Tunelem do Szczyrku?


2017-06-13, 07:00  |  komentarzy (46)

Kiedy będziemy mogli pojechać do Szczyrku nową drogą? Zdaniem autorów tego śmiałego pomysłu, budowa 5-kilometrowego tunelu przez masyw Skrzycznego nie jest inwestycją niemożliwą do realizacji. Problem jednak w tym, że urzeczywistnienie marzeń może potrwać nawet kilkanaście lat i kosztować miliardy złotych. 

O projekcie połączenia Szczyrku z drogą ekspresową S1 zaczęto mówić już kilka lat temu, ale dopiero w kwietniu tego roku powstało stowarzyszenie „Tunelem do Szczyrku”, na którego czele stanął prof. Wojciech Pluskiewicz. - Powstanie tunel łączący Świnoujście oraz dwie nitki pod Zakopianką. Dziś nie jest to żaden cud techniki - podkreśla profesor, uzasadniając ideę budowy tunelu w Beskidach.

Skok cywilizacyjny regionu

Nasz rozmówca przypomina, że w 2020 roku po planowanych inwestycjach w infrastrukturę narciarską w Szczyrku wszystkie kolejki będą w stanie obsłużyć ok. 28 tys. turystów w ciągu godziny. Aby wszyscy oni mogli dojechać do miasta, potrzebna jest przebudowa układu komunikacyjnego. Stowarzyszenie „Tunelem do Szczyrku” uważa, że najlepszym rozwiązaniem byłaby droga pod ziemią.

Stowarzyszenie postanowiło rozpocząć starania o wdrażanie pomysłu budowy na różnych szczeblach działań społecznych. - Chcemy pokazać, że taka inwestycja drogowa łącząca Szczyrk jest możliwa. To skok cywilizacyjny dla regionu, prorozwojowy krok, na którym skorzysta cale Podbeskidzie - przekonuje prof. Pluskiewicz.

Autorzy pomysłu podkreślają, że planowane połączenie nie wymaga budowy nowego węzła na ekspresowce, a dalej przebiegać będzie pomiędzy Godziszką i Słotwiną. - Po drodze nie ma żadnych zabudowań. Następnie trasa wbija się w masyw Skrzycznego i kończy w okolicy parkingu Kowalskiego i hotelu Gronie, w miejscu, w którym Słowacy budują kolejkę linową. W tej wizji tunel miałby ok. 5 km - tłumaczy profesor.

Miliard to za mało?

Jakie będą koszty inwestycji? Zdaniem prezesa stowarzyszenia „Tunelem do Szczyrku”, dziś trudno je oszacować. - Na tym etapie o pieniądzach nie powinniśmy rozmawiać. Dwa lata temu, gdy koncepcja została ogłoszona, momentalnie zgłosił się do nas Polak mieszkający za oceanem. Chciał zostać emisariuszem pomysłu w Kanadzie i szukać tam możliwości finansowania tego przedsięwzięcia. Można rozmawiać również o partnerstwie publiczno-prywatnym - słyszymy.

Porównując ideę budowy tunelu prowadzącego do Szczyrku do innych tego typu inwestycji w Polsce, szacować można, że koszty liczone będą w miliardach złotych. Powstający właśnie ponad 2-kilometrowy dwukomorowy tunel pod Zakopianką kosztować będzie ok. 970 mln zł. Podobne pieniądze pochłonie budowa mającego ok. 1,4-kilometra tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu.

 - Badania wykonywane obecnie pokazują, że tylko jednego dnia weekendu do Szczyrku przyjeżdża ok. 7 tys. samochodów. To jest drogowa odpowiedź na inwestycje turystyczne, które realizowane są w Szczyrku. Budowa nowej drogi będzie służyć pokoleniom. W stosunku do trwającej rozbudowy i modernizacji infrastruktury narciarskiej jest spóźniona o kilka lat - kończy prof. Pluskiewicz.

Bartłomiej Kawalec

Artykuł wyświetlono 18228 razy
Najnowsze artykuły:
2017-08-21
Waryński przestanie być patronem szkoły
Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego Szkoła Podstawowa nr 32 w Bielsku-Białej otrzyma imię Jana III Sobieskiego w miejsce dotychczas używanego imienia Ludwika Waryńskiego. Uchwałą w tej sprawie w przyszłym tygodniu zajmie się Rada Miejska.
więcej
2017-08-21
Miliony na sprzęt ratujący życie
Gmina sfinansuje zakup i dostawę cyfrowego tomografu komputerowego dla Szpitala Miejskiego-Beskidzkiego Centrum Onkologii w Bielsku-Białej. Nowy sprzęt medyczny wraz z aparatem do znieczuleń zostanie zainstalowany w pracowni przy ul. Wyspiańskiego.
więcej
2017-08-21
Młody kierowca zatrzymał się na drzewie
Do sześciu zdarzeń drogowych doszło wczoraj na tzw. zakręcie idiotów drogi ekspresowej S1 w Bielsku-Białej. W żadnym z nich nie było rannych. Do poważnego wypadku doszło w Czechowicach-Dziedzicach.
więcej
Komentarze:


