Forum Bielsko.Biala.pl
http://www.bielsko.biala.pl/forum/

Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.
http://www.bielsko.biala.pl/forum/viewtopic.php?f=6&t=89127
Strona 1 z 1
Autor:  staszeks [ piątek, 8 maja 2015, 21:45 ]
Tytuł:  Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Czy jet mi ktoś w stanie wyjaśnić pojęcie masy własnej i masy startowej samolotu?
Później odpowiem, dlaczego pytam.
Zaznaczam, że pytanie nie jest żadną pułapką na ewentualnego odpowiadającego.
Autor:  padoda [ piątek, 8 maja 2015, 22:12 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Masa własna- masa pustego statku powietrznego
Masa startowa - jest sumą masy własnej i użytecznej ( masa załogi, paliwa,itp)
Autor:  staszeks [ sobota, 9 maja 2015, 00:02 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

No to bierzemy(patrz zał obrazek):
masa własna 8581 kg
ładunek uzbrojenia o masie 7072 kg
wychodzi masa startowa 12292 kg
Wydaje mi się, ze moje zastrzeżenia są słuszne.
Podobny przypadek choć nie tak drastyczny jest w wypadku:
SAAB JA37 Viggen
odpowiednio
własna 15000 kg
startowa maks. 17000 kg
i środki bojowe 5897 kg.
A może środki bojowe wchodzą w masę własną???
powyższe z książki"
Samoloty myśliwskie XX w.
Jim Winchester
wydawnictwo almapress.
Ale to nie jedyne zastrzeżenie.
str 16 i str 19 tym samym zdjęciem zilustrowano różne samoloty. (zdjęcie u dołu).
W jednym wypadku Nieuport 28 a w drugim P-1 (podobno wersja XPW-8B Curtis Hawk.)
Tyle błędów po pierwszym przejrzeniu książki.
P.S. niestety muszę tez podać, że jest to juz stara książka, wydana chyba w 2006 r. która dopiero teraz wpadła w moje ręce.

Załączniki:
F16.jpg
F16.jpg (162.05 KiB) Przeglądane 13248 razy
Autor:  Grego [ sobota, 9 maja 2015, 06:33 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Wygląda na to że książka jest nic nie warta. Jak większość leksykonów.
Autor:  ZIZ [ sobota, 9 maja 2015, 06:36 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

>@staszeks/ Moim zdaniem w opisie samolotów bojowych nie ma błędów!.
Z najprostszej definicji pojęć o któte pytasz opis z wikipedii, cyt:

"masa własna (masa pustego samolotu) - suma mas: płatowca, zespołu napędowego, wyposażenia i uzbrojenia wbudowanego na stałe do samolotu. Wlicza się tu także masę płynów (gazów i cieczy) pozostałych w instalacjach samolotu po ich opróżnieniu.
udźwig - to masa transportowanego przez samolot ładunku. Wliczamy tu: masę pasażerów i bagaży (samoloty pasażerskie); towarów (samoloty transportowe); bomb w komorze bombowej, amunicji do broni strzeleckiej, uzbrojenia podwieszanego, paliwa w zbiornikach dodatkowych (samoloty wojskowe).
masa użyteczna samolotu - składa się z masy załogi, paliwa oraz udźwigu
masa startowa samolotu - jest sumą masy własnej i użytecznej"

Część środków bojowych wchodzi w masę własną - to te zamontowane w statku powietrznym i uzbrojone - czyli wraz z amunicją: pociskami i rakietami. Natomiast uzbrojenie podwieszane: amunicja do wyrzutni lub podwieszana wyrzutnie wraz z rakietami stanowią udźwig samolotu i wchodzą w skład masy użytecznej wraz z paliwem, załogą i sprzętem dodatkowym.
Autor:  Grego [ sobota, 9 maja 2015, 07:33 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

ZIZ napisał(a):>@staszeks/ Moim zdaniem w opisie samolotów bojowych nie ma błędów!.
Czyli Viggen zabierał 2 tony paliwa i uzbrojenia? Maleńki Mi 2 zabiera samego paliwa 600 litrów (i do tego stosuje się zbiornik podwieszany) a on nie potrzebuje lotniska żeby zatankować. Może se wylądowywać pod budką z piwem i poczekać na cysternę. :mrgreen:
Autor:  Swiatogor [ sobota, 9 maja 2015, 18:52 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Grego napisał(a): a on nie potrzebuje lotniska żeby zatankować. Może se wylądowywać pod budką z piwem i poczekać na cysternę. :mrgreen:


