Zwiąż mnie 
reżyseria: Pedro Almodovar
scenariusz: Pedro Almodovar, Yuyi Beringola
obsada: Victoria Abril, Antonio Banderas, Loles Leon, Julieta Serano
gatunek: dramat
kraj: Hiszpania
rok produkcji: 1989
czas trwania: 111 min.

Ricky (Antonio Banderas) wychodzi ze szpitala dla umysłowo chorych. Pierwsze kroki kieruje do byłej kochanki, "gwiazdki" kina porno, Mariny (Victoria Abril). Dziewczyna nie wykazuje zainteresowania kontynuowaniem dawno zakończonej znajomości, odtrącając adoratora. Ricky nie może pogodzić się z porażką. Zdesperowany, nachodzi ją w domu, a gdy Marina nie chce go wpuścić, ogłusza ją uderzeniem w głowę. Nieprzytomną zaciąga do sypialni i przywiązuje do łóżka. Dziewczyna staje się więźniem we własnym domu...
Z czasem więzy, które początkowo były torturą, stają się elementem zmysłowej, erotycznej gry, w której nagrodą jest prawdziwe uczucie...

Pulp Fiction
scenariusz i reżyseria: Quentin Tarantino
obsada: John Travolta, Samuel L. Jackson, Bruce Willis, Rosanna Arquette, Uma Thurman
gatunek: sensacyjny
kraj: USA, czas trwania: 154 min.

Niewielu reżyserom dane było doświadczyć sukcesu, który stał się udziałem Quentina Tarantino. Jego debiut reżyserski "Wściekłe psy" oraz scenariusze do "Prawdziwego romansu" i "Urodzonych morderców" zwróciły na niego uwagę krytyki i publiczności całego świata, a tryumf "Pulp Fiction" przyniósł mu sławę, jakiej od dawna nie zdobył żaden twórca kina artystycznego. Film doceniono w Ameryce i Europie, otrzymał on Złotą Palmę na festiwalu w Cannes, siedem nominacji do Oscara (z których w ostatecznym głosowaniu przypadła mu statuetka za scenariusz oryginalny) oraz niezliczone nagrody krytyków (m.in. Los Angeles, Nowego Jorku, Bostonu i Chicago). "Pulp Fiction" doceniła także szeroka publiczność: zrealizowany kosztem 9,5 miliona dolarów film Tarantino przyniósł niemal 150 milionów zysków światowych, z czego przeszło 100 w USA, co - biorąc pod uwagę stosunek wpływów do kosztów produkcji - czyni go jednym z najbardziej kasowych obrazów ostatnich lat.
Kluczem do zrozumienia angielskiego tytułu filmu, a zarazem źródła jego inspiracji, jest brukowa powieść sensacyjna lat trzydziestych i czterdziestych, określana potocznie jako "pulp fiction". Utrzymane w tym stylu popularne wydawnictwa ukazywały się w tanich, masowych nakładach, na nie najlepszym papierze, z krzykliwymi ilustracjami na okładkach. Utrzymane one były w konwencji literatury kryminalnej, jej bohaterami byli najczęściej płatni mordercy, członkowie mafii, prywatni detektywi, skorumpowani gliniarze, "czarne wdowy" i uwodzicielskie "femmes fatales". Twórczość ta była oczywiście nisko oceniania przez krytykę, ale to właśnie z jej nurtu wywodzą się tacy pisarze jak Raymond Chandler, Dashiell Hammett czy James M. Cain, których powieści czytane są do dziś i którzy wywarli duży wpływ na powstanie fali "czarnego kina" ("film noir") lat czterdziestych i pięćdziesiątych.
Film Quentina Tarantino wyróżnia się skomplikowaną strukturą czasowo - narracyjną, rzadko spotykaną w dzisiejszym kinie, które wydaje się powracać do tradycyjnych form opowiadania. Fabuła filmu opiera się na trzech wątkach, które powiązano w spójną całość. Ich bohaterowie mają swoje wyodrębnione samodzielnymi tytułami epizody, ale przewijają się przez cały film. Niektóre sceny oglądamy dwukrotnie, inne znajdują swoje wyjaśnienie lub dopełnienie w toku dalszej akcji. Koniec filmu w bezpośredni sposób nawiązuje do jego początku, ale Tarantino burzy tradycyjny porządek "pętli czasu": jeden z najważniejszych wątków pozostaje wieloznaczny i niedopowiedziany. Podobny styl narracji spotykamy w dziełach literackich ("Ulisses" Joyce'a) i filmowych (Altman, Kieślowski), ale nawet na ich tle "Pulp Fiction" wydaje się dziełem niezwykle oryginalnym, błyskotliwym i fascynującym.

Sin City - Miasto grzechu 
reżyseria: Robert Rodriguez, Frank Miller
scenariusz: Robert Rodriguez (na podstawie komiksu Franka Millera)
obsada: Bruce Willis, Mickey Rourke, Jessica Alba, Clive Owen, Nick Stahl
gatunek: akcja
kraj: USA, czas trwania: 124 min.
 
Sin City to miasto przyciągające ludzi bezwzględnych, zdeprawowanych i ze złamanym sercem. Niektórzy nazywają je mrocznym. Inni nazywają je domem. Skorumpowani gliniarze. Seksowne ulicznice. Zdesperowani samozwańczy obrońcy prawa. Niektórzy pragną zemsty. Inni - odkupienia. Jeszcze inni chcą po trochu i tego, i tego. Zbieranina nieprawdopodobnych i działających nieco wbrew samym sobie ludzi, którzy mimo wszystko próbują zrobić to co trzeba, w mieście, któremu na niczym nie zależy. 

 

Gdzie i kiedy?

W dniu dzisiejszym film nie jest grany w bielskich kinach.