Rozkłady jazdy autobusów bielskiego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego czekają gruntowne zmiany. Prace nad optymalizacją siatki połączeń rozpoczęły się już w Miejskim Zarządzie Dróg, który do końca marca ma zaprezentować pierwsze propozycje. Procedura zakłada przeprowadzenie konsultacji społecznych. Wszystko dlatego, aby działalność MZK, zgodnie z deklaracjami prezydenta Jarosława Klimaszewskiego, była przyjazna dla mieszkańców Bielska-Białej.

- Dokonana szczegółowa analiza stanu istniejącego wskazuje na konieczność wprowadzenia zmian w kierunku lepszego dostosowania oferty przewozowej do potrzeb pasażerów oraz oczekiwań mieszkańców - mówi Szymon Oleksiuk zastępca dyrektora ds. transportu w MZD, gdzie w porozumieniu z MZK przystąpiono do prac związanych ze zmianą siatki połączeń autobusowych.

Aby autobusy nie jeździły stadami

Podstawowym założeniem dla obecnie opracowywanych zmian w komunikacji publicznej w Bielsku-Białej jest poprawa efektywności sieci transportowej poprzez lepsze skoordynowanie linii autobusowych. Zmiany mają polegać m.in. na synchronizacji linii na głównym ciągu komunikacyjnym biegnącym od Cieszyńskiej przez Piastowską, 3 Maja i dalej do Partyzantów.

Aby usprawnić komunikację miejską, konieczne jest opracowanie koordynacji obszarowej rozkładów jazdy na terenie poszczególnych rejonów transportowych - na osiedlach Złote Łany/Langiewicza, Karpackie/Beskidzkie, Lipnik, Wapienica oraz Sarni Stok, a także optymalizowanie rozkładów jazdy (częstotliwości kursowania) przy jednoczesnym zachowaniu dużej liczby połączeń bezpośrednich.

Likwidacja linii lub tras

Jak dowiedział się portal, konieczne są zmiany w przebiegu linii, a w niektórych przypadkach ich połączenie (linie najmniej efektywne). Przewiduje się przyjęcie wariantowości dla proponowanych rozwiązań, jak również etapowość wprowadzania zmian ze względu na duże inwestycje drogowe - modernizację ul. Krakowskiej i Żywieckiej oraz przebudowę Cieszyńskiej.

- Dzięki wprowadzeniu równego taktu w rozkładach jazdy linii oraz skoordynowaniu ich ze sobą powinna wzrosnąć odczuwalna częstotliwość kursowania autobusów na wspólnych odcinkach - deklaruje dyrektor Szymon Oleksiuk. Nasz rozmówca podkreśla jednak, że wprowadzenie reorganizacji w komunikacji publicznej wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Konsultacje zmian w rozkładach

- Kluczowym problemem jest trudna sytuacja na rynku pracy w grupie zawodowej kierowców i możliwość ich pozyskania przez MZK - słyszymy. Jak poinformowano nas w MZK, na koniec 2018 roku w zakładzie było niespełna 12 wakatów na stanowisku kierowcy. W tym czasie miejski przewoźnik zatrudniał 314 kierowców, co daje 312,5 etatu (na koniec 2017 było to odpowiednio 328 kierowców i 319 etatów). Optymalne zatrudnienie dla realizacji zmian wynosi 324 etaty.

Przewiduje się, że propozycje zmian w zakresie organizacji komunikacji publicznej w Bielsku-Białej będą poddane „wielopłaszczyznowym konsultacjom społecznym z wykorzystaniem szerokiego spektrum narzędzi komunikacyjnych”. Jak zapewnia dyrektor Oleksiuk, założenia rozwiązań systemowych (modeli) zostaną zaprezentowane do końca pierwszego kwartału 2019.

Bartłomiej Kawalec