Kamery i detektory na skrzyżowaniach. Wchodzi ITS
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to po najbliższych wakacjach bielscy kierowcy szybciej i bez korków poruszać się będą po centrum miasta. W ramach systemu powstaną dwa tzw. korytarze ze sterowanym ruchem drogowym. Wkrótce na wskazanych skrzyżowaniach rozpocznie się montaż detektorów ruchu i kamer. Na zmianach skorzystają też pasażerowie MZK. Autobusy mają kursować bez większych opóźnień.
Pierwszy etap budowy systemu sterowania ruchem (ITS) w Bielsku-Białej obejmie dwanaście kluczowych skrzyżowań i sześć przejść dla pieszych - w kierunku północ-południe (od ronda na Sarnim Stoku do skrzyżowania ul. Partyzantów z al. Gen. Andersa i ul. Gen. Bora-Komorowskiego) oraz w kierunku wschodnim (ul. Stojałowskiego - Lwowska/Żywiecka). Zakres działania systemu prezentuje plansza poniżej.
Dedykowany portal i aplikacja
Duże zmiany odczują osoby podróżujące komunikacją miejską. W mieście nie będzie wprawdzie tzw. buspasów, lecz zamiast tego na skrzyżowaniach wprowadzone zostaną priorytety przejazdu dla pojazdów transportu publicznego. W rezultacie spadnie liczba opóźnień kursów MZK, bo system zarządzający ruchem dążył będzie do zapewnienia sprawnego kursowania autobusów. Następnym udogodnieniem ma być montaż dwudziestu dwóch tablic informacji pasażerskich (patrz lokalizacje na zdjęciu poniżej).
Tablice poinformują o czasie przyjazdu każdej z linii autobusowych. Ta sama informacja dostępna będzie na dedykowanym portalu oraz w aplikacji mobilnej na smartfona. - Przy ich pomocy będzie można wyznaczyć trasę podróży i skorzystać z podpowiedzi, z których przystanków czy linii autobusowych należy skorzystać oraz o której godzinie autobusy te pojawią się na wskazanych przystankach - zdradza mgr inż. Andrzej Kuropatwa, odpowiedzialny w MZD za realizację projektu.
Kamery i detektory na skrzyżowaniach
Aby system działał sprawnie i wydajnie, zostanie połączony siecią światłowodową. Każde skrzyżowanie oraz wszystkie przystanki w systemie sterowania ruchem będą wyposażone w kamery monitoringu. Dzięki temu rozwiązaniu podniesie się bezpieczeństwo oraz sprawność reagowania służb miejskich.
Skrzyżowania i przejścia dla pieszych, na których działać będzie ITS zostaną gruntownie zmodernizowane. Projekt zakłada wymianę masztów, wysięgników, sygnalizatorów, urządzeń sterujących, a nawet… przycisków dla pieszych. Każda sygnalizacja wyposażona zostanie w system detektorów monitorujących zajętość pasa ruchu. Dzięki temu system zarządzania ruchem będzie mógł się dopasowywać do aktualnie panujących warunków ruchu i np. chwilowego zatłoczenia na jednym z kierunków.
Prace ruszą w marcu
Sercem bielskiego ITS stanie się Centrum Nadzoru Ruchu, które dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu będzie monitorowało natężenie ruchu w mieście i korygowało działania systemu, aby upłynnić przejazd. Częściowy dostęp do danych zbieranych z dróg otrzymają również bielszczanie. Mieszkańcy będą mogli obserwować sytuację drogową w mieście poprzez dedykowany portal, prezentujący zakres informacji zbieżny z tym, którym dysponować będą dyspozytorzy w CNR.
Jeśli warunki meteorologiczne pozwolą, to prace instalacyjne na skrzyżowaniach rozpoczną się w połowie marca. - Zakładamy, że będą prowadzone równolegle na trzech sygnalizacjach. O wejściach na poszczególne lokalizacje będziemy informowali z wyprzedzeniem w mediach elektronicznych. Obecnie wykonawca, w miarę możliwości pogodowych, wymienia mniej krytyczne elementy infrastruktury na przejściach dla pieszych - mówi inż. Kuropatwa Informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym pojawiać się będą na bieżąco TUTAJ.
Bartłomiej Kawalec
Oceń artykuł:
28 3Dziennikarz portalu bielsko.biala.pl
Komentarze 46
jaka temperatura jest aktualnie w Szczecinie !!
"Fachowcy" z MZD usprawnili już zjazdy w prawo pod Gemini (Andersa-Komorowskiego-Partyzantów).
Teraz ani nie można tam przejść, ani przejechać. Można popsuć prawoskręt? W BB jak widać można, skutecznie.
Postawić sygnalizatory i dać wszędzie czerwone. Ale "spokojnie, jestę inżynierę ruchu".
W jaki sposób ma to usprawnić przejazd autobusów, skoro nadal będą stać w korkach między samochodami?
Rok po uruchomieniu będą poprawiać konfigurację, a potem wyłączą "bo się nie da".
Będzie jak ze słynnymi światłami na Hulance (tutaj wyrzucono w błoto "tylko" 200.000 pln).
Tam, gdzie swego czasu ułożony był tor tramwajowy - od dworca PKP aż do Hulanki. Można???
pozdrawiam
Klauzula informacyjna ›