Kody bonusowe i kupony internetowe zdobywają coraz większą popularność. Dla przedsiębiorstw prowadzących handel w Internecie stanowią jedno z najważniejszych narzędzi promocji i zdobywania nowych klientów. Dla samych klientów stanowią natomiast interesujące źródło drobnych oszczędności - wielu z nich "poluje" nawet na pojawiające się okazje. Trudno więc spotkać dziś sklep internetowy, który nie miałby w swojej ofercie kuponów rabatowych. Zastanówmy się jednak, jaki właściwie jest mechanizm ich działania.

Kody rabatowe znajdują zastosowanie także poza Internetem, znane są już od 130 lat. Ze względu na trudniejsze użytkowanie, papierowe kupony nigdy nie zdobyły jednak tak dużej popularności, jak internetowe.

Różne rodzaje kodów rabatowych to różne mechanizmy działania

Marketing internetowy stosuje często zamiennie pojęcia takie jak "kody rabatowe", "kody bonusowe", "kupony rabatowe", "programy lojalnościowe", "programy rabatowe", "bonusy lojalnościowe", "kupony promocyjne" itp. Rozróżnienia między nimi nie zawsze są jasne, ich definicje - a co za tym idzie także mechanizmy działania - są jednak odmienne.

Podstawowym mechanizmem działania kodów promocyjnych jest jednorazowe obniżenie wyjściowej ceny produktu. Najczęściej mamy do czynienia z rabatem procentowym (np. kupon o wartości 10% ceny danego produktu lub całej wartości koszyka zakupowego). Często spotyka się także kupony kwotowe (np. o wartości 20 zł).

W polskich warunkach sprzedaży internetowej spotyka się często specyficzny rodzaj rabatu, którym są darmowe koszty wysyłki. Często rabat ten obowiązuje dopiero od określonego limitu kwoty zakupów (np, od 100 zł). Brak limitów stosują głównie sklepy większe i te, w których sprzedaje się towary o stosunkowo dużej wartości, np. sklepy z odzieżą.

Kody rabatowe w szerokim rozumieniu tego słowa to także gratisy, a więc akcesoria dodawane darmowo do zakupionych produktów.

Od strony ekonomicznej mechanizm działania kodów rabatowych opiera się na tzw. mechanizmie dźwigni. Kod umożliwia dotarcie do większej liczby klientów, co umożliwia sprzedawcy obniżenie ceny. Często stosuje się także marketingowe mechanizmy ukrywania cen rzeczywistych. Polegają one na tym, że ceny bez promocji w postaci kuponów są wyższe, niż realne.

Kupony rabatowe od strony klienta. Mechanizm realizacji kuponów

Od strony klienta największe znaczenie ma mechanizm realizacji kuponów rabatowych. W wielu sieciach sprzedażowych jest on niejasny, niekiedy nawet celowo. Jasne i przejrzyste zasady łatwej realizacji kuponów sprawiają jednak, że ich wartość marketingowa jest największa.

Elementem mechanizmu działania kodów rabatowych jest także ich data ważności. Zazwyczaj kod obowiązuje tylko w określonym czasie (np, miesiąc). Niekiedy data ważności jest elementem kodu alfanumerycznego kuponu.

Samo korzystanie z kodu rabatowego jest zazwyczaj proste - wymaga wpisania kodu alfanumerycznego w odpowiednim miejscu strony internetowej sklepu. Przy korzystaniu z kuponu warto upewnić się, czy wartość kuponu rzeczywiście została odliczona od wartości zakupów.

Klienci znajdują kupony rabatowe nie tylko na stronach sklepów. Istnieje wiele dedykowanych stron internetowych, na których "polują" oni na kupony. Warto, by kody rabatowe oferowane przez nasze sklepy znalazły się na jak największej ilości tego rodzaju stron. Sami klienci muszą jednak zwracać uwagę na fakt, że istnieje wiele stron internetowych z fałszywymi kuponami rabatowymi - strony te służą często wyłudzeniom i oszustwom.