd okresowy kurtyny paskowej sprowadza się do sprawdzenia stanu pasów i zawiesi. Pasy zmatowiałe lub uszkodzone należy wymienić. Te czynności mogą być wykonane samodzielnie przez użytkownika.

Przeglądy okresowe w bramach szybkobieżnych są przeprowadzane przez specjalistyczny serwis. W ramach prac konserwacyjnych czyści się i smaruje elementy współpracujące ze sobą. Wymienia się również rolki prowadzące płat oraz ślizgi prowadnic. Kontroli i wymianie podlegają też elementy układu elektronicznego. Brak przeglądu może skutkować unieruchomieniem bramy lub jej uszkodzeniem.

Trwałość

Trwałość kurtyn wstęgowych zależy od sposobu ich eksploatacji. Pasy mają bezpośredni kontakt z towarami, wózkami widłowymi i ludźmi przechodzącymi przez kurtynę. Intensywny ruch wózków widłowych przyśpiesza ich zużycie. Są jednak sposoby pozwalające zwiększyć trwałość kurtyn. Dla miejsc o zmiennej intensywności ruchu polecane są kurtyny paskowe na systemie przesuwnym. Podczas częstych przejazdów kurtyna jest odsuwana na bok. Ruch może odbywać się swobodnie, a pasy nie zużywają się. Gdy intensywność ruchu spada, kurtyna jest przesuwana z powrotem, tak aby zasłonić otwór. To rozwiązanie pozwala zwiększyć trwałość kurtyn w miejscach o dużym natężeniu ruchu.

Podczas prawidłowej eksploatacji płat bramy szybkobieżnej nie ma bezpośredniego kontaktu z przejeżdżającymi wózkami czy przechodzącymi ludźmi. Trwałość bramy zależy od ilości jej otwarć. Duże wpływ na żywotność mają również prawidłowa konserwacja i czynniki otoczenia (kurz, pył, zabrudzenie prowadnic i płata). Zamykanie bramy polega na zwinięciu płata w rolkę. Podczas zwijania kolejne warstwy nakładają się, trąc przy tym o siebie. Wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się na płacie powodują matowienie i stopniowe wycieranie. Przyspieszają jego zużycie.

Niezawodność

Niezawodność urządzenia to jego zdolność do pracy bez awarii. Musi ono pracować przez podany przez producenta czas w określonych warunkach otoczenia. Aby urządzenie mogło pracować niezawodnie musi być dobrane pod kątem sposobu eksploatacji. Należy również uwzględnić warunki otoczenia czyli np. zapylenie, brud, kurz, wilgotność, temperaturę czy nasłonecznienie. Jednak mimo prawidłowo skonfigurowanych urządzeń awarie zdarzają się.

W przypadku kurtyn paskowych awarie polegają na uszkodzeniu bądź zerwaniu jednego lub kilku pasów PCV. Do zerwania pasa dochodzi najczęściej, gdy zakleszczy się on lub zahaczy o wózek widłowy lub ładunek. Dzięki dużej wytrzymałości mechanicznej wstęg do pęknięć tego typu nie dochodzi często. Uszkodzenie lub ubytek jednego z pasów znacząco nie obniża funkcjonalności kurtyny. Można korzystać z niej w dalszym ciągu, a wymianę uszkodzonych pasów wykonać w czasie zaplanowanych przerw konserwacyjnych.

polamane-pasy-w-chlodni.jpg

Uszkodzone pasy z PCV wymagaja wymiany. Brakujące kawałki wstęg nie ograniczają możliwości przejazdu przez kurtynę. Naprawę można przeprowadzić podczas zaplanowanych prac konserwacyjnych.

 

Awarie bram szybkobieżnych zdarzają się również. Są to bardzo skomplikowane technicznie urządzenia, więc ryzyko wystąpienia awarii jest wyższe. Przyczyną problemów mogą być zbyt intensywna eksploatacja, pył lub brud, błędy obsługi lub „niedoskonałość techniczna” urządzenia. Uszkodzenie bramy szybkobieżnej wyłącza ją z eksploatacji. Z bramy nie można korzystać. Każda awaria wymaga interwencji specjalisty. Niekiedy oznacza to kilka lub kilkanaście dni oczekiwania na przywrócenie sprawności urządzenia. Może też wiązać się ze znacznumi kosztami dla użytkownika.

zepsuta-brama-szybkobiezna.jpg

Płat bramy wypadł z prowadnic i zablokował się w górnym położeniu. Przez kilkanaście dni brama była otwarta, pokazując klientom sklepu wnętrze magazynu. Na uruchomienie bramy trzeba zaczekać do przyjazdu serwisu.

