Nowa szansa dla pociągu do Cieszyna?


2017-03-20, 08:30  |  komentarzy (43)

Bielscy urzędnicy opracowują dokument dotyczący zasadności podjęcia działań zmierzających do ponownego uruchomienia linii kolejowej nr 190 w kierunku Cieszyna. W ostatnich tygodniach w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach spotkali się przedstawiciele samorządów z miejscowości położonych na tej trasie kolejowej. 

Do spotkania samorządowców doszło w lutym br. Uzgodniono wtedy, że trzeba wspólnie opracować materiały, które będą wskazywały na zasadność podjęcia działań zmierzających do ujęcia linii kolejowej nr 190 w dokumentach strategicznych województwa śląskiego. W Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej, którego przedstawiciele uczestniczyli w spotkaniu, powiedziano portalowi, że trwają prace nad dokumentem, ale nie będzie on obejmował badań dotyczących zainteresowania potencjalnych pasażerów realizacją potrzeb przewozowych transportem szynowym na linii kolejowej nr 190.

Zdaniem bielskich urzędników, z powodu długotrwałego wyłączenia z eksploatacji linii nr 190 na odcinku Bielsko-Biała-Skoczów nie da się takich analiz przeprowadzić w sposób rzetelny. Nie jest bowiem możliwe przedstawienie poszczególnych składowych wpływających na decyzję o wyborze środka transportowego przez poszczególne grupy społeczne (m.in. ilość planowanych połączeń, czas przejazdu czy koszty przejazdu).

Dokument opracowywany w bielskim Ratuszu będzie obejmował kluczowe kwestie dotyczące potencjału, jaki poszczególne rejony komunikacyjne prezentują - m.in. stan skomunikowania, główne generatory ruchu (szkoły, zakłady pracy), potencjał demograficzny, liczba przewozów komunikacją autobusową oraz busową. Kiedy dokument trafi do Katowic? - Prace trwają. Urząd Marszałkowski nie narzucił w tej sprawie żadnych terminów - mówi Tomasz Ficoń, rzecznik UM.

bak

Artykuł wyświetlono 8676 razy
Najnowsze artykuły:
2017-07-25
Zielona woda w potoku Krzywa - foto
Około godz. 20.20 służby ratunkowe otrzymały zgłoszenie, z którego wynikało, iż w potoku Krzywa przy ul. Montażowej w Bielsku-Białej płynie zielona woda. Na miejsce wysłano pluton chemiczny straży pożarnej.
więcej
2017-07-25
Wróci podatek paliwowy?
Projekt nowego podatku drogowego (na razie) nie wejdzie w życie. Rząd ma znaleźć inne źródła finansowania, aby przeznaczyć zebrane środki na rzecz dróg lokalnych. Bielscy politycy PiS nie są jednak zgodni, skąd wziąć te pieniądze.
więcej
2017-07-25
Prawdziwa petarda na piątkowy wieczór
L.U.C, czyli Łukasz Rostkowski to polski raper i producent muzyczny, który łączy siły z Rebel Babel. Ten międzynarodowy projekt będący platformą spotkań muzyków, tekściarzy i kompozytorów z całej Europy zaprezentuje się w piątek na Letniej Scenie Sfery.
więcej
Komentarze:


  