Off topic

He,he... Raz w życiu leciałem MI2. I, aby nas zabrać, wylądował dokładnie pod niejakim barem "Borowik" : )))))) Do tych wszelkich mas, o których rozprawiacie, należałoby doliczyć ładnych parę litrów piwa, które mieliśmy wtedy zatankowane :twisted:
Autor:  Grego [ niedziela, 10 maja 2015, 07:07 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Swiatogor napisał(a): Do tych wszelkich mas, o których rozprawiacie, należałoby doliczyć ładnych parę litrów piwa, które mieliśmy wtedy zatankowane :twisted:

Masa artystyczna... bardzo istotny czynnik, a często pomijany. Wg mojej teorii znaczne przekroczenie tej masy mogło spowodować niestateczność tupolewa i w efekcie katastrofę smoleńską. Pytanie tylko kto się za tym kryje. :mrgreen:
Autor:  ZIZ [ poniedziałek, 11 maja 2015, 20:53 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Grego napisał(a):
ZIZ napisał(a):>@staszeks/ Moim zdaniem w opisie samolotów bojowych nie ma błędów!.
Czyli Viggen zabierał 2 tony paliwa i uzbrojenia? Maleńki Mi 2 zabiera samego paliwa 600 litrów (i do tego stosuje się zbiornik podwieszany) a on nie potrzebuje lotniska żeby zatankować. Może se wylądowywać pod budką z piwem i poczekać na cysternę. :mrgreen:

Waśc się przyczepił jak rzep do psiego ogona :lol:
Własna 12 200 kg
Użyteczna 10 300 kg
Startowa 22 500 kg

Tak masz lepiej? Tutaj ujęto w masie użytecznej 10 300 kg środki bojowe, paliwo, załoga z oprzyrządowaniem;
W tamtym opracowaniu ujęto Viggen JA37 inaczej.
Autor:  staszeks [ środa, 13 maja 2015, 13:29 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Ciekawe - masy VIGENA startowe są bardzo rózne
ZIZ podaje 22500
ja trochę wczesniej 17000
Autor:  ZIZ [ środa, 13 maja 2015, 21:23 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

>@staszeks/ Podałeś przecież ... "i środki bojowe 5900 kg... zsumuj sobie i prawie wyjdzie.
Autor:  staszeks [ środa, 13 maja 2015, 22:16 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

zaraz zaraz a co to jest masa startowa?

masa startowa samolotu - jest sumą masy własnej i użytecznej
maksymalna masa startowa (MTOW - ang. Maximum Take-off Weight) - największa dopuszczalna masa samolotu przy starcie, określana warunkami technicznymi dla każdego samolotu

masa użyteczna samolotu - składa się z masy załogi, paliwa oraz udźwigu

czyli nic ponadto.
jeżeli maksymalna startowa jest 17000 kg to jest 17000 a nie 20000 z kawałkiem.
(przy tym 17000 jest podane jako maks.)
Autor:  staszeks [ wtorek, 26 maja 2015, 12:51 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Nie bardzo wiedziałem, gdzie wkleić a chyba parę osób zainteresuje dlatego tu:
Rosyjski T-50 w locie.
http://rusvesna.su/future/1432635474
Autor:  tom.tom [ wtorek, 26 maja 2015, 14:54 ]
Tytuł:  Re: Pytanie do znających się na konstrukcjach lotniczych.

Koledzy, tak dla rozeznania w mase wlasną wchodzi: płatowiec wraz z elektroniką, silnikiem, innym wyposażeniem na stałe zamontowanym w tymże płatowcu (w tym działko pokładowe), wszelkimi płynami roboczymi (bez paliwa) czyli tak jak zszedł z linii produkcyjnej w zakładach - wsadzić pilota, nalać paliwa i lecieć. To jest jego masa własna. Z kolei maksymalna masa startowa wynosi około 2 razy tyle ile waży sam myśliwiec. Można zamontować uzbrojenie, zbiorniki z paliwem, dodatkową podwieszaną elektronikę, wsadzić pilota. Ważne żeby nie przekroczyć max. masy startowej, ponieważ myśliwiec wystartuje ale jego struktura nośna zostanie przeciążona i taki samolot nadaje się na złom (w najlepszym razie do przeglądu strukturalnego).

Z kolei masa startowa jest to masa samolotu wraz z dodatkami w danej konfiguracji i zmienia się ona z lotu na lot. Czyli wynosi ona minimalnie tyle co masa własna + pilot + paliwo, a maksymalnie jest równa max. masie startowej. Standardowo jako masę startową podaje się masę samolotu załadowanego do przeciętnego lotu, z przeciętnym uzbrojeniem itd... i dlatego ta wartość może się różnić w różnych opracowaniach.

Masa użyteczna to po prostu masa startowa w danej konfiguracji minus masa własna samolotu, czyli też może być inna z lotu na lot. Maksymalna masa użyteczna - tyle ile można naladować do samolotu żeby nie przekroczyć max. masy startowej.
Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1