Facebook to dziś najpotężniejsze medium społecznościowe na świecie, a o jego twórcy, Marku Zuckerbergu mówi się, że wie o nas więcej niż nasi bliscy. To nie tylko miejsce, gdzie można porozmawiać ze znajomymi, ale też platforma, gdzie spotyka się i reklamuje biznes. Pytanie, czy warto?

W teorii jest to bardzo łatwe. Założenie strony na Facebooku nie trwa więcej niż kilka minut, a dzięki temu możemy dotrzeć do naszych fanów. Ten argument sprawia, że fan page, bo tak mówi się o stronach na Facebooku, jest dziś doskonałą platformą do dzielenia się informacjami z klientami firmy lub obserwatorami.

Liczby są imponujące

Statystyki wyglądają imponująco. Liczba użytkowników Facebooka na całym świecie przekroczyła 1 mld. W czasie 24 godzin na Facebooka trafia 302 mln zdjęć, a łączna ilość kliknięć „lubię to” czy popularnych lajków to 2 mld dziennie. W Polsce Facebooka ma ponad 13 mln osób. Ponad 50 proc. z nich jest w grupie wiekowej 15-34 lata, 6 na 10 ma wykształcenie wyższe lub średnie, co trzeci mieszka na wsi. Liczby są imponujące.

Dlatego na Facebooku warto się reklamować, pomimo wad, o których w dalszej części tekstu. Kluczem do sukcesu jest umiejętne dzieleniem się z użytkownikami tym, co jest faktycznie wartościowe dla Twojej firmy i użyteczne dla czytelnika. Tylko dobrze przemyślana strategia sprawi, że koszty reklamy będą się zwracać.

Użytkownicy są na bieżąco

Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego (sprzedajesz nawigację samochodową) lub kawiarni. Masz stronę internetową, na której znajduje się przekrój informacji o marce, oferta, cennik. Notujesz ruch na stronie, ale - to bardzo prawdopodobne - większość to nowi użytkownicy, którzy „wpadają” na chwilę. Z drugiej strony masz stałych klientów. To np. osoby pasjonujące się mapami GPS oraz młode osoby z okolicy, chcące spędzić czas ze znajomymi przy kawie lub popracować w kawiarni.

Często robisz promocje, konkursy, przeceny. Idealną platformą do tego jest Facebook. To najbardziej właściwe miejsce „do stałych” spotkań Twoich fanów z marką. Dana osoba, logując się na Facebooka, niekoniecznie myśli o Tobie, ale Ty możesz pomyśleć o niej i wyjść z zaproszeniem. Pojawiająca się na popularnym „feedzie” (tzw. tablicy) informacja, że masz promocję na nawigację lub do kawy latte dorzucasz ciastko gratis z dużym prawdopodobieństwem zachęci do zakupu. Jest akcja, jest reakcja.

Możesz traktować, jak bloga

Swoją stronę na Facebooku możesz traktować, jak bloga. Pamiętaj o doborze tematu, prowokuj czytelników do dyskusji. Dziś rynek reklam na Facebooku to ogromne pieniądze. Dobrze zaplanowana kampania reklamowa (biorąca pod uwagę np. grupę docelową) szybko się zwróci, pomimo tego, że konkurencyjność wzrosła. Reklama na Facebooku może być dobrym pomysłem dla małej firmy oraz ogromnych marek.

Ale reklama na Facebooku nie jest bez wad. Przedstawiciele firmy doskonale oszacowali, że biznes się opłaca. Dlatego z tytułu reklam (tzw. Facebook Ads) pobierają całkiem sensowne wynagrodzenie. Oczywiści, to użytkownik decyduje, ile chce przeznaczyć na reklamę i taki budżet zostanie zaakceptowany. Od tego, jak dobrze zostanie zaplanowana kampania reklamowa, zależy ile wydamy pieniędzy.

Środki przeznaczone na reklamę na Facebooku można wydać na promowanie strony jako całości (płacimy wówczas za każde polubienie) lub promowanie postu. Możemy zadecydować, czy reklama ma się pojawiać u potencjalnych klientów, którzy nie polubili jeszcze naszej strony, czy też u tych, którzy już „dali lajka”. Ci drudzy mogą zobaczyć post w sposób naturalny, ale jakiś czas temu przedstawiciele firmy z Doliny Krzemowej ograniczyli zasięg. Oznacza to, że nie wszystkim fanom wyświetla się post na stronie marki, a o detalach decyduje specjalny algorytm.

Wady reklamy na Facebooku:

  • Kampanie często ustawiana są źle,
  • Kampanie często nie trafiają do właściwego grona odbiorców,
  • Kampanie często są zbyt drogie (koszt kliknięcia),
  • Kampanie często niosą źle dobraną treść lub grafikę.

Wszystkie powyższe wady można wyeliminować, jeśli zdecydujesz się na profesjonalną firmę zajmującą się marketingiem internetowym i działaniami w social media.

Firma ze znajomością narzędzi

Facebook udostępnił specjalne narzędzia: Ads Manager oraz Power Editor. Ich znajomość pozwala na kontrolowanie kampanii, wstrzymywanie czy też zmiany w trakcie jej trwania. Nieco bardziej zaawansowany jest Power Editor. Co istotne, Facebook daje możliwość śledzenia konwersji. Aby to zrobić, trzeba wygenerować tzw. piksel konwersji (conversion pixel). Jest to kod, który należy umieścić w miejscu na stronie czy w sklepie internetowym, w którym dochodzi do transakcji, np. złożenia zamówienia.

Można działać samemu przy tworzeniu kampanii na Facebooku lub zlecić to na zewnątrz. Istotne jest odpowiednie targetowanie reklamy. Możliwości są następujące:

  • Lokalizacja,
  • Demografia,
  • Zainteresowania,
  • Zachowania.

Jeśli chcesz zareklamować kawiarnię, to na pewno zadziała reklama z targetowaniem lokalizacyjnym w promieniu do 20 lub 50 km od miejsca siedziby firmy. Jeśli chcesz zareklamować kamery samochodowe, idealne będzie targetowanie reklamy pod kątem zainteresowań użytkowników.

Spróbuj, a przekonasz się

Nie musisz na początek wydawać dużych kwot. Reklama na Facebooku nie wiąże się z żadnymi umowami, abonamentami, itp. Na dobry początek przeznacz mniejszą sumę na reklamę na Facebooku. Miej pewność, że została ona zaplanowana w sposób wzorowy, Jeśli brakuje Ci takiej pewności lub po prostu cierpisz na brak czasu, zwróć się do jednej z czołowych Agencji Interaktywnych zajmującej się m.in. marketingiem w social media. Mowa oczywiście o agencji White-Net.pl. Możesz liczyć na ich pomoc oraz na profesjonalnie przeprowadzoną kampanię, która przełoży się na oczekiwany efekt.

Artykuł promocyjny