Intensywność eksploatacji jest mierzoną ilością cykli pracy. Cykle pracy to ilością otwarć i zamknięć bramy w ciągu godziny. Ten parametr określa się na etapie doboru urządzenia. Na tej podstawie wybiera się napęd o odpowiedniej mocy i wytrzymałości. Standardowe rozwiązania przewidują od kilkunastu do kilkudziesięciu cykli pracy na godzinę. W skrajnym przypadku wybrani producenci mogą zaoferować napęd przystosowany do pracy ciągłej. Jest to jednak opcja, wymagająca dopłaty. Do awarii dochodzi, gdy brama otwiera się częściej, niż przewidział to producent. Uszkodzeniu mogą podlegać zarówno silnik elektryczny jak i elementy przekładni mechanicznej. Awariom tego typu można jednak zapobiegać. Na etapie wyboru urządzenia trzeba sprawdzić, z jaką częstotliwością może ono pracować.

uszkodzony-modul-elektorniczny.jpg

Nie zadziałały zabezpieczenia bramy, płat nie zatrzymał się od razu po napotkaniu przeszkody. Towar uległ zniszczeniu.

Pył i zanieczyszczenia mogą skutecznie wykluczyć z eksploatacji każdą bramę szybkobieżną. Drobinki brudu osadzając się na prowadnicach łączą się ze smarem. Powstaje lepka maź, która utrudnia ruch płata bramy. Zwiększony opór pracy płata powoduje większe obciążenia części napędowych. Prowadzi to do ich przyspieszonego zużycia lub uszkodzenia.

Pył osadzający się na płacie prowadzi do zmatowienia pasów przeziernych. Okna z PCV stają się matowe i stopniowo tracą przezierność. Cały płat podlega szybszemu zużywaniu.

Montaż

Do montażu kurtyny nie jest potrzebna konstrukcja wsporcza. Może odbyć się do każdego typu podłoża, w tym do ścian lekkich. Ilość miejsca potrzebna do zamontowania jest niewielka. Wystarczy pasek płaskiej powierzchni o szerokości wieszaka grzebieniowego. Zazwyczaj jest to kilka centymetrów. Nie są wymagane specjalistyczne narzędzia, ani uprawnienia. Kurtyna jest lekka, więc montaż możne wykonać jedna osoba. Nie jest potrzebne doświadczenie, wystarczy zapoznać się z instrukcją montażu.

Montaż bramy szybkobieżnej powinien być wykonany przez ekipę specjalistów. Wymagane są uprawnienia elektryczne oraz znajomość norm i zasad montażu. Niezbędne są specjalistyczne narządzia, często potrzebny jest również wózek widłowy. Osoby montujące bramę szybkobieżną muszą mieć doświadczenie. Błędy w montażu są częstym powodem nieprawidłowej pracy, a w konsekwencji uszkodzenia bramy.

Powierzchnia do montażu bramy musi mieć odpowiednią nośność. W przypadku ścian lekkich wymagane jest wykonanie dodatkowej konstrukcji nośnej. Brama szybkobieżna zajmuje znacznie więcej miejsca niż kurtyna paskowa.

Koszty

Koszty związane z kurtynami paskowymi obejmują:

  • zakup
  • montażu (może być wykonany we własnym zakresie)
  • wymiana pasów w ramach eksploatacji

Koszty eksploatacji bram szybkobieżnych:

  • zakup
  • opcjonalne wykonanie konstrukcji wsporczej, do montażu bramy
  • montaż (musi być specjalistyczna ekipa)
  • okresowe przeglądy serwisowe
  • wymiana części eksploatacyjnych (części i robocizna nie podlegają gwarancji, są dodatkowo płatne)
  • energia elektryczna

Podsumowanie

Świadomy wybór pomiędzy kurtyną paskową a bramą szybkobieżną wymaga przeanalizowania różnych czynników. Można pokusić się o stwierdzanie, że bramy szybkobieżne nie stanowią konkurencji dla kurtyn paskowych, a ich uzupełnienie. Ważne, żeby przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego rozwiązania mieć świadomość własnych potrzeb oraz wad i zalet każdego rozwiązania.

Kurtynę paskową warto wybrać, gdy ważne są:

  • bezawaryjność
  • niski koszt inwestycji
  • prosta budowa – która daje możliwość samodzielnego wykonania i montażu
  • możliwość samodzielnej wymiana zużytych pasów
  • redukcja hałasu
  • bardzo ograniczone miejsce do montażu
  • nie można zamontować konstrukcji wsporczej dla bramy szybkobieżnej
  • odporność urządzenia na pył - gdy w pomieszczeniu panuje duże zapylenie

Kiedy wybrać bramę szybkobieżną:

  • gdy wystarczy ograniczenie przeciągów bez izolacji termicznej
  • wyższa szczelność przy dużym parciu wiatru
  • konieczność automatycznego otwierania i zamykania

Więcej informacji na temat doboru, montażu i eksploatacji kurtyn paskowych jest dostępne pod adresem: www.kurtynypcvpaskowe.pl