Forum Bielsko.Biala.pl

Miasto tworzą ludzie

Silnik z wiszącymi cylindrami

Sprawy ważne i mniej ważne, zabawne i poważne, porady, opinie, dyskusje - wszystko o motoryzacji.

Postprzez staszeks » środa, 6 cze 2012, 13:19

Raczjl nie dotyczy samochodów a lotnictwa.
Niedawno kupiłem w antywariacie książeczkę Dulęby i Glassa " Samoloty WD"
Tam przy opisie RWD-5 znalazłem zdanie:
"...a zastosowanie silnika z wiszącymi cylindrami....."
I dopiero teraz zastanowiłem się: a jak tam ze smarowaniem?
To samo zresztą dotyczy silników gwiazdowych.
Gdzie to jest w jakiś przystępny sposób opisane?
staszeks
użytkownik
 
Posty: 7458
Na forum od: 13 lis 2006, 19:20

Postprzez GeN » środa, 6 cze 2012, 14:41

Ongiś WKŁ wydawało fajne książki. W czasach absolutnego zysku już nie powtórzą, więc może (raczej słabo to widzę, lecz może) należałoby poszukać w Książnicy, w czytelni.

Ale tak ogólnie mogę służyć pomocą, na ile format forum pozwoli. Otóż w podstawowej postaci nie ma szczególnych różnic konstrukcyjnych pomiędzy silnikami rzędowymi w zależności od położenia cylindrów, jeżeli chodzi o okład smarowania. Podobnie gwiazdowe. Jest pompa (w wersjach "absolute basic" nawet nie), są przewody, jest olej. Oczywiście wraz z rozbudową silników pojawiają się coraz to nowe składowe, jak choćby filtr czy chłodnica oleju, czasami uwzględniające specyfikę układu. Ale zasadniczo nie ma jakiejś szczególnej potrzeby uwzględniania "spływania" oleju pod wpływem grawitacji, bo silniki lotnicze zawsze pracują w przynajmniej średnich reżymach obrotów. Nie ma korków w powietrzu, nie ma świateł, nie ma postoju pod driveIn restauracji. Poza rozruchem. I tu pojawia się zasadnicza trudność. Otóż do każdego silnika lotniczego producent dostarcza procedury rozruchowe, których trzeba się trzymać. W wypadku silników odwróconych i gwiazdowych uwzględniają one problem zbierającego się oleju, kiedy to najpierw trzeba delikatnie rozprowadzić smarowidło z zastoju, dopiero potem startować engina. Inaczej może dojść do uderzenia hydraulicznego i w najlepszym razie wygięcia korbowodu. To tak w skrócie. Jak masz pytania, to wal.
GeN
użytkownik
 
Posty: 1276
Na forum od: 1 wrz 2006, 07:00

Postprzez staszeks » środa, 6 cze 2012, 15:21

Czy w silniku odwróconym pojęcie miska olejowa nie istnieje?
Udar hudrauliczny wyobrażam sobie może nastąpić kiedy olej zbierze się
nad tłokiem (w tym wypadku pod) i w czasie suwu sprężania "olej się nie pozwoli sprężyć".
Ale taka sytuacja to wydaje się objaw złego uszczelnienia tłoka "wiszącego w wiszącej"
w tulei cylindra.
Załóżmy jednak, ze takie zjawisko nie ma miejsca, dokąd spływa olej w nieruchomym silniku?
staszeks
użytkownik
 
Posty: 7458
Na forum od: 13 lis 2006, 19:20

Postprzez GeN » środa, 6 cze 2012, 18:19

Pojęcie miski olejowej w silniku odwróconym nie ma sensu. Bo niby gdzie miałaby być? Olej zlewa się (w niepracującym silniku) zgodnie z siłą grawitacji i część wychwytuje układ i przekazuje do zbiornika, lecz część pozostaje w silniku. Więc siłą rzeczy w cylindrach. Przy dłuższej bezczynności olej może przenikać przez pierścienie i zbierać się pod tłokami. Na zimnym silniku są inne pasowania niż na rozgrzanym i nie ma to nic wspólnego ze złym uszczelnieniem, to pochodna fizyki. Typowym jest ładne "dymienie" silników lotniczych na rozruchu - tutaj filmik ze startu ładnego milaczka. Właśnie z powodu oleju rozruch silników odwróconych czy gwiazdowych odbywa się dość ostrożnie. Potem, gdy już się kręci, w układzie masz do czynienia z rozpylonym olejem.

No i przegląd podręcznego księgozbioru dał wynik negatywny. Kiedyś, lata temu, musiałem pożyczyć zainteresowanemu książki o silnikach tłokowych i pozostały mi tylko dzieła o turbinowych i turbodorzutowych. Szkoda, bo jeden obraz starcza za tysiące słów i skan schematu byłby na miejscu. Ale postaram się coś wykopać, może się uda.

//edit
mam instrukcję do silnika ASz-62 (gwiazdowy, jak widziałeś AN-2 to właśnie ten silniczek, piękna konstrukcja z ciekawą historią kopiowania amerykańskiej myśli technicznej w tle), lecz tylko jako kopię w formacie *.djvu w języku naszych wschodnich braci (akurat Tobie to ostatnie nie przeszkadza), więc jakby co mogę podesłać; jest to co prawda bardzo techniczna instrukcja, dość trudna w odbiorze, jednak to najlepszy przegląd budowy poza schematami konstrukcyjnymi
Ostatnio edytowano środa, 6 cze 2012, 19:12 przez GeN, łącznie edytowano 1 raz
GeN
użytkownik
 
Posty: 1276
Na forum od: 1 wrz 2006, 07:00

Postprzez staszeks » czwartek, 7 cze 2012, 11:05

A może sam coś u nich znajdę?
staszeks
użytkownik
 
Posty: 7458
Na forum od: 13 lis 2006, 19:20

Postprzez GeN » czwartek, 7 cze 2012, 19:23

Zapewne. Strony pisane cyrylicą to jeden z ostatnich bastionów rzetelnych i dostępnych informacji (w tej kategorii w żadnym wypadku nie mieszczą się wyczyny celebrytów czy podobne). Od algorytmiki po inżynierię materiałową.
GeN
użytkownik
 
Posty: 1276
Na forum od: 1 wrz 2006, 07:00

Postprzez staszeks » czwartek, 7 cze 2012, 22:42

GeN napisał(a):Zapewne. Strony pisane cyrylicą to jeden z ostatnich bastionów rzetelnych i dostępnych informacji (w tej kategorii w żadnym wypadku nie mieszczą się wyczyny celebrytów czy podobne). Od algorytmiki po inżynierię materiałową.

Właśnie sprawdziłem w ulubionych.
Mam tam "trochę" pisanych cyrylicą stron z technicznymi książkami on line.
Niestety co najmniej połowa z nich straszy w tej chwili błędem 404.
Ale może ta reszta po przegrzebaniu pozwoli odnaleźć jakieś materiały.
staszeks
użytkownik
 
Posty: 7458
Na forum od: 13 lis 2006, 19:20


Powrót do Motoryzacja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron