Pięć wersji parkingu w miejscu Komendy Miejskiej Policji w Bielsku-Białej wytypowano do ostatniego etapu prac projektowych. Zdaniem BBOSiR, przy ul. Rychlińskiego potrzebny jest trzykondygnacyjny garaż otwarty, ale władze MZD skłaniają się do budowy obiektu naziemnego, który będzie nawet czterokrotnie tańszy.

Miejski Zarząd Dróg poszukuje firmy, która wykona wielowariantową koncepcję projektową parkingu przy ul. Rychlińskiego. Oprócz projektu parkingu, opracowanie ma zawierać szczegóły dotyczące skomunikowania terenu ze Stadionem Miejskim oraz ulicami Rychlińskiego i Broniewskiego. Parking będzie służył użytkownikom pobliskiej hali sportowej, stadionu, Domu Żołnierza oraz mieszkańcom osiedla. Wcześniej wyburzona zostanie obecna siedziba Komendy Miejskiej Policji.

System rozpoznawania rejestracji

Do końcowego opracowania uwzględniono pięć projektów (trzy warianty parkingów naziemnych i dwa tzw. otwartych garaży). Wszystkie uwzględniają zabezpieczenie zabudowy mieszkaniowej (od ul. Rychlińskiego) poprzez wprowadzenie ekranu akustycznego jako osłony dźwiękowej od strefy wjazdu. Możliwe będzie usytuowanie punktu poboru biletów parkingowych przed szlabanem przy wjeździe.

Na życzenie zamawiającego może powstać system monitoringu wizyjnego podwozi zintegrowany z systemem rozpoznawania rejestracji przy wjazdach i wyjazdach ze strefy kontrolowanej parkingu. Obiekt ma być również monitorowany przez Straż Miejską.

Nie ma miejsca dla autobusów

Poszczególne wersje różnią się liczbą kondygnacji lub kierunkiem wjazdu/wyjazdu z parkingu dla samochodów osobowych.  W niektórych nie zaplanowano miejsc postojowych dla autobusów. W zależności od wariantu parking może mieć od ok. 140 do nawet 540 miejsc postojowych.

Projekty były konsultowane z BBOSiR. Jeszcze wiosną zarządca Stadionu Miejskiego wydał opinię stwierdzającą brak uzasadnienia dla lokalizacji parkingu autokarów w ramach projektowanej inwestycji. Jako najkorzystniejsze rozwiązanie projektowe wskazał wariant trzykondygnacyjnego garażu otwartego (298 miejsc postojowych). Taki wybór poparli przedstawiciele TS Podbeskidzie oraz BKS Stal.

Ekonomicznie czy z rozmachem?

Opinię w sprawie przedstawił również dyrektor MZD Wojciech Waluś, który zwrócił uwagę, że w pobliżu znajduje się wybudowany kilka miesięcy temu parking przy ul. Broniewskiego. Ponadto realizowana jest koncepcja budowy wielopoziomowego parkingu przy skrzyżowaniu Lwowskiej/Krakowskiej. Dlatego MZD preferuje wykonanie parkingu w poziomie terenu. Jako najkorzystniejszy wskazano wariant, który zakłada powstanie 159 miejsc postojowych.

Projekty wytypowane przez miejskie jednostki różnią się nie tylko liczbą miejsc postojowych i konstrukcją obiektu. Koszt wybudowania parkingu w wariancie wskazywanym przez szefa MZD to wydatek ok. 3 mln zł. Budowa otwartego, wielopoziomowego garażu będzie blisko czterokrotnie droższa. Na wykonanie dokumentacji projektowej wybranych wariantów wykonawca będzie miał dziewięć miesięcy.

Bartłomiej Kawalec