Z ostatnich badań statystycznych wynika, że Polacy starają się użytkować ogumienie najdłużej jak to jest możliwe, jednak równocześnie świadomość bezpośrednio wiążąca się z kwestiami bezpieczeństwa znacznie wzrosła. Komu więc ufamy przy zakupie opon? Czy marka ma dla nas znaczenie?


Allegro.pl przeprowadziło badania, z które mówią nam o tym, że większość kierowców w mijającym sezonie używała ogumienia zimowego, zaś dodatkowe 3% zadeklarowało, że w tym czasie używa opon całorocznych. Dane te wyraźnie pokazują, że sytuacja w naszym kraju uległa znacznej poprawie.
 

Cofnijmy się o 6 lat...

Wtedy to, w roku 2008 spora grupa, bo aż 45% ankietowanych zadeklarowało, że nie zmienia ogumienia w zależności od pory roku. Aktualnie ilość zmotoryzowanych, którzy przez okrągły rok jeżdżą na jednym komplecie ogumienia spadła drastycznie. Zaledwie 2% używa jedynie opon letnich, zaś jeden procent zadeklarowała jazdę tylko na ogumieniu zimowym.

Według badań serwisu Allegro.pl wynika, że Polacy użytkują ogumienie letnie jak najdłużej. Więcej niż połowa ankietowanych przyznała się do użytkowania jednego kompletu dłużej niż 4 sezony. Jeżeli chodzi o ogumienie zimowe odsetek ten wyniósł trzydzieści pięć procent, a więc opony zimowe wymienia się częściej i przy przebiegach niższych, może z powodu myślenia o zimie, jako o porze roku, która jest bardziej wymagająca dla opon.

Podstawowym powodem kupna nowego kompletu ogumienia letniego jest po prostu zużycie poprzedniego zestawu, które wiąże się ze zbyt małą głębokością bieżnika, wiekiem produktu albo uszkodzeniem. Cztery procent użytkowników zadeklarowało niezadowolenie z poprzedniego modelu opon.

Nieznacznie tylko zmieniły się preferencje zakupowe Polaków porównując do roku 2013. Wówczas nowe ogumienie letnie wybierane były przez połowę nabywców, w bieżącym roku odsetek ten powiększył się do 65%. Kwestie, które wiążą się z bezpieczeństwem dla większości ankietowanych są zdecydowanie ważniejsze niż cena. Na pierwszym miejscu wśród najistotniejszych kategorii, według których decydują o zakupie opon letnich jest przyczepność. Na kolejnym miejscu znajduje się cena, później ? wyniki w testach. Wbrew temu co mogło się wydawać, marka znalazła się dopiero na czwartym miejscu, przed opiniami, które znaleźć można na temat produktu w internecie oraz wśród sprzedawców. Mniejsze znaczenie dla kupujących ma poziom generowanego hałasu oraz wpływ na spalanie.
 

Skąd czerpiemy swoją wiedzę o ogumieniu letnim?
 

Głównie z publikacji branżowych, które znaleźć można w internecie i prasie. Na te źródła informacji wskazało więcej niż dwie trzecie ankietowanych. Troszkę mniejszym zainteresowaniem ? 50% ? cieszą się fora internetowe, oraz sklepy internetowe takie jak Oponeo.PL których użytkownicy wymieniają się swymi doświadczeniami.

Naszym zaufaniem cieszą się również opinie specjalistów w punktach sprzedaży. To właśnie na ich opinii bazuje ponad 40% kupujących. Rzadziej pytamy o opinię znajomych i rodzinę, którzy cieszą się zaufaniem jednej trzeciej ankietowanych. Informacje zawarte w reklamach nie są w zasadzie brane pod uwagę. Jedynie 5% ankietowanych wskazało to źródło informacji.

Opony kupowane są najczęściej w internecie. Dwie trzecie badanych gustuje w zakupach ?online?, trochę mniej ? 36% wybiera niezależne serwisy wulkanizacyjne. Kupujący omijają raczej szerokim łukiem warsztaty ASO ? 3%, oraz sklepy motoryzacyjne ? 12%, na końcu również znalazły się supermarkety ? 3%.