Pendolino nieprędko w Bielsku-Białej
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju potwierdza: w najbliższych latach pociąg Pendolino nie zatrzyma się na stacji Bielsko-Biała Główna. Eksploatacja nowoczesnego taboru na archaicznym torowisku jest nieopłacalna. Ale sytuacja może się zmienić po roku 2021.
W lipcu br. z interpelacją w tej sprawie wystąpił poseł Stanisław Pięta. Teraz w imieniu rządu na pytania bielskiego parlamentarzysty odpowiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki. Urzędnik zapewnia, że decyzja o braku obsługi miasta Bielsko-Biała składem Pendolino w ramach nowego rozkładu jazdy została podjęta po przeprowadzeniu analizy ekonomicznej.
Wynika z niej, że eksploatacja nowoczesnego taboru z wykorzystaniem przestarzałej infrastruktury kolejowej byłaby nieefektywna. Ze względu na zły stan techniczny torowiska, na odcinku Katowice - Bielsko-Biała obowiązuje obecnie bardzo niska prędkość handlowa (przejazd 55 km zajmuje ok. 60 min.). Spółka PKP Intercity rozważy zmianę swojej decyzji po podniesieniu parametrów linii kolejowej przez zarządcę infrastruktury, tj. PKP PLK.
Tymczasem ?podniesienie parametrów? nie nastąpi zbyt szybko. Modernizacja trasy - z wykorzystaniem środków pomocowych UE - prowadzona będzie w ramach dwóch projektów. Remont odcinka Bielsko-Biała - Czechowice-Dziedzice (i dalej do Zwardonia) nastąpi w latach 2016-2019, a wykonanie robót na trasie Będzin - Zebrzydowice (w tym odcinek Katowice - Czechowice-Dziedzice) zaplanowano na lata 2017-2021.
Wiceminister Klepacki podkreśla, że realizacja tych projektów zależeć będzie od dostępnych środków finansowych oraz rozstrzygnięć zawartych w dokumentacji projektowej. Sprawą przyspieszenia podróży kolejowej z Bielska-Białej do Katowic zajmowali się ostatnio także inni posłowie z naszego regionu, o czym pisaliśmy w artykule Modernizacja torów dla Pendolino?
bb
Komentarze 11
A szykuje się następne i następne ...centrum
Mimo tego teraz jest czas aby dobrze przygotowac sie do tego projektu-projektów kompleksowej modernizacji tras kolejowych na Południu Polski, widziałem na Pomorzu jak wykorzystywane są środki unijne na modernizację linii kolejowych. Komplekswe remonty torów, przejazdów kolejowych, kapitalne remonty stacji głownych i stacyjek pośrenich nawet na wioskach. Tak po prawdzie PKP PLK, nie dokonała, żadnej rewolucji rok temu na dworcu PKP w BB, poza podniesieniem jakości estetycznej, ale na krótką metę, to nie rozwiązuje żadnych problemów na dzień dzisiejszy. Jak będzie się jeździło po torach z BB do Katowic, Cieszyna czy Wadowic. Jak zostanie zmodernizowany dworzec głowny PKP BB, aby był przyjazny dla pasazera z cieżką walizką oraz dla osoby niepełnosprawnej, jak będą wyglądały stacyjki przelotowe w mieście, regionie czy województwie..... . To już zależy od naszych lokalnych polityków i władz, aby przypilnowali tych spraw i wyłożyli argumenty dlaczego taki a taki zakres prac i remontów jest potrzebny. Jeżeli teraz przegramy, to już raczej nigdy sie nie doczekamy inwestycji w infrastrukturę kolejową w naszym mieście i regionie. Lata 2015-20-21 beda decydujace dla jakosci podrózy, potem PKP nie znajdzie juz pieniedzy dla BB i regionu.
Gliwicom też zabrali Pendolino mimo że w pierwszej wersji też miało rozpoczynac jezde z tego miasta.
Klauzula informacyjna ›