Konwersja jest działaniem, które podejmuje potencjalny klient na skutek zachęt w postaci reklamy czy działań SEO. Gdy odwiedzający po wejściu na stronę internetową wykona pożądaną czynność, np. zarejestruje się, skorzysta z kontaktu z obsługą klienta lub dokona zakupu, wtedy mamy do czynienia z konwersją.

Dla kogo konwersja jest ważna?

Oprócz sprzedaży produktów, form prowadzenia działalności zarobkowej w internecie jest znacznie więcej. Strony zakładają też wykonawcy oraz specjaliści, oferujący sprzedaż swojej wiedzy, czy artyści.

- Wszyscy są zainteresowani jak największym ruchem na swoich witrynach, gdyż duża ilość oglądających oznacza większą szansę na konwersję, a więc na zdobycie potencjalnego klienta – twierdzi przedstawiciel firmy Mixit z Pragi czeskiej, posiadającej sklep mixit.pl, specjalizujący się w sprzedaży mieszanek opartych na musli i kaszach, z możliwością samodzielnego komponowania składników.

Nawet typowe portale informacyjne, które niczego wprost nie oferują, dążą do jak największej oglądalności, celem zdobycia przychylności reklamodawców.

Co to jest wskaźnik konwersji?

Wskaźnik konwersji jest istotnym elementem oceny efektywności komercyjnej witryny internetowej. Jeżeli na stu odwiedzających pięciu zrealizowało cel konwersji, a więc dokonało czynności, na której zależy właścicielowi strony, mówimy o pięcioprocentowym wskaźniku konwersji witryny internetowej.

Dlaczego należy określić cele konwersji?

– Dla sklepu internetowego najważniejszym celem jest po prostu dokonanie przez klienta zakupu – uważa handlowiec ze sklepu importera i dystrybutora kosmetyków Anled Systems, który na stronie spa.anled.pl oferuje wysokiej jakości produkty naturalne z całego świata. – Z kolei dla firm handlowych, które prowadzą działalność przede wszystkim poza internetem, celem konwersji jest nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem.

Portale informacyjne wyznaczają sobie za cel konwersji jak najdłuższe zatrzymanie odwiedzającego na stronie, aby reklamy skutecznie do niego trafiały.

Przedstawiciel firmy Fastpol Invest, specjalizującej się w artykułach BHP i przeciwpożarowych, oferującej ich szeroki wybór w sklepie bhpfast.pl podsumowuje:

- Określenie celu konwersji to podjęcie takich działań przez właściciela strony, by skłonić potencjalnego klienta do wykonania konkretnej czynności.

Dlaczego nie dochodzi do konwersji?

1. Oglądający znalazł się na stronie zupełnie przypadkowo. Właściciel witryny nastawionej na sprzedaż właściwie nic nie może zrobić, by skłonić go do korzystnej reakcji. Szanse mają strony zarabiające na reklamach – ciekawy content może takiego odwiedzającego zatrzymać na dłużej.

2. Nieodpowiednio skonstruowana kampania reklamowa. Właściciel spółki CR Iluminacje z Bielska-Białej, oferującej na stronie cr-iluminacje.pl dekoracyjne elementy świetlne do ozdabiania miejskiej przestrzeni publicznej, podaje obrazowy przykład:

- Jeśli umieściłeś w mediach społecznościowych reklamę „domów na twoją kieszeń”, a zainteresowany kupnem czegoś skromnego znajdzie na stronie ofertę sprzedaży tylko drogich nieruchomości, odrzucenie jest nieuniknione.

3. Przedstawiciel sklepu alldrux.pl, posiadający w swoim asortymencie wysokiej jakości koszulki z nadrukiem lub bez, dający klientom możliwość stworzenia w kreatorze własnego wzoru, uważa, że powodem odrzucenia strony może być też złe sprecyzowanie słów kluczowych:

- Fraza „tanie minerały” skieruje na twoją witrynę osoby poszukujące niedrogich suplementów diety, a ty oferujesz gustownie oprawione okazy geologiczne. Efekt będzie wiadomy.

Jak zwiększać wskaźnik konwersji?

Posługując się powyższymi przykładami, metody są dwie:

- umieszczaj reklamy tam, gdzie trafią do interesującej cię grupy odbiorców. Gdyby oferta sprzedaży luksusowych domów znalazła się na stronach odwiedzanych przez ludzi zamożnych, wskaźnik konwersji poszedłby w górę;

- precyzyjnie formułuj słowa kluczowe. W drugim przykładzie fraza „okazy minerałów” byłaby właściwsza, budząc zainteresowanie tylko tych internautów, którzy poszukują czegoś interesującego do swojej kolekcji.

Konwersja to ważny wskaźnik skuteczności witryn komercyjnych. Odpowiednie dopasowanie działań marketingowych do celów konwersji w sposób znaczący wpływa na wzrost zysków.

Artykuł sponsorowany