122 lata temu ruszył pierwszy bielski tramwaj
Dziś mijają 122 lata, odkąd w Bielsku rozpoczął kursowanie pierwszy tramwaj elektryczny. Nasze miasto było trzecim na terenie obecnej Polski, gdzie pojawił się ten środek transportu. Linia liczyła niespełna 5 km i biegła od Dworca Głównego do Cygańskiego Lasu.
Dokładnie 122 lata temu - 11 grudnia 1895 roku - w Bielsku otwarto pierwszą linię tramwajową. Epokową decyzję władz miasta poprzedziło uruchomienie dwa lata wcześniej elektrowni miejskiej oraz jazdy testowe bielskiego tramwaju prowadzone od października 1895.
Szlak komunikacyjny prowadził od Dworca Głównego do Cygańskiego Lasu (m.in. dzisiejszymi ulicami 3 Maja, Zamkową, 1 Maja, Partyzantów, Kustronia, Olszówka), gdzie wybudowano drewnianą remizę i poczekalnię dla pasażerów. Jednotorowa linia liczyła niespełna 5 km, miała siedem tzw. mijanek i 14 przystanków. Średnia prędkość jazdy ówczesnego tramwaju wynosiła ok. 14 km/h. Zajezdnia znajdowała się przy dzisiejszej ul. Partyzantów, w rejonie kortów tenisowych.
Bielsko było trzecim ośrodkiem miejskim - po Wrocławiu i Elblągu - w którym pojawił się ten środek transportu. W latach 50. ub. wieku powstał projekt rozbudowy bielskiej sieci tramwajowej. Z pięciu planowanych wtedy linii ostatecznie uruchomiono tylko jedną - z Dworca Głównego w rejon dzisiejszego ronda Hulanka.
Na początku lat 70. władze podjęły decyzję o likwidacji komunikacji tramwajowej. Ostatni tramwaj zjechał do zajezdni 30 kwietnia 1971 roku.
bak
Tramwaje Śląskie dostaną prawie 400 mln zł z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. Za te środki spółka zmodernizuje i zbuduje linie tramwajowe oraz kupi nowe składy. - To jedna z największych inwestycji z zakresu komunikacji miejskiej w Polsce - powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik podczas briefingu towarzyszącego podpisaniu umowy o dofinansowanie, który odbył się dziś w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.
Projekt obejmie dziesięć miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego łączna wartość wynosi prawie 767 mln zł.
Oceń artykuł:
32 5Komentarze 17
Patrząc na informacje, iż jest w naszym województwie "400 mln zł z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko" na ten właśnie cel - odczuwa się po prostu WIELKI żal do osób zarządzających naszym ukochanym miastem, które tylko z sobie wiadomych przyczyn nie są zainteresowane spełnieniem marzeń mieszkańców.
Bez urazy - nie chodziło o krytyke personalna a sposobu patrzenia. Tu chodzi o kierunek w którym centrum miasta ma sie rozwijać. Bo wcisniecie lub utrzymanie takiej liczby samochodów w centrum jak obecnie nie ma sensu. Po co w takim razie obwodnica jak auta jada 3 maja,zamkową 4- pasmówka. To poprostu nie o to chodzi. Centrum to przede wszystkim komunikacja publiczna + auta która musza tam dojechać. Tak wyglada to na zchodzie i tak w końcu (może za 100lat) bedzie to wygladać i w BB . Bo nie ma innego wyjścia
Gratuluje dedukcji, choć tak się składa ze będąc w Bielsku korzystam z MZK (ciekawe czy to samo możesz powiedzieć o sobie?!). Wyobrażać to sobie możesz gruszki na wierzbie, ale faktów nic nie zmieni. A gadanie o tym ze skoro w Krakowie w centrum jeżdżą tramwaje to pewnie i w Bielsku powinny jeździć to pozostawie bez komentarza..
a ja sobie wyobrażam wyłaczenie jednego pasu ruchu dla samochodów w centrum i zastapienie linia tramwajową. Wyobraża sobie to także wiele osób w bardziej cywilizowanych miejscach na swiecie. jezeli @conecto z tym problem to jego sprawa i jego golfa którym musi koniecznie wjechac do centrum miasta. Patrz : kraków, tam jakkoś tramwaje w centrum jezdzą
zlikwidowaliśmy je jako ostatni w PRL
Klauzula informacyjna ›