Jak założyć własną firmę?


2012-11-26  |  komentarzy (4)

Najistotniejszym warunkiem założenia własnej firmy jest pomysł na biznes. Najlepiej, żeby wynikał on z naszej pasji, potrzeby rynku i był dochodowy. Zakładając, że to już wiemy, to należy słowa przekuć w czyn i założyć działalność gospodarczą.

W pierwszej kolejności powinniśmy udać się do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy, do Wydziału Ewidencji Działalności Gospodarczej. Urząd wybieramy dowolnie, ponieważ nie musi on być zgodny z miejscem naszego zameldowania. Dla większej wygody możemy skorzystać ze strony   firma.gov.pl i przechodząc przez opisane kroki założyć działalność nie wychodząc z domu.

W obu opcjach stajemy przed koniecznością wypełnienia formularza CEIDG-1. Do tego będzie nam potrzebny dowód osobisty, numer NIP oraz link na stronę Głównego Urzędu Statystycznego stat.gov.pl/Klasyfikacje/, na której znajdziemy odpowiedni numer PKD z 2007 (Polska Klasyfikacja Działalności).  We wniosku, oprócz podstawowych danych naszych i zakładanej firmy, znajdziemy wiele okienek i pytań, na które nie trzeba od razu odpowiadać, np. numer rachunku firmowego czy dane pełnomocnika. Zawsze jest na to czas i można zrobić później zmianę we wpisie. To nic nie kosztuje - zarówno założenie działalności jak i zmiany.

Natomiast z pytań obowiązkowych jest,  m.in. wybór formy opodatkowania. Ten temat będziemy poruszać w najbliższych artykułach, ponieważ jest on niezwykle ważny dla opłacalności naszego biznesu. Mamy tutaj do wyboru kartę podatkową, ryczałt, zasady ogólne (inaczej skala podatkowa) i podatek liniowy. Czasem jest tak, że rodzaj działalności który wybraliśmy nie pozwala na formę opodatkowania, którą preferowaliśmy. Przed zaznaczeniem tych kratek dobrze jest zasięgnąć opinii księgowego, bo jest to decyzja której nie można szybko zmienić, tylko raz do roku-do 20 stycznia.

Po poprawnym złożeniu wniosku możemy oczekiwać pojawienia się naszego wpisu w bazie przedsiębiorców na wspomnianej wyżej stronie  firma.gov.pl. Wpis ten trafi również do urzędu skarbowego, urzędu statystycznego i ZUS.

Aby dopełnić wszystkich formalności, to do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności powinniśmy zgłosić się ZUS-u, aby na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA dokonać zgłoszenia do ubezpieczeń.

 

Marta Czajowska-Wawak

Kancelaria Księgowo-Podatkowa ?MERITUM? S.C.

www.meritumsc.pl
 

Artykuł wyświetlono 5935 razy
Komentarze:


  

Ukryty 2017-08-30 12:07
Komentarz został ukryty, ponieważ naruszał regulamin portalu.
Ukryty 2016-12-08 11:55
Komentarz został ukryty, ponieważ naruszał regulamin portalu.
niezarejestrowany - Zbyszek 2015-03-27 10:43
Po co od razu zakładać? Lepiej bezpiecznie sprawdzić pomysł na firmę :) na www.popracujemy.pl www.facebook.com/popracujemy Bez kosztów wstępnych, bez ryzyka i ze składkami na ZUS proporcjonalnymi do wpływów.... Zapraszamy
niezarejestrowany - michał 2015-03-19 13:45
Jakiś czas temu czytałem o klastrach biznesowych, które niezwykle pomagają w działaniach. Promowanie idei tworzenia powiązań kooperacyjnych opartych na współpracy, a nie na konkurencji :) "Proinnowacyjny Klaster Biznesu jest instytucją opartą na transferze wiedzy i doświadczenia, która wypracowywać będzie innowacyjne rozwiązania organizacyjne i technologiczne w dziedzinie zarządzania przedsiębiorstwem zmierzające do optymalizacji procesów biznesowych zarówno członków klastra, jak i podmiotów zewnętrznych" ciekawe..
Inne porady:
2013-05-13
Samochód w firmie

2013-04-29
Ulga na złe długi



Katalog Firmy »
Turystyka
Gastronomia
Uroda i moda
Reklama, poligrafia
Usługi
Handel detaliczny i hurtowy
Budownictwo
Motoryzacja
Doradztwo, finanse, podatki
Komputery, internet
Kursy i edukacja
Nieruchomości
Śluby i wesela
Medycyna i zdrowie
Przemysł i produkcja
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2012-2014
Wykonanie: Tomasz Kwaśny      Grafika: Mateusz Godzic