Rodowód Jezusa c.d.
Rodowód Jezusa w ewangelii ŁukaszaZapis tego rodowodu znajdujemy w Łukasza 3:23-38. Łukasz był lekarzem. Uważnie badał życie Jezusa i jest autorem jednej z ewangelii oraz Dziejów Apostolskich.
Adresaci ewangelii Łukasza:
Pierwotnymi czytelnikami Łukasza byli chrześcijanie greckiej narodowości.
Mateusz kierował swą ewangelię do Żydów, Łukasz do Greków.Genealogia stworzona przez Mateusza podkreślała prawo Jezusa do tronu króla Dawida. Ponieważ czytelnicy Łukasza byli mniej zainteresowani wypełnieniem się proroctw dotyczących Żydów, napisany przez niego rodowód skupiał się na boskim pochodzeniu Jezusa. Nie kładzie się tu nacisku na fakt, iż Jezus był potomkiem Dawida.
Przyczyny różnic:
UWAGA !!![b]
[b]Różnice pomiędzy obiema genealogiami polegają głównie na tym, że Mateusz wymieniał przodków Józefa, a Łukasz przodków Marii.Powtórzmy:
Różnice pomiędzy obiema genealogiami polegają głównie na tym, że Mateusz wymieniał przodków Józefa, a Łukasz przodków Marii.Unikalne umieszczenie genealogii w tekście
Genealogię Łukasz umieścił tuż za opisem chrztu Jezusa. Kiedy Chrystus został ochrzczony, Bóg powiedział: "Oto syn mój umiłowany". Zaraz po wzmiance o tym wydarzeniu, jakby chcąc uwiarygodnić słowa Boga, Łukasz umieszcza w tekście swej ewangelii rodowód Jezusa.
Ważne dla chrześcijan greckiej narodowości:
Punktem kulminacyjnym rodowodu było wykazanie, że Jezus był "synem Adama, który był Boży" (Łukasz 3:38). Została podkreślona ludzka natura Jezusa oraz równość wszystkich chrześcijan bez względu na etniczne pochodzenie.
Chrześcijanie narodowości żydowskiej początkowo uważali wierzących pochodzenia greckiego za niższą klasę ludzi (Dzieje Apost. 15:1-31; Galacjan 2:11-16). Genealogia spisana przez Łukasza podkreśla fakt, że Jezus jest synem Boga. Słowa mówiące, że wszyscy ludzie stworzeni są na Boży obraz (I Mojż. 1:26-27) dla wierzących Greków mogły być duchowym wsparciem i zachętą.
[b]Domniemane rozbieżności[b]
Wszelka dyskusja na temat genealogii byłaby niekompletna bez poruszenia kwestii rzekomych rozbieżności jakie między nimi istnieją. Oto najczęstsze ze stawianych zarzutów:
1. Jeśli Mateusz podawał, że od Abrahama do Jezusa żyły 42 kolejne pokolenia, to dlaczego w pisanej przez niego genealogii pojawia się ich tylko 40?
Jest to dość rozpowszechnione zastrzeżenie, które lektura Mateusza 1:17 wydaje się potwierdzać. Jednak uważna analiza tekstu pokazuje, że Mateusz podzielił ją na trzy okresy historyczne po czternaście pokoleń każdy. Powtórzone są dwa imiona . Imię Dawida powtórzone jest dlatego, że żył na przełomie okresu pierwszego i drugiego.
Istnieje opinia, że imię Jechoniasza zostało powtórzone z powodu błędu w tłumaczeniu. Imię jego ojca - Jojakima - było na tyle podobne, że mogło temu sprzyjać. Imiona te mają w języku hebrajskim podobną pisownię. Teza ta jest wiarygodna, ponieważ niektóre starożytne manuskrypty zawierają oba z tych imion.
2. Genealogia spisana przez Mateusza nie zawsze jest zgodna z genealogiami Starego Testamentu, które wskazują na pominięcie przez ewangelistę niektórych imion (czyli pokoleń). Stworzony przez niego rodowód został umyślnie skrócony. Być może służyło to zwiększeniu możliwości zapamiętania zawartych w nim informacji. Autorzy niektórych ksiąg Starego Testamentu również skracali swoje genealogiczne zapisy, dlatego taka praktyka u Mateusza miała precedens już przedtem (porównaj Ezdrasza 7:32 z I Kronik 6:7-10).
3. Porównanie wskazuje, że w swych genealogiach Mateusz i Łukasz nie zawsze umieszczali te same imiona. Jeśli te rodowody nie są ze sobą całkowicie zgodne, to znaczy, że jeden lub nawet oba z nich obarczone są błędem.
Mateusz i Łukasz przedstawili drzewa genealogiczne dwóch różnych rodów. Mateusz zaprezentował wykaz przodków Józefa, który w świetle ludzkiego prawa był ojcem Jezusa. Łukasz wymienił imiona przodków Marii, biologicznej matki Chrystusa. Obecność w jednym rodowodzie pewnych imion i jednoczesny ich brak w drugim jest czymś naturalnym, gdyż obaj autorzy opisywali genealogię dwóch różnych rodzin.
