Rozwój technologii komunikacyjnych spowodował wprowadzenie szerokiej gamy środków umożliwiających kontakt na odległość. Niewątpliwie ułatwiło to życie codzienne i zrewolucjonizowało sposób prowadzenia wszelkiej działalności. Jednak spotkania osobiste w dalszym ciągu istnieją w praktyce biznesowej i mają się bardzo dobrze. Powodem są niewątpliwe zalety takiej formy kontaktu z klientem, w wielu wypadkach skutecznie rywalizującej z telefonem lub pocztą elektroniczną. Poznajcie korzyści wynikające ze spotkań twarzą w twarz.

 

Poznanie sygnałów niewerbalnych

Komunikacja nie musi się odbywać wyłącznie za pomocą słów. Możesz dużo zrozumieć, jeśli uważnie obserwujesz język ciała rozmówcy i sygnały, które przekazuje mimiką twarzy i gestami rąk. Nie trzeba być ekspertem, aby je rozpoznać i poprawnie zinterpretować. Właściciel firmy Abaka z Bytomia, eksportującej do krajów Unii Europejskiej meble polskiej produkcji, które zamówić można na stronie plmeble.pl stwierdza, że e-mail lub rozmowa telefoniczna nie pozwala na odczytanie mowy ciała, przekazującej znacznie więcej niż to, co rozmówca nam mówi. 

– Słowa często mylą – potwierdza przedstawiciel firmy Domus, największego w kraju importera płytek ceramicznych, prowadzącego sprzedaż szerokiego asortymentu w sklepie domus-sklep.pl. – Jeśli klient powie ci, że całkowicie zgadza się z twoimi propozycjami, ale jego ciało sugeruje coś zupełnie innego, masz szansę przedstawić mu alternatywne rozwiązania i w efekcie precyzyjnie trafić w jego potrzeby.

Koncentracja na celu spotkania

Wirtualne spotkania są z pewnością bardzo korzystne i atrakcyjne, ale w świecie wielozadaniowości najczęściej podczas kontaktu na odległość angażujemy się jednocześnie również w inne czynności. Kto z nas w trakcie rozmowy telefonicznej nie przeglądał poczty elektronicznej lub nie zapoznawał się z najważniejszymi tytułami newsów na ulubionym portalu internetowym?

Jak myślisz, czy sprzyja to koncentrowaniu się na temacie rozmowy?

W spotkaniach twarzą w twarz możliwości dzielenia uwagi prawie nie istnieją i jest to jedna z najważniejszych zalet bezpośredniego kontaktu.

– Pełne zaangażowanie w konwersację pozwala pracownikowi obsługi klienta poznać nieujawniane wcześniej intencje rozmówcy, co jest kluczem do właściwego rozpoznania jego oczekiwań – stwierdza właściciel firmy Nabiotech, która na stronie dietahcg.pl oferuje pomoc medyczną i coachingową, a także suplementy niezbędne do prowadzenia innowacyjnej diety.

Uznanie w oczach klienta

– Często warto znaleźć lukę w harmonogramie dnia, aby poświęcić czas na spotkanie z klientem w kawiarni lub miejscu jego pracy – sugeruje właścicielka biura podróży alerejsy.pl, proponującej wycieczki luksusowymi statkami po morzach i oceanach całego świata.

– Może być to trochę kłopotliwe – dodaje właściciel Rett-Pol, firmy zajmującej się na stronie sklep.rettpol.com.pl sprzedażą systemów alarmowych i dostępu, a także elementów telewizji przemysłowej - ale klient doceni wysiłek, który wkładasz, by móc się z nim osobiście skontaktować. Pomaga to w stworzeniu w nim poczucia, że jest dla twojej firmy osobą ważną i w zacieśnieniu istniejących relacji.

Budowa zaufania

Spotkania osobiste mogą wpłynąć korzystnie na stworzenie klimatu większego zaufania. Łatwiej jest przekonać kogoś podczas rozmowy twarzą w twarz, niż przy pomocy e-maila, którego forma ukrywać może intencje nadawcy. Więc jeśli chcesz wpłynąć na czyjąś decyzję lub namówić do ważnej sprawy, najlepiej zrobić to podczas bezpośredniego spotkania.

Skuteczność

Bezpośrednie spotkanie jest bardziej efektywne, niż inne sposoby kontaktu. Zamiast przerzucać się z klientem e-mailami, spotkaj się z nim osobiście i omów wszystkie interesujące was sprawy. Bezpośredni charakter rozmowy pomoże w pobudzeniu kreatywności, co pozwoli na skuteczne rozwiązanie wielu problemów w jednym miejscu i czasie.

Materiał zewnętrzny