Połamane szlabany. Obraz nędzy i rozpaczy na trasie do Cieszyna ZDJĘCIA
Kilka dni temu Aglomeracja Beskidzka przyjęła uchwałę upominającą się o modernizację linii kolejowej do Skoczowa (remont odcinka Goleszów-Cieszyn ruszy wiosną), co pozwoli na przywrócenie połączenia z gęsto zabudowaną zachodnią częścią Bielska-Białej oraz gminami Jaworze i Jasienica. Oto jak wygląda dziś zaniedbana linia kolejowa do Cieszyna. Obraz nędzy i rozpaczy!
W granicach Bielska-Białej znajdują się cztery nieczynne przystanki kolejowe, które są fragmentem trasy Bielsko-Biała - Cieszyn: Zachód, Górne, Aleksandrowice i Wapienica. Stan torów jest różny. Czasami o ich opuszczeniu i zużyciu świadczy tylko warstwa rdzy. W innych miejscach tory są wyraźnie powyginane i wypaczone, a bywają też odcinki mocno zarośnięte trawą.
W okolicach przejazdów stan infrastruktury jest nieco lepszy niż tam, gdzie ruch jest mniejszy. Mechanizmy i niektóre sygnalizatory wyglądają bardzo dobrze, czego nie można powiedzieć o szlabanach. Drewniane szlabany na przejazdach w wielu miejscach są połamane. Im dalej od dużego ruchu pieszego, tym gorzej. Zdarzają się ślady rabunku elementów metalowych wokół torowiska i kabli od urządzeń.
W czasie gdy realizowaliśmy fotoreportaż na nieczynnej linii, ruch pieszy nie był przesadnie duży, ale natknęliśmy się na kilku spacerowiczów. Okoliczni mieszkańcy skracają sobie drogę między osiedlami, spotykając się na torowisku, aby rozmawiać lub nawet posłuchać muzyki z telefonu. Można też spotkać osoby spacerujące z psami. Są miejsca, gdzie widać ślady imprez alkoholowych (np. Bielsko-Biała-Zachód).
Foto: Piotr Bieniecki
Oceń artykuł:
44 20Fotoreporter portalu bielsko.biala.pl
Galeria:
Komentarze 75
W tej sytuacji odtwarzanie powinny dokonać Ci co doprowadzili do takiego zniszczenia.
skupia 41 jednostek samorządu terytorialnego. Fakt, że póki co jst raczkującym niemowlakiem ale czy warto tak od razu wywalać dzieciaka z kołyski ?? Nie pomyślałaś że może dzięki AB głos mieszkanców naszego regionu bardziej słyszalny w stolicy gdzie partyjne tuzy i rzadzący podejmują decyzje o tym w jakim regionie Polskie należy inwestować,budować czy modernizować trasy kolejowe ? Poczytaj info na portalu www.Rynek kolejowy a następnie zapoznaj się z tekstami publikowanymi na portalu www. rynek lotniczy dot. planu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Po lekturze zamieszczanych tam informacji może warto się zastanowić dlaczego nasz subregion w planach dot.rozwoju sieci kolejowej jest spychany na margines. Moim skromnym zdaniem jako mieszkańcy powinniśmy wymagać od lokalnych polityków i przedstawicieli AB zorganizowania panelu dyskusyjnego celem omówienia bardzo istotnej sprawy połączeń kolejowych na trasie BB-Cieszyn i docelowo np. do Austrii via Czechy. Trzeba być optymistą, myśleć perspektywicznie a nie zamykać się na izolowanej prowincji.
Dlaczego teraz z naszych pieniędzy podatkowych będą prowadzone prace naprawcze.
Moim zdaniem brak ukarania winnych będzie, że nastepcy zrobią tosamo
Zostały małe busy z ciemnymi szybami w pojazdach w których powinno się wozić paczki oraz żywność nie ludzi. Kolejne narzędzie dyskryminacji i poniżania Polaków w oczach świata.
