Władze Bielska-Białej podjęły już najważniejsze decyzje związane z nowymi zasadami gromadzenia i odbierania odpadów komunalnych. Czas na pierwsze podsumowanie, w którym powiemy m.in. o terminach składania deklaracji, nowych cenach oraz o tym, komu przysługują ulgi przy płatnościach.

Jedną z najistotniejszych nowości, jakie przyniosła tzw. rewolucja śmieciowa jest w przypadku Bielska-Białej zmiana dotychczasowego sposobu segregacji odpadów. Od 1 lipca śmieci w gospodarstwie domowym powinniśmy dzielić na suche i mokre, a dodatkowo mieszkańcy głównie domów jednorodzinnych również na popiół.

Frakcje suche i mokre

W skład tzw. frakcji suchej wchodzą m.in. papier, tektura, tworzywa sztuczne (w tym typu PET), opakowania po chemii gospodarczej i kosmetykach, kartony po sokach i mleku, metal, butelki i słoiki po żywności, guma, skóra oraz drewno. Do śmieci mokrych zaliczamy: wszelkie odpady kuchenne, obierki i resztki z warzyw i owoców, fusy z kawy i herbaty, skorupki jajek, odpady tytoniowe, zużyte ręczniki papierowe i chusteczki higieniczne, pieluchy jednorazowe, mokry papier i karton, woreczki i torebki papierowe, zużyte worki do odkurzaczy, trociny, pozostałości po hodowli domowych zwierząt, skoszona trawa i gałęzie.

Za wodę

Od 1 lipca br. mieszkańców Bielska-Białej obowiązywać będą dwie metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami. Lokatorzy spółdzielń mieszkaniowych i budynków wielorodzinnych zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe płacić będą za wywóz śmieci w zależności od ilości zużytej wody - 4 zł za 1 m sześcienny w przypadku zgłoszenia segregowania odpadów i 6 zł za 1 m sześcienny, kiedy oddadzą śmieci wymieszane.

Deklaracje (DGO-1) opłat składać będą zarządcy budynków w oparciu o ilość wody zużytej przez całą nieruchomość (termin upływa 29 marca br.). Zadeklarowaną ilość wody zarządca musi później rozliczyć z każdym najemcą indywidualnie.

Od głowy

Zupełnie inaczej będą naliczane opłaty dla mieszkańców domów jednorodzinnych. W tym przypadku podstawą jest liczba osób zamieszkałych w danej nieruchomości. Jeśli w domu jednorodzinnym mieszka jedna osoba, zapłaci ona w skali miesiąca 13 zł za śmieci posegregowane i 21 zł za wymieszane. Dwuosobowe gospodarstwo domowe zapłaci odpowiednio 26 zł albo 42 zł. Za każdą kolejną osobę zamieszkałą w domu jednorodzinnym zapłacimy 12 zł, jeśli zadeklarujemy odbiór śmieci posegregowanych i 21 zł w przypadku śmieci wymieszanych.

Odrębną kategorię stanowią nieruchomości niezamieszkałe, w których powstają odpady. Są to np. różnego rodzaju przedsiębiorstwa i firmy. Tutaj stawki określono następująco: 7,8 zł za kubeł o pojemności 55 l, 8,1 zł za 60 l, 10,4 zł za 80 l, 12,1 zł za 110 l i 23,3 zł za kubeł o pojemności 120 l.

W przypadku domów jednorodzinnych deklaracje (DGO-3) o wysokości opłaty składać muszą do Urzędu Miejskiego osobiście właściciele i współwłaściciele nieruchomości (z terminem do 30 kwietnia br., wzór deklaracji będzie dostępny pod adresem internetowym www.czystemiasto.bielsko-biala.pl/78-jak-segregowac/106-rodzaje-i-terminy-skladania-deklaracji).

Wypowiedzenie umowy

Zgodnie z nowymi przepisami, właścicielem śmieci jest gmina i to ona po przeprowadzeniu przetargu zdecyduje, kto będzie odbierał od mieszkańców odpady. Jak wcześniej informowaliśmy, dotychczasowe umowy z firmami śmieciowymi należy wypowiedzieć tak, aby straciły ważność z ostatnim dniem czerwca. Bielszczanie, którzy mają umowę z SITA ZOM, nie muszą robić tego indywidualnie. Wypowiedzenie nastąpi automatycznie, a informacja o tym powinna dotrzeć do zainteresowanych razem z rachunkiem za wywóz śmieci za pierwszy kwartał br.

Kubły, worki, odpady wielkogabarytowe

W cenę odbioru śmieci wliczony został koszt pojemnika na odpady. Dostarczy je firma, która wygra przetarg na wywóz. W domach jednorodzinnych możliwe będzie gromadzenie odpadów suchych w workach o pojemności do 120 l, które również bezpłatnie dostarczy wybrana firma. Mieszkańcy domów jednorodzinnych mogą zadeklarować odbiór popiołu. Należy go gromadzić oddzielnie, w metalowych pojemnikach.

W ramach zadeklarowanej opłaty gmina ma obowiązek odebrać od mieszkańców wszelkie odpady wielkogabarytowe, np. stare meble, opony czy odpady z remontu mieszkań. Kilka razy do roku odpady tego rodzaju będą odbierane bezpośrednio z posesji położonych na terenie miasta.

Zniżki

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie umożliwia samorządom stosowanie ulg przy opłacie za odbiór odpadów. W Bielsku-Białej postanowiono, że o zniżkę ubiegać się będą mogły osoby uczestniczące w programie ?Rodzina Plus? pod warunkiem jednak, że zadeklarują gromadzenie posegregowanych odpadów. Zgodnie z uchwałą, wysokość ulgi stanowi iloczyn kwoty 6,00 zł oraz liczby dzieci powyżej drugiego, które są wychowywane w danej rodzinie.

To na dzisiaj zestaw najważniejszych informacji dotyczących nowych zasad gospodarowania odpadami. Zmianie ulec może jedynie cena za odbiór odpadów, która będzie zweryfikowana po zakończeniu przetargu i wyborze firmy odbierającej śmieci od mieszkańców.

Krzysztof Oremus

PS. Na skutek protestów wielu mieszkańców Bielska-Białej, Rada Miejska ujednoliciła metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami. Od 1 lipca 2013 cena będzie pochodną liczby osób w danym gospodarstwie domowym. Niezależnie od typu zabudowy, wyniesie ona 13 zł za śmieci posegregowane i 21 zł za wymieszane od osoby miesięcznie.