Forum Bielsko.Biala.pl http://www.bielsko.biala.pl/forum/ |
|
Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. http://www.bielsko.biala.pl/forum/viewtopic.php?f=6&t=89127 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | staszeks [ piątek, 8 maja 2015, 21:45 ] |
Tytuł: | Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Czy jet mi ktoś w stanie wyjaśnić pojęcie masy własnej i masy startowej samolotu? Później odpowiem, dlaczego pytam. Zaznaczam, że pytanie nie jest żadną pułapką na ewentualnego odpowiadającego. |
Autor: | padoda [ piątek, 8 maja 2015, 22:12 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Masa własna- masa pustego statku powietrznego Masa startowa - jest sumą masy własnej i użytecznej ( masa załogi, paliwa,itp) |
Autor: | staszeks [ sobota, 9 maja 2015, 00:02 ] | ||
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. | ||
No to bierzemy(patrz zał obrazek): masa własna 8581 kg ładunek uzbrojenia o masie 7072 kg wychodzi masa startowa 12292 kg Wydaje mi się, ze moje zastrzeżenia są słuszne. Podobny przypadek choć nie tak drastyczny jest w wypadku: SAAB JA37 Viggen odpowiednio własna 15000 kg startowa maks. 17000 kg i środki bojowe 5897 kg. A może środki bojowe wchodzą w masę własną??? powyższe z książki" Samoloty myśliwskie XX w. Jim Winchester wydawnictwo almapress. Ale to nie jedyne zastrzeżenie. str 16 i str 19 tym samym zdjęciem zilustrowano różne samoloty. (zdjęcie u dołu). W jednym wypadku Nieuport 28 a w drugim P-1 (podobno wersja XPW-8B Curtis Hawk.) Tyle błędów po pierwszym przejrzeniu książki. P.S. niestety muszę tez podać, że jest to juz stara książka, wydana chyba w 2006 r. która dopiero teraz wpadła w moje ręce.
|
Autor: | Grego [ sobota, 9 maja 2015, 06:33 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Wygląda na to że książka jest nic nie warta. Jak większość leksykonów. |
Autor: | ZIZ [ sobota, 9 maja 2015, 06:36 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
>@staszeks/ Moim zdaniem w opisie samolotów bojowych nie ma błędów!. Z najprostszej definicji pojęć o któte pytasz opis z wikipedii, cyt: "masa własna (masa pustego samolotu) - suma mas: płatowca, zespołu napędowego, wyposażenia i uzbrojenia wbudowanego na stałe do samolotu. Wlicza się tu także masę płynów (gazów i cieczy) pozostałych w instalacjach samolotu po ich opróżnieniu. udźwig - to masa transportowanego przez samolot ładunku. Wliczamy tu: masę pasażerów i bagaży (samoloty pasażerskie); towarów (samoloty transportowe); bomb w komorze bombowej, amunicji do broni strzeleckiej, uzbrojenia podwieszanego, paliwa w zbiornikach dodatkowych (samoloty wojskowe). masa użyteczna samolotu - składa się z masy załogi, paliwa oraz udźwigu masa startowa samolotu - jest sumą masy własnej i użytecznej" Część środków bojowych wchodzi w masę własną - to te zamontowane w statku powietrznym i uzbrojone - czyli wraz z amunicją: pociskami i rakietami. Natomiast uzbrojenie podwieszane: amunicja do wyrzutni lub podwieszana wyrzutnie wraz z rakietami stanowią udźwig samolotu i wchodzą w skład masy użytecznej wraz z paliwem, załogą i sprzętem dodatkowym. |
Autor: | Grego [ sobota, 9 maja 2015, 07:33 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Czyli Viggen zabierał 2 tony paliwa i uzbrojenia? Maleńki Mi 2 zabiera samego paliwa 600 litrów (i do tego stosuje się zbiornik podwieszany) a on nie potrzebuje lotniska żeby zatankować. Może se wylądowywać pod budką z piwem i poczekać na cysternę. |