Nowe budynki mają jedyny dojazd na posesję poprzez nieczynną linię kolejową. Nie ma tam nawet opcji budowy dojazdu od innej strony. Po drugie, dawny przebieg linii jest tak kręty, że maksymalna prędkość przejazdu, przynajmniej na terenie miasta, to 40 km/h. Po trzecie, stacje kolejowe są umiejscowione w miejscach zupełnie niedożecznych w przy obecnym układzie komunikacyjnym miasta.
Fizyki nie oszukasz.
Co do położeń przystanku to różnie. Aleksandrowice perfekcyjnie, Wapienica również, do Zachodu także ciężko się przyczepić, jedynie Górne może trochę dalej od osiedli. Dołożyć przy Os. Polskich Skrzydeł, na wysokości centrum Starego Bielska, między Filarową a Słowackiego i mamy perfekcyjną kolej aglomeracyjną przez zachodnie dzielnice miasta.
ile z Państwa zadeklaruje się przejechać na tej trasie przynajmniej dwa razy w tygodniu?
Wbrew pozorom, to pytanie jest zasadnicze, którego nikt nie zadał rozpoczynając burzę.
Nasuwają mi się jeszcze inne pytania.
Czy ten temat nie jest tematem zastępczym, którym się pacykuje inne niedociągnięcia w mieście? Nie mamy innych potrzeb?
Czy PKP wypowiedziało się zdecydowanie i jednoznacznie ZA reaktywacją linii?
Czy powstanie więcej przystanków, niż te, które są (bo na pewno nie wystarczą)?
Czy PKP nie będzie się chciało pozbyć budynków przystanków? Bo jeśli tak (co jest prawdopodobne), to obciążenie za remonty ich spadnie na miasto.
Kto i jak przeprowadził wycenę?
I najważniejsze: Czy odbędzie się referendum w tej sprawie, czy też tylko decydenci już podjęli decyzję?
Nad PKP trzeba nieustannie pracować, żeby dostrzegły potrzebę rewitalizacji - z Warszawy zdecydowanie gorzej widać. Ale do tego jest potrzebne współdziałanie wielu środowisk.
Jeśli linia ma stanowić odcinek kolei aglomeracyjnej, jak najbardziej więcej przystanków jest potrzebnych.
Na budynki stacyjne raczej należy położyć lagę - po tylu latach nieużywania remont będzie nieopłacalny. Jak coś, to skończy się na lekkich wiatach, jak to mamy przy przystankach położonych na południe od Bielska-Białej Gł.
Pozatym nowa infrastruktura z nowoczesnym taborem powoduje mnie hałasu niż droga. Nke mówiąc o smrodzie spalin. Ale do tego trzeba mieć elementarną wiedzę.
Ale na tak krętej trasie jak ta, pociąg nigdy nie pojedzie więcej jak 40-45 km/h, co jak słusznie zauważasz, odstraszy ludzi.
Transport publiczny to nie tylko "rentowność". Gdybyśmy chcieli kierować się we wszystkim jedynie rentownością, to należałoby natychmiast zaprzestać budowania dróg do jakichś marnych pięciu domków na końcu osiedla pod lasem, bo to czysty koszt, który się nigdy nikomu nie zwróci.
Niedawno konduktorzy w pociągu Kolei Sląskich, gadali miedzy sobą, że z PKP gdzieś wywiało ze spółki 1 miliard złotych ( ale w mediach ogólnokrajowych cicho sza ) i stąd skroili inwestycje chociażby na LK 139 i nie wiadomo czy tylko 139 padała ofiara niegospodarności w PKP PLK i tak pieniądze w miliardach wypływają z budzetu państwa i podległych społek i potem się ludziom wmawia że to nie potrzebne nie rentowne, co jest oczywiście kłamstwem. Polska jest, źle zarządzana i okradana i stąd brakuje środków na biezące inwestycje i remonty.
Klauzula informacyjna ›