niezarejestrowany - Baran 2017-03-25 21:37
Mogę siė z panem Ryskiem zgodzić tylko to musi być przerobka torów i szynobusy aby było szybko ibezpiecznie ,stare tory nikt nimi nie będzie nimi ježdził bo za długo czas pokaże .
niezarejestrowany - RysiekChaszcz 2017-03-23 14:23
Czytam te komentarze i się dziwię. "Stan -> Zasypać i zrobić ścieżkę rowerową" - ilu na tych rowerach pojedzie ????. albo kiedyś jechałem i 1.5 godziny. Zgadzam się tak durny rozkład był układany. Jest wiele linii kolejowych w Polsce gdzie wprowadza się nowoczesne szynobusy i ludzie nimi jeżdżą. Ten odcinek można przejechać w/g logicznego rozkładu w 30 do 35 minut przy prędkości szlakowej 80 do 100 km/h a więc średniej 60 km/h. Oczywiście lepiej jechać zdezelowanym busem z popękanymi szybami , pozaklejanymi kontrolkami od układów hamulcowych i pracy silnika czarną taśmą, z kierowcami łamiącymi przepisy ruchu drogowego.
Tylko jak dojdzie do tragedii to będzie wielki płacz. Czemu w Czeskiej Republice, na Słowacji czy w Niemczech "busy" nie przewożą ludzi - proste tam państwo dba o obywateli. Ale cóż oszołomy od 500+ wolą ścieżkę rowerową zamiast ekologicznego i szybkiego transportu. Miłego dnia :-) Z góry dziękuję hejterom za ataki :-)
niezarejestrowany - jan 2017-03-21 09:42
Pewnie Ci co narzekają, że w mieście jest smog teraz gadają po co uruchamiac pociagi itd :)
niezarejestrowany - stan 2017-03-21 09:16
Popieram Bielszczankę,dokładnie zasypać i zrobić porządną trasę rowerową.Ilu skorzysta na tej linii? tak naprawdę w stosunku cena odbudowy i utrzymania do ilości wyjdzie garstka korzystających.Trasa rowerowa dosyć że byłaby bezpieczna dla całych rodzin to jeszcze kusiłaby turystów.Pomyślcie co to za atrakcja wsiąść do pociągu i dojechać do Cieszyna ,wysiadasz i co dalej? A taka trasa rowerowa atrakcja na cały dzień-weekend.W tej sprawie powinno odbyć się referendum: odbudowa linii vs trasa rowerowa.
niezarejestrowany - Niezarejestrowany bbbbbb 2017-03-21 08:13
Powinno wrócić sama bym jeździła takim pociągiem do Bielska. A dzieci jaka by miały radoche. Popieram pomysł na 1000%
niezarejestrowany - dddbb 2017-03-21 07:13
Linia powinna wrócić na mapy kolejowe, bo ma potencjał i wstyd, że zgodzono się na jej śmierć kliniczną. Jak już ktoś pisał - dalszy ciąg linii po czeskiej stronie, to (mimo, że autostrada obok) szynobusy co godzinę w takcie, na brak ludzi nie mogące narzekać. Argumenty z długością przejazdu chybione - po to się remontuje, żeby jeździły szybciej, a nie 2 godziny. Czas przejazdu 1 godzina jest osiągalny i akceptowalny. Nie taki sam, jak przejazd drogą szybkiego ruchu, ale pamiętajmy, że nie wszyscy jadą od początku do końca.
Najlepiej jakby linia odżyła "dwutorowo" (niedosłownie) czyli jako linia regionalna Bielsko-Biała - Skoczów - Cieszyn (Czeski Cieszyn) oraz kolej miejska Jaworze / Jasienica - Bielsko-Biała - Wilkowice-Bystra z większa ilością przystanków i przyzwoitą częstotliowością. Ale to pewnie nie przy tych władzach miejskich, które jakiekolwiek formy komunikacji publicznej traktują jako działalność socjalną.
niezarejestrowany - im głupiej tym lepiej 2017-03-21 07:02
@YoShi Tak, z pewnością sens ma tylko wjechanie samochodem do domu, biura i sklepu. A także zatruwanie się codziennie zanieczyszczonym do granic możliwości powietrzem.
niezarejestrowany - szkutnik 2017-03-21 06:44
Modlić się można wszędzie. Po co jechać do Cieszyna? Można też wykopać kanał a`la panamski między Białka i Olzą i płynąć w siną dal.
YoShi 2017-03-21 01:25
Ludzie chyba mają sklerozę. 20 lat temu z Goleszowa na Filarowa w BB jezdziłem pociagiem codziennie na 8 godzine. Po 5-10 ludzi max w wagonie. Wagonów 4-5. Po poludniu ciut wiecej obłożenia, ale i tak pustki, Pociag kulał sie niemiłosiernie i w koncu i tak przeskoczyłem na ciut droższego DASa jadącego na trasie Cieszyn - BB, bo było szybciej. A teraz gdzie drogi sie poprawiły i ruch samochodowy inny, to kto sie przesiadzie z auta do pociagu. Dajcie sobie ludzie na luz. To ze kilku osobom moze to byc na rękę, nie znaczy, ze utrzymanie remont takiej nierentownej linii ma sens.i co potem. MZK ze swoim bałaganem w rozkładzie jazdy jeszcze bardziej zniecheca. Moze jakby wymyslic bilety jednodniowe na pociag plus MZK w dobrej cenie, to moze by to był jakiś haczyk. Ale i tak, czy to ma sens?
niezarejestrowany - qwerty 2017-03-20 22:23
@Trez - w wiekszosci europeskich miast zapomnij o dojezdzie do centrum samochodem, bo to jest utopia gdyby wszyscy chcieli sie tak poruszac. Zaplacisz za paliwo, parking na uboczu i od razu bardziej oplaca sie komunikacja zbiorowa i czasowo i finansowo. Nie ma innego wyjscia. Podejscie z rozbudowa infrastryktury tylko z mysla o komunikacji indywidualnej jest krotkozwroczne. Januszom i Grazynom z Golfa III czy najnowszego Audi za ostatnie pieniadze tego nie przetlumacza, ale coraz czesciej spotykam sie ze zrozumieniem. Ludzie podrozuja w cywilizowane kraje i powoli zaczyna sie zmieniac mentalnosc. Moze w nastepnym pokoleniu bedzie juz normalniej☺
niezarejestrowany - Bielszczanin 2017-03-20 20:34
Hans Kloss ma racje.
jestem jak najbardziej za uruchomieniem takiego połączenia.
jeżeli nikt nie kursował tym busami w godzinach szczytu czyt. 14-16 to zapewniam, że na tej trasie wybierze pkp.
niezarejestrowany - maszynista 2017-03-20 20:23
Rostomili ludkowie. Trasa z Bielska do Cieszyna przez Skoczów jest jedną z najpiękniejszych widokowo linii kolejowych w Polsce. Gdyby jakiś parowóz ciągnął stare wagony osobowe - może linia odżyłaby?
niezarejestrowany - asfd 2017-03-20 19:45
Jak najbardziej ma to sens, szczególnie na trasach miejskich - jako alternatywa dla aut i autobusów. Szynobus z regularnym połączeniem to świetny pomysł. Przejazd z Wapienicy do Mikuszowic w 20 minut byłby konkurencyjny czasowo nawet dla aut. Należałoby zainwestować również w centra przesiadkowe i parkingi przy dworcach.
niezarejestrowany - Trez 2017-03-20 19:02
@qwerty - też bym chętnie zamienił auto na komunikację zbiorową tyle że jest jedno "ale" ile czasu trwać by miała podróż z Bielska do Cieszyna? Z tego co pamiętam nie zajmowała mało czasu... Jeśli po modernizacji czas byłby zbliżony do przejazdu samochodem to OK, jeśli będzie dłuższy to mało kto będzie chciał jechać pociągiem. Tak jest teraz z autobusami w mieście. Jak mam przykładowo jechać z rodziną z Wapienicy np na Błonia, to muszę kupić bilet czasowy normalny x2 (2 x 4zł =8zł) plus ulgowy czasowy x1 (2zł) razem mam 10 zł w jedną stronę i czas poświęcony na dotarcie do celu około 50 min i to w jedną stronę. Dojazd do pracy podobnie minimum jedna przesiadka i czas około 40min (autem 10-15 minut). I tu jestem za pomysłem szynobusu czy czegoś podobnego jak tu wcześniej pisano np z Jasienicy do Mikuszowic może Bystrej a nawet Żywca.
niezarejestrowany - qwerty 2017-03-20 17:52
Co za bzdurny agument z ekspresowka do Cieszyna. Czesi czy Niemcy maja jeszcze lepiej rozwinieta infrastrukture drogowa, a koleje regionalne ciesza sie duzym powodzeniem. Sam bym chetnie zamienil samochod na kolej regionalna, chocby alternatywa, laczona z biletem na autobus miejski. Ale Polak wie lepiej...
niezarejestrowany - Trez 2017-03-20 17:31
@PR - popieram w 100%
niezarejestrowany - im głupiej tym lepiej 2017-03-20 17:02
@Gość Takie "mądrości" następnym razem zostaw dla siebie.
niezarejestrowany - 100%BB 2017-03-20 15:37
@heno w razie reaktywacji połączenia z Cieszynem, twój pomysł straci rację bytu, po drugie tory na trasie w Bielsku-Białej tez sa w bardzo złym stanie technicznym. Do tego PKP PLK muszą wyremontować przejazdy kolejowe oraz zmodernizować system strzeżonych przejazdów kolejowych. Pracy jest dużo i wolałbym aby Warszawa z budzetu dołożyła dla PKP pieniądze bo takie linie kolejowe jak ta 190-tka są w całym kraju a ich likwidację zawieszono w momencie kiedy PiS, doszli do władzy. A więc skoro PiS widzi zasadność uruchomienia w całym kraju setek kilometrów linii kolejowych II i III kategorii to znaczy, że czas aby w końcu określili się ile takich szlaków trzeba wyremontować oraz ile to będzie kosztowało. Bez sensu jest inwestować w 1 czy dwie zamknięte linie, jak juz to zrobić to całym kraju. Ale zasada jest prosta trzeba PKP dokapitalizować. Na UM w Katowicach bym nie liczył, dlatego, ze oni mają problem jak zabezpieczyć pieniądze z dofinansowaniem z UE na 12 kilometrów linii 117 Bielsko-BIała-Kozy-granica województwa, a co dopiero żeby urząd marszałkowski brał się za inwestycje w linię kolejową 190. Dla mnie współpraca z Katowicami to kolejne stracone lata!
niezarejestrowany - Gość 2017-03-20 15:34
Tramwaj jest drogi bo nie ma żadnego zaplecza typu szyny, dostosowania dróg, serwisu itp rozbudowa dróg jest bardziej możliwa czy nawet dodatkowe autobusy
niezarejestrowany - heno 2017-03-20 15:11
Można też inaczej - skoro za drogo jest kolei odbudować tą linię dla pociągów to co stoi na przeszkodzie aby miasto wykorzystało istniejące torowisko ( przynajmniej w granicach miasta ) na linię tramwajową ! Lżejszy tabor a trasa i słupy trakcyjne gotowe !
niezarejestrowany - 100%BB 2017-03-20 15:09
No i niewielki problem aby wznowić połączenia z powiatem cieszyńskim, trzeba wyremontować raptem 20 kilometrów torów co nie jest jakimś nadzwyczajnym problemem.
Natomiast logicznie działając i myśląc nie można transportu publicznego opierać jedynie na pojazdy zasilane ropą czy gazem. Bo kiedyś można się będzie przejechać na tym i co wtedy? A tak w razie czego będą pociągi jako alternatywa i dodatkowy transport dla ludzi.
Trzeba się tylko dogadac i zaproponować ludziom atrakcyjną ofertę połączenia z Katowicami, Zywcem, Krakowem i na pociągi Intercity, oraz na czas dojazdów do pracy czy do szkoły a potem do domu ( efektywnie ułożyć rozkład jazdy )
Koleje Ślaskie boją się o tyle, że trzeba będzie zapewnić dodatkowy tabor i połączenie na linię na Podbeskidziu. Ale jak mówię są rozwiązania pośrednie, które mogą odciążyć przewoźnika wojewódzkiego, skoro to dla nich taki problem!