  

niezarejestrowany - Goral 2017-07-07 18:50
Za niemca mial byc tunel brenna szczyrk tylko za szybko ich stad przegnali i niezdazyli zrobic!!
niezarejestrowany - kriss 2017-06-14 17:58
Wiele lat temu opracowano koncepcje i tzw zte dla linii kolejowej do Szczyrku ( miała sie kończyć w okolicach Campingu Skalite ) a na stacji Wilkowice Bystra ( remontowano wtedy tory ) przewidziano odnogę w kierunku Szczyrku ( istnieje po dzień dzisiejszy ). Budowe tunelu uważam za bezsensowną. Czyżby nie było innych sposobów na odciążenie i odsmrodzenie ( od spalin ) Szczyrku i okolic ?
niezarejestrowany - Scep 2017-06-14 10:38
Autobusy nie muszą grzęznąć w korkach. Dobudować gdzie się da dodatkowy ekspresowy pas ruchu dla autobusów i po sprawie. Ale nawet na to gminie nie będzie się chciało pieniędzy wydać, a co dopiero na tunel.
niezarejestrowany - RazPutin 2017-06-14 08:12
A czy od strony S! nie można zrobić porządnej drogi bez tunelu?
Nawet wykupienie dodatkowych terenów pod drogę będzie zapewne tańsze niż drążenie wielkiej dziury.
Nakłady na otrzymanie infrastruktury tunelu w przyszłości tez pewnie większe niż utrzymanie zwykłej drogi.
Jeżeli już koniecznie ktoś chce tunel ze Szczyrku to do Wisły lub Brennej
niezarejestrowany - BBBB 2017-06-14 08:08
@vilgefortz

