Pozycjonowanie stron internetowych wymaga sporej wiedzy i umiejętności. Aby działania SEO były skuteczne, konieczna jest odpowiednia strategia, stałe monitorowanie wyników i reagowanie na zmieniających się ruch na stronie. Sprawdź, na co zwraca się uwagę przy pozycjonowaniu stron.

Co wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwarek?

Na to, jaką pozycję w rankingach wyszukiwarek ma dana strona, wpływa wiele czynników. Aby strategia SEO była skuteczna, należy wziąć pod uwagę szereg różnych zmiennych. Liczy się zarówno zawartość strony czy atrakcyjność treści (czyli działania z zakresu content marketingu), jak i rozmieszczenie fraz kluczowych, szybkość działania strony, budowa adresów URL czy nawet rodzaj domeny (jeśli domena ma końcówkę .pl, taką stronę łatwiej pozycjonować lokalnie; by pozycjonować stronę globalnie, konieczna jest domena z końcówką .com, .net, .org czy .eu). Ważne są też kampanie reklamowe w Google Ads i analizowanie ruchu organicznego na stronie. Należy wiedzieć, jak mierzyć i jak poprawić CTR (współczynnik klikalności), a także, z jakich narzędzi i jakich kanałów emisji korzystać do promowania strony.

Sprawdźmy, jaki wpływ na pozycjonowanie strony mają niektóre z wymienionych czynników.

SEO copywritingu, czyli wpływ treści na pozycjonowanie strony

witryna znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania, należy zwrócić uwagę na następujące czynniki:

  • rozmieszczenie fraz kluczowych na stronie – to bardzo ważny element optymