Rynek pracy województwa śląskiego wciąż rozwija się, choć ma swoje słabsze strony. Witryna Regionalne Portale Pracy przeprowadziła badania, które dotyczyły wysokości pensji, premii, różnych benefitów oraz częstotliwości podwyżek. W ankiecie przeprowadzonej w tym roku wzięło udział ponad 700 osób aktywnych zawodowo.

Coraz więcej młodych ludzi uświadamia sobie, że wybór ścieżki edukacyjnej będzie miał decydujący wpływ na zatrudnienie i wysokość pensji. W województwie śląskim 38 proc. osób z wykształceniem ścisłym pracuje w zawodzie, a 27 proc. podjęło pracę zbliżoną do kierunku obranych wcześniej studiów. Zarabiają oni zazwyczaj powyżej 4 000 zł netto miesięcznie. Tylko 15 proc. ankietowanych zarabia powyżej 1 361 zł netto, a 34 proc. z nich to osoby z wykształceniem średnim. Zaledwie 22 proc. pensji waha się w granicach 1 501-2 000 zł. 53 proc. mieszkańców województwa zarabia więcej. Na wyższe zarobki, powyżej 6 000 zł, mogą liczyć osoby na kierowniczych stanowiskach, pracownicy branży IT, programiści oraz bankierzy. Ważnym czynnikiem jest również doświadczenie.

Premie i dodatki

 - Po przeanalizowaniu otrzymanych danych okazało się, że w województwie śląskim mężczyźni częściej o 23 proc. w stosunku do kobiet zajmują stanowiska kierownicze i otrzymują wyższe pensje. Analogicznie zbadaliśmy czynniki rzutujące na wysokość premii oraz podwyżek. Najwięcej osób (23 proc.) otrzymuje podwyżkę raz w roku, ale aż 41 proc. respondentów nigdy jej nie dostało. Premii nie ma natomiast 38 proc. mieszkańców Śląska. Największy wpływ na ich wysokość ma wykształcenie, doświadczenie, branża oraz osiągnięcia zawodowe - mówi Gabriela Pyjas z serwisu praca-katowice.info.

Spośród pracowników, którzy otrzymują premię, najwięcej jest tych z premią uznaniową. Stanowią oni 31 proc. wszystkich ankietowanych. Co miesiąc premię otrzymuje 23 proc. pracowników województwa śląskiego, a 19 proc. przyznaje, że premie zdarzają się średnio raz na pół roku. Często pracownicy otrzymują też dodatki niefinansowe. Najwięcej, bo 20 proc. ankietowanych od pracodawcy otrzymało telefon komórkowy. Z przenośnego komputera korzysta 16 proc. ankietowanych, a 15 proc. ma możliwość udziału w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, na które dostają karnety.

Okiem eksperta

Co jest zatem ważniejsze: wykształcenie czy doświadczenie?
 - Generalnie, „wykształcenie”. Tzw. kompetencje twarde oznaczają dla pracodawcy, że pracownik posiadł zasób wiedzy i umiejętności, które dzięki „doświadczeniu” pozwolą pracownikowi w pełni „rozwinąć skrzydła”. Wykształcenie jest ważne, ale nie mniej ważny jest zasób cech psychofizycznych i umiejętności społecznych pracownika, co widać wyraźnie na przykładzie branży finansowej. To właśnie wykształcenie i zasób tzw. kompetencji miękkich sprawiają, że pracodawca daje szansę pracownikowi na rozwinięcie swojego „doświadczenia”. Część z tych pożądanych cech można oczywiście rozwijać dzięki szkoleniom techniki negocjacji czy sprzedaży. Jednak wrodzone czy „wyniesione z domu” zdolności interpersonalne pracownika, umiejętność pracy w zespole, dobra komunikacja, umiejętność osiągnięcia kompromisu są z punktu widzenia pracodawcy nie do przecenienia - komentuje Michał Bartos, prezes Goldem Sp. z o.o. - właściciel marki ergokantor.pl.

Uśmiech i poczucie humoru

Aż 33 proc. ankietowanych deklaruje, że nie jest zadowolonych ze swoich szefów. Natomiast reszta docenia ich za terminowe wypłaty, poczucie bezpieczeństwa związane z dobrą umową o pracę, miłą atmosferę czy możliwość rozwoju. Co ciekawe, zdarzają się przełożeni, którzy zyskują szacunek ze względu na uśmiech i poczucie humoru.

Jeśli jesteś ciekawy, ile wynoszą wynagrodzenia w Twojej branży, kto otrzymuje służbowe mieszkanie lub auto, a może chcesz wiedzieć, jak według ekspertów skutecznie wspinać się po szczeblach kariery - pobierz darmowy e-book: Raport: zarobki mieszkańców Śląska w 2016 roku.

GP

Infografika - zarobki mieszkańców Śląska