parkingi przy stacji kolejowej w Wilkowicach, a dalej szynobusami do stacji Szczyrk. Koszt wybudowania linii kolejowej z wykupami działek to na dzisiaj pewnie coś na poziomie 120-150 mln zł
vilgefortz 2017-06-14 00:17
a gdzie te 28 tys. aut zaparkujecie w szczyrku?...no i lipa
niezarejestrowany - świeder 2017-06-13 23:11
Wiślaczek, aleś zabłysnął. Do Szczyrku jeździ więcej narciarzy, niż do jakiejś tam przereklamowanej Wisełki. Gdyby nie Adam Małysz, to bylby tam większy skansen, niż jak to napisałeś Szczyrk.
Ukryty 2017-06-13 22:57
Komentarz został ukryty, ponieważ naruszał regulamin portalu.
niezarejestrowany - Wiślaczek 2017-06-13 22:50
Po co pytam po co ? Kto jeszcze jeździ na narty do szczyrku przecież to jest skansen.
niezarejestrowany - dirk zielarz 2017-06-13 22:42
Brenna - Szczyrk - aż sie prosi taka droga
niezarejestrowany - tuuunelem 2017-06-13 20:07
W zimie po powrocie z nart patrzyłem na mapę, bo też myślałem o tunelu. Ale musiałby być bardzo długi, koszmarnie drogi i byłby używany jedynie w weekendy, głównie zimowe. Jedyne sensowne rozwiązanie to duży parking przy ekspresówce i transport publiczny do poszczególnych stacji narciarskich. Ale to półśrodek, który bardziej rozwiąże problemy z parkowaniem niż z korkami. Bo takie autobusy też ugrzęzną w korkach, a narciarze będą musieli w nich tachać cały sprzęt, ubrania etc. (tak zresztą robiono do lat 90-tych).
niezarejestrowany - odem 2017-06-13 19:51
Do szczyrku powinna powstać linia kolejowa a nie droga . zbudować wielki parking w okolicy stacji Wilkowice Bystra i z tamtąd przewozić wszystkich do centrum .
niezarejestrowany - FunBB 2017-06-13 19:50
Najlepsm sposobem to budowa parkingów w przed Szczyrkiem np. W Buczkowicach i z tamtąd doworzenie autobusami. I wrócić do budowy linii kolejowej od stacji Wilkowice-Bystra.
niezarejestrowany - tyfa 2017-06-13 18:57
W Szczyrku nie ma komu pasy na jezdni pomalowac , nie ma parkingu ludzie parkują na chodnikach i byle gdzie ,
kosze na śmieci zawsze sa pełne i nie ma komu ich opróżnić
Dziury na drodze sa byle jak połatane ,
dużo nam jeszcze brakuje z estetyką i porządkiem do sąsiadow
niezarejestrowany - Pan Mercedes 2017-06-13 18:32
Proponuję taki tunel przez Bielsko zaczynałby się w okolicach dworca kończył w okolicach Andersa (coś jak tunel pod rondem Hulanka) na górze deptak i rekonstrukcja podcieni pod zamkiem, plus kilkadziesiąt mieszkań i kawiarni w wyremontowanych kamienicach które obecnie stoją puste bo nikt nie chce w nich mieszkać.
niezarejestrowany - 100%BB 2017-06-13 18:23
Nie stać państwa było na wykup i wybudowanie kilku kilometrów torów, 2-3 przystanków kolejowych i stacji końcowej z bocznicą w Szczyrku, a oni chcą budować jakieś tunele za miliardy złotych, którego utrzymanie pochłonie pewnie 1-2 miliony złotych rocznie i kto to utrzyma powiat bielski?
Nie liczmy na UE, która z powodu Brexitu oraz politycznych przepychanek z Polską, już nie wyłoży tyle miliardów euro na stół jak do tej pory, a zadłużone po uszy państwo ma wiele ważniejsze problemy na głowie niż budowa tunelu do Szczyrku.
Ani Szczyrk, budzet powiatu bielskiego nawet budzet Bielska-Białej, nigdy nie zbliżą się finansowo do tego stopnia aby wybudować nawet połowę tego tunelu za nasze pieniądze.
Uznajmy to za fajny pomysł, fajnie że ktoś myśli, ale projekt delikatnie mówiąc na półkę, delikatnie mówiąc.
niezarejestrowany - Pula 2017-06-13 15:10
Scep: tak...chyba masz racje że o to chodzi żeby "wcisnąć" do doliny jak najwięcej ludzi, bo coś zjedzą, wypiją, a nie tylko pojeżdżą (dadzą zarobić Słowakom) i czmychną ze Szczyrku kolejką. To byłoby sprzeczne z ogólnymi założeniami zrównoważonego rozwoju całej branży turystycznej Szczyrku i jego rodowitych mieszkańców.
niezarejestrowany - Scep 2017-06-13 14:16
Pula: to by było wyjście, albo parking w Buczkowicach i dowozu transportem masowym. Ale tunel za miliard i zwiększenie ruchu samochodowego ma jedną niezaprzeczalną zaletę. Ceny za korzystanie z tych śladowych, dziurawych, zabłoconych parkingów można by wywindować wielokrotnie. Podobnie jak za kwatery pamiętające PRL. Dowozy ludzi z innych gmin popsułyby ten misterny plan. Zysk nie skupiłby się tylko w samym Szczyrku, który dopiero od roku pod względem narciarskim przestaje przypominać skansen. Zrobienie czegoś tańszego i obsługującego region byłoby o wiele lepsze, ale trzeba by się było dzielić. Niech więc lepiej tunel prowadzi do samego Szczyrku, najlepiej do centrum i omija konkurencyjne gminy.
niezarejestrowany - Pula 2017-06-13 13:38
A nie lepiej w Lipowej lub okolicach przed masywem Skrzycznego zrobic duzy parking i kolejke linową na Skrzyczne z drugiej strony? Nie taniej? Cos takiego jest w Predazzo i kolejka przewozi narciarzy do osrodka w Obereggen. Trzeba wrocic kolejką, bo trasy z powrotem niema, ale wszystko świetnie hula.
niezarejestrowany - BBBB 2017-06-13 12:42
linii kolejowej z Wilkowic planowanej do Szczyrku od lat 70-ych uw. nie potrafią zrealizować, a jej koszt kalkulowano w 2007 na 80mln zł, a Wy sądzicie że mógłby powstać tunel za 1,5 mld zł ??
niezarejestrowany - kli 2017-06-13 12:31
ludzie co wy chcecie mieszkam w bystrej drogi sa puste w weekendy dajcie sobie spokoj nie ma wogole niby korków jest ok
niezarejestrowany - drix 2017-06-13 12:03
Szczyrk tak się przygotował do sezonu, pasy na jezdni nie pomalowane , śmieci pełno , drogi byle jak połatane i posmarkane asfaldem
Parkingu brak , na chodnikach parkowanie to wystarczy na kilka aut ,
A wladza tego dziadostwa i niechlujstwa nie widzi
niezarejestrowany - Były szczyrkowianin 2017-06-13 12:00
Pociagiem do Szczyrku moze i tak ale gdzie tory polozyc?Trzeba by wykupic teren.Miasto sciaga turystow a nawet pozadnego polaczenia nie maja bo to tak zawsze jest zeby tylko jak najwiecej zarobic jak najmniej dajac od siebie.Brak porzadnych gospodarzy w miescie.
Vixen13 2017-06-13 11:10
Pahahaha! A to sie usmialam do sniadania :D
niezarejestrowany - im głupiej tym lepiej 2017-06-13 10:58
Wybudować wreszcie tory kolejowe do Szczyrku. Tramwaj z BB do Szczyrku też byłby fajnym rozwiązaniem. Ale to chyba pomysły zbyt ekologiczne - nie dotarłyby do Szczyrku tak oczekiwane nowe spaliny samochodowe.
Katalog Firmy »
Turystyka
Gastronomia
Uroda i moda
Reklama, poligrafia
Usługi
Handel detaliczny i hurtowy
Budownictwo
Motoryzacja
Doradztwo, finanse, podatki
Komputery, internet
Kursy i edukacja
Nieruchomości
Śluby i wesela
Medycyna i zdrowie
Przemysł i produkcja
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2012-2014
Wykonanie: Tomasz Kwaśny      Grafika: Mateusz Godzic