Autor: | Swiatogor [ sobota, 9 maja 2015, 18:52 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Off topic He,he... Raz w życiu leciałem MI2. I, aby nas zabrać, wylądował dokładnie pod niejakim barem "Borowik" : )))))) Do tych wszelkich mas, o których rozprawiacie, należałoby doliczyć ładnych parę litrów piwa, które mieliśmy wtedy zatankowane |
Autor: | Grego [ niedziela, 10 maja 2015, 07:07 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Masa artystyczna... bardzo istotny czynnik, a często pomijany. Wg mojej teorii znaczne przekroczenie tej masy mogło spowodować niestateczność tupolewa i w efekcie katastrofę smoleńską. Pytanie tylko kto się za tym kryje. |
Autor: | ZIZ [ poniedziałek, 11 maja 2015, 20:53 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Waśc się przyczepił jak rzep do psiego ogona Własna 12 200 kg Użyteczna 10 300 kg Startowa 22 500 kg Tak masz lepiej? Tutaj ujęto w masie użytecznej 10 300 kg środki bojowe, paliwo, załoga z oprzyrządowaniem; W tamtym opracowaniu ujęto Viggen JA37 inaczej. |
Autor: | staszeks [ środa, 13 maja 2015, 13:29 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Ciekawe - masy VIGENA startowe są bardzo rózne ZIZ podaje 22500 ja trochę wczesniej 17000 |
Autor: | ZIZ [ środa, 13 maja 2015, 21:23 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
>@staszeks/ Podałeś przecież ... "i środki bojowe 5900 kg... zsumuj sobie i prawie wyjdzie. |
Autor: | staszeks [ środa, 13 maja 2015, 22:16 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
zaraz zaraz a co to jest masa startowa? masa startowa samolotu - jest sumą masy własnej i użytecznej maksymalna masa startowa (MTOW - ang. Maximum Take-off Weight) - największa dopuszczalna masa samolotu przy starcie, określana warunkami technicznymi dla każdego samolotu masa użyteczna samolotu - składa się z masy załogi, paliwa oraz udźwigu czyli nic ponadto. jeżeli maksymalna startowa jest 17000 kg to jest 17000 a nie 20000 z kawałkiem. (przy tym 17000 jest podane jako maks.) |
Autor: | staszeks [ wtorek, 26 maja 2015, 12:51 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Nie bardzo wiedziałem, gdzie wkleić a chyba parę osób zainteresuje dlatego tu: Rosyjski T-50 w locie. http://rusvesna.su/future/1432635474 |
Autor: | tom.tom [ wtorek, 26 maja 2015, 14:54 ] |
Tytuł: | Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych. |
Koledzy, tak dla rozeznania w mase wlasną wchodzi: płatowiec wraz z elektroniką, silnikiem, innym wyposażeniem na stałe zamontowanym w tymże płatowcu (w tym działko pokładowe), wszelkimi płynami roboczymi (bez paliwa) czyli tak jak zszedł z linii produkcyjnej w zakładach - wsadzić pilota, nalać paliwa i lecieć. To jest jego masa własna. Z kolei maksymalna masa startowa wynosi około 2 razy tyle ile waży sam myśliwiec. Można zamontować uzbrojenie, zbiorniki z paliwem, dodatkową podwieszaną elektronikę, wsadzić pilota. Ważne żeby nie przekroczyć max. masy startowej, ponieważ myśliwiec wystartuje ale jego struktura nośna zostanie przeciążona i taki samolot nadaje się na złom (w najlepszym razie do przeglądu strukturalnego). Z kolei masa startowa jest to masa samolotu wraz z dodatkami w danej konfiguracji i zmienia się ona z lotu na lot. Czyli wynosi ona minimalnie tyle co masa własna + pilot + paliwo, a maksymalnie jest równa max. masie startowej. Standardowo jako masę startową podaje się masę samolotu załadowanego do przeciętnego lotu, z przeciętnym uzbrojeniem itd... i dlatego ta wartość może się różnić w różnych opracowaniach. Masa użyteczna to po prostu masa startowa w danej konfiguracji minus masa własna samolotu, czyli też może być inna z lotu na lot. Maksymalna masa użyteczna - tyle ile można naladować do samolotu żeby nie przekroczyć max. masy startowej. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/ |