Niezmieniony od drugiej połowy lat 90. układ linii komunikacyjnych w Bielsku-Białej czeka wkrótce rewolucja. W procesie optymalizacji siatki transportu publicznego w mieście uczestniczyli eksperci wrocławskiej firmy Trako, którzy przygotowali trzy modele zmian. Na jednym z nich wzorowali się specjaliści Miejskiego Zarządu Dróg, którzy w ostatnich dniach zaprezentowali szczegółowy projekt nowej komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej.

Aktualny układ linii komunikacyjnych został wypracowany w drugiej połowie lat 90. i poza kosmetycznymi korektami tras przejazdu obowiązuje do dziś. Sieć połączeń jest szeroko rozbudowana, zapewniając wiele połączeń bezpośrednich, ale częstotliwość kursowania większości linii jest stosunkowo niska, co w znaczny sposób utrudnia planowanie podróży.

Linie podstawowe i uzupełniające

Obecnie ok. 80 proc. tras autobusów MZK przebiega przez centrum Bielska-Białej, a co trzecia linia w podstawowym wariancie dociera wyłącznie w okolice dworca PKP. Tylko cztery linie - 4, 15, 23 i 28 łączą ze sobą główne osiedla mieszkaniowe. Ponad połowa linii kursuje rzadziej niż co 60 minut. Największą liczbę kursów w ciągu dnia realizują „1”, „4” i „10” - z częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

Przedstawiony przez MZD projekt zakłada wprowadzenie kategoryzacji linii ze względu na częstotliwość kursowania i dopasowanie ich znaczenia w systemie komunikacyjnym. W nowym układzie proponuje się wydzielenie linii podstawowych, na których opierać się będzie trzon sieci (linie z wysoką częstotliwością kursowania). Zgodnie z założeniami, mają to być linie nr 1, 4, 10 (cały dzień co 15 minut), 2, 3, 6, 8, 11 oraz 30+50 (co 15 minut w godzinach szczytu).

System dopełniają linię uzupełniające (co 30 minut w godzinach szczytu) - 7, 13, 15, 20, 21, 22, 24, 27, 30, 32, 35, 35L, 35S, 50, 51 i 57, linie dodatkowe (co 60 minut w godzinach szczytu) - 12, 16, 17, 18, 25, 31, 33, 35, 52 i 56 oraz szkolne, szczytowe i nocne - D, 9, 19, 29, 36, N1 i N2.

Nie dla „stadnych odjazdów”

- Zastosowanie kategoryzacji linii (takty naprzemienne: 20, 40, 60 min.) pozwoli na wypracowanie spójnej strategii synchronizacji linii kursujących wspólnymi odcinkami tras - odjazdy w danym rejonie transportowym co 10, 20, 40, 60 minut - przekonuje MZD. Takie rozwiązania mają wyeliminować zjawisko „stadnych odjazdów”. Lepsza będzie koordynacja linii na głównym ciągu: ul. Cieszyńska - Piastowska - 3 Maja - Partyzantów.

Projekt zakłada optymalizację obszarową w poszczególnych rejonach transportowych miasta (m.in. osiedla Złote Łany/Langiewicza, Karpackie/Beskidzkie, Lipnik, Wapienica, Sarni Stok, Hałcnów). Dzięki zmniejszeniu liczby linii poprzez połączenie kilku w jedną, zmianę charakteru linii promienistych w linie średnicowe obsługujące większe rejony miasta, większą przejrzystość układu linii, a także poprawę czytelności rozkładów jazdy, układ transportowy będzie bardziej czytelny.

Zmiany będą wprowadzane etapami

Pełne opracowanie proponowanych zmian w komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej dostępne jest TUTAJ. Bielszczanie mogą składać uwagi i wnioski dotyczące poszczególnych elementów projektu optymalizacji siatki MZK - do 15 stycznia 2020 pocztą elektroniczną na adres [email protected] lub składać osobiście w biurze obsługi interesanta - Miejskiego Zarządu Dróg przy ul. Grażyńskiego 10.

Spotkania konsultacyjne dotyczące projektu będą prowadzone w siedzibie MZD w środy w godz. 12.00-14.00 w pokoju nr 14, w dniach: 18 grudnia 2019, 8 stycznia i 15 stycznia 2020. Po zakończeniu konsultacji społecznych i wypracowaniu ostatecznej wersji projektu “Publiczny transport zbiorowy w Bielsku-Białej 2020+” przedstawiony zostanie harmonogram realizacji poszczególnych etapów optymalizacji oraz synchronizacji rozkładów jazdy.

Bartłomiej Kawalec