niezarejestrowany - Hans Kloss 2017-03-20 15:09
Chciałbym przytoczyć przykład naszych południowych sąsiadów. Trasa kolejowa Czeski Cieszyn - Frydek Mistek ok. 30 km, trasę obsługuję zespół elektryczny czas przejazdu ok 40 min. (skład kursuje co godzinę), oczywiście na Frydek lecą 2 drogi samochodowe stara i szybkiego ruchu (praktycznie identyczny temat jak Bielsko-Cieszyn). Kolej/zespół elektryczny składa się z 1 lub 2 wagonów, myślę że max. mieści 100 osób.
40min. !!! podobną ilość km pokonuje autobus lajonik z Bielska do Cieszyna w 30min., wybór środka transportu gdyby kolej była dostępna jest chyba oczywisty (reszta środków transprtu do Cieszyna to dno zdezelowane busy, czasy przejazdu Bielsko - Cieszyn coś koło 1h).
https://www.cd.cz/vlak/12826/20.3.2017/5100873/16.31/5433344/17.20/
Zwyczajnie władza ma nas głęboko w poważaniu!
niezarejestrowany - wiewiór 2017-03-20 14:55
@100%BB, uniezależnienie od kolei śląskich to jest bezcenny argument. Ten szlak ma przyszłość. Standardowa komunikacja - szynobusy + możliwość puszczenia oczywiście po nowym torowisku innych pociągów pasażerskich. Miłośnicy starych zdezelowanych busów, ile płacicie za przejazd ? A tak ? Komunikacja do centrum Bielska lub w drugą stronę do Cieszyna i dalej!
niezarejestrowany - 100%BB 2017-03-20 14:45
Tam gdzie modernizują szlaki kolejowe, ludzie wracają do pociągów, tak jest prawd!. Zresztą to już odczuwa przewoźnik PKP Intercity, który po wieloletnich stratach wyszedł miał duży zysk netto w 2016 roku!
Odtworzą szlak, wyprofilują ostre zakręty, pociągi szybciej będa pokonywały trasę 40 kilometrów. Do tego można podpisać umowę z kolejami Czeskimi ( m.in. turystka z Polski do Czech i odwrotnie ). Z PKP Regio pociąg Cieszyn-Bielsko-Biała Głowna-Kraków Głowny, przyspieszony na odcinku Cieszyn-Bielsko-Biała oraz Kalwaria-Kraków Głowny.
Warto też pamietać, że linia kolejowa 190 to już raptem remont nie do Cieszyna a tylko do Skoczowa no i połączenie 190-tki zapewnia połączenie dla kliku osiedli i dzielnicy w Bielsku-Białej, o tym fakcie wielu ludzi zapomina.
Poza tym można się uniezależnic od kolei śląskich miasto i powiat bielski oraz cieszyński, mogłyby zakupić pociągi, szynobusy na własny użytek na potrzeby kursowania linii i problem będzie rozwiązany.
Benzyna wiecznie tania nie będzie, a nowych technologii zasilających pojazdy brak, za względu na prowadzoną politykę.
niezarejestrowany - Getch 2017-03-20 14:35
Pomysł jest dobry, przeciw są busiarze bo utracą część klientów. Nie każdy też ma samochód, lub opłaca się jechać samochodem. Linia powinna odpowiadać parametrom. Obecnie pociąg tylko na odcinku 5 km może rozwinąć 60 km/godz.. Odcinek Bielsko-Biała - Cieszyn 40 km powinien być pokonywany z średnią prędkością 80 km/godz., doliczając czas postoju na przystankach w ciągu 1 godziny pociąg powinien tę trasę pokonać. Częstość kursowania dwa kursy na godzinę w jedną stronę.
Katalog Firmy »
Turystyka
Gastronomia
Uroda i moda
Reklama, poligrafia
Usługi
Handel detaliczny i hurtowy
Budownictwo
Motoryzacja
Doradztwo, finanse, podatki
Komputery, internet
Kursy i edukacja
Nieruchomości
Śluby i wesela
Medycyna i zdrowie
Przemysł i produkcja
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2012-2014
Wykonanie: Tomasz Kwaśny      Grafika: Mateusz Godzic