4. Łukasz twierdził, że Józef był synem Helego, podczas gdy Mateusz utrzymywał, że synem Jakuba. Talmud Jerozolimski podaje, że Józef był zięciem Helego a synem Jakuba. W I wieku n.e. był zwyczaj nazywania synem również zięcia. Z tego to względu twierdzenie Łukasza ujmowane w kontekście kulturowym Izraela tamtych czasów jest całkiem poprawne.
[b]
Józef w rodowodzie Chrystusa
Mateusz I Łukasz wskazują, że Józef był ojcem Jezusa tylko w sensie prawnym.Jezus został poczęty w sposób nadnaturalny w łonie Marii poprzez Ducha Świętego. Józef był uznawany za ojca Jezusa z racji swych więzów małżeńskich z Marią. Ponieważ Jezus urodził się w rodzinie Józefa, to był jego prawnym spadkobiercą. Przez Józefa otrzymał prawo do tronu Dawida.
Mino, że Jezus był potomkiem Józefa w sensie prawnym, to nie był nim w sensie biologicznym. Rodowód napisany przez Łukasza wspomina, że Jezus był "jak mniemano synem Józefa, syna Helego" (Łukasz 3:23). Wielu błędnie uważało, że Józef był rzeczywistym ojcem Jezusa (Mateusz 13:55).
Kto był ojcem Józefa?
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Mateusz i Łukasz mieli odmienne zdanie w kwestii tego kim był Józef. Mateusz stwierdza, że był on synem Jakuba, podczas gdy Łukasz pisze, iż synem Helego.
Poniższe źródło pomogło teologom wyjaśnić tę pozorną sprzeczność:-------------------------- WAŻNE ! -----------------------------------
Talmud Jerozolimski wskazuje, że Maria była córką Helego (Hagiga, Księga 77:4). Józef był jego zięciem. Łukasz słusznie mógł nazwać Józefa "synem Helego", gdyż odpowiadało to hebrajskiemu stosowaniu słowa "syn". Ponadto mianowanie zięcia synem miało swój precedens w innych żydowskich genealogiach. Należy zatem przyjąć, że Józef był synem Jakuba i zięciem Helego.
Przekleństwo Jojakima
Niecodzienna klątwa opisana w Jeremiasza 36:1-32 rzuca nowe światło na urodzenie Jezusa przez dziewicę.
Jojakim był królem Izraela. Rozgniewał Boga spaleniem zwoju autorstwa proroka Jeremiasza. Bóg przeklął Jojakima deklarując, że nigdy nie dopuści do władzy jego dzieci (Jeremiasza 36:29-31). Mimo, że król miał potomstwo, Biblia wskazuje, że żadne z nich nigdy nie rządziło krajem.
Problem (?)
Józef z Nazaretu był jednym z potomków Jojakima (poprzez Jechoniasza). Potomstwo Józefa nie miało prawa do tronu Dawida z powodu klątwy.
To prawo miał jednak Jezus. 1:32; Dzieje Apost. 2:30; Hebr. 12:2). Jeśli Jezus byłby potomkiem Józefa, to Jego prawo do tronu stałoby w sprzeczności z zastosowanym przez Boga przekleństwem.
Poza tym Bóg obiecał Dawidowi, że jeden z jego potomków odziedziczy po nim tron na całą wieczność (II Samuel. 7:12-13). Jak widać Józef został pozbawiony możliwości bycia biologicznym ojcem przyszłego króla Izraela.
W sposób naturalny nie można było spełnić zarówno wymagań wynikających z przekleństwa jak i z Bożej obietnicy. Jeden człowiek musiał być zarówno dziedzicem jak i potomkiem Dawida, nie będąc jednocześnie biologicznym potomkiem Jojakima. Ten problem wymagał boskiego rozwiązania.
Boże rozwiązanie
Bóg poradził sobie z tym, co wydawało się niemożliwe. Józef był potomkiem Jojakima (poprzez Salomona), ale Maria nie. Ona była potomkiem Natana, jednego z synów Dawida (Łuk. 3;31). Boża obietnica dana Dawidowi mogła zostać spełniona, ponieważ to Maria stała się biologicznym rodzicem Jezusa. Urodzenie Bożego pomazańca przez dziewicę było sposobem na nie dziedziczenie przez Jezusa skutków klątwy nałożonej na Jojakima. Władza królewska była dziedzicznym prawem. Poprzez Józefa, Jezus odziedziczył prawo do królewskiego tronu Dawida, ale uniknął przekleństwa Jojakima, gdyż Józef nie był Jego biologicznym ojcem. W ten sposób cud urodzenia dziecka przez dziewicę wypełniło Bożą wolę w dwojaki sposób. Po pierwsze, dało ono Jezusowi prawny tytuł do tronu Dawida. Po drugie, utrzymało w mocy przekleństwo nałożone na Jojakim
To juz koniec. KRÓCEJ SIE NIE DA,
jeśli problem ma być rzetelnie przeanalizowanyGratuluje wytrwałości tym którzy doczytali do końca