Najważniejsze w kontekście wykorzystywania smarującej substancji jest to, że wpływa ona na żywotność i dłuższą przydatność łożyska. Smar, który dobierzemy w dobry sposób, będzie stanowił zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami, korozją, lecz zwiększa też poślizg, co w bezpośredni sposób wpływa na redukcję poziomu siły tarcia.

Jeśli mamy zły smar, temperatura łożyska wzrasta. Mniej więcej połowa uszkodzeń w tocznych łożyskach bierze się stąd, że źle dobieramy smar albo stosujemy go w nieprawidłowy sposób. Fachowej rady przy doborze smaru do łożyska udzieli nam sklep techniczno-narzędziowy EBMiA.pl


Jak to się dzieje?

Przede wszystkim bieżnie pierścieni i inne toczne elementy są wyeksponowane na uszkodzenia przez nieprawidłowy wybór smaru. Elementy ścierają się szybko, co prowadzi do powstania luzu w łożyskach, odkształceń w konstrukcji i większych obciążeń oraz drgań – to znacznie skraca żywotność łożyska.
 

zdjecie-2.jpg

 

Oleje do łożysk, smary plastyczne

 

Smary plastyczne to bazowy olej ,który zagęszcza się mydłami metali. Mamy różne zagęstniki – litowe,glinowe czy sodowe, a także wapniowe oraz z dodatkiem tzw. sulfonianu wapnia. Smary tego typu znajdują zastosowanie w większej liczbie tocznych łożysk. Plastyczne smary dzielimy trzema grupami co do gęstości, gdzie pierwsza będzie obejmować najrzadsze smary, przetłaczane przez przewody. Grupa trzecia to smary twarde, do większych łożysk narażonych na drgania. Wykorzystuje się je w przemyśle ciężkim – na przykład przy dźwigach. Gdy plastyczne smary nie zdają egzaminu, stawiamy na olej mineralny – z duża lepkością i zachowaniem konsystencji nawet w dużych temperaturach. Gdy dobieramy olej, uwagę zwracamy na poziom pienienia i skłonność do tworzenia się osadów. Jeśli łożyska są uszkodzone na tyle, że warto je wymienić to warto skorzystać z oferty sklepu EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/mechanika-lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-c-196_140.html

 

zdjecie-3.jpg



Czym kierować się przy wyborze?

 

Kluczowe będzie to, jakie jest obciążenie łożysk i ich prędkość obrotowa. Im mniejsze jest łożysko, tym mniej lepki smar, tarcie wówczas nie będzie zakłócać nawet szybkiego tempa jego pracy. Inaczej bywa w przypadku dużych łożysk, gdzie obrotowa prędkość jest niższa, smar powinien być gęsty, żeby zapewnić lepszy poziom nośności. Ważna jest też temperatura otoczenia w jakiej pracuje łożysko, maszyny w wysokich temperaturach trzeba smarować substancjami, które wykazują odporność na utlenianie. Gdy w otoczeniu łożysk mamy duża wilgotność – najlepszy będzie smar wapniowy albo litowy. Trzeba też koniecznie unikać wypływania smaru z wewnętrznej części łożyska.

 

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem EBMiA.pl oferujący elementy z dziedziny automatyki - https://www.ebmia.pl/sterowanie-maszyn-sterowniki-c-287_62.html

zdjecie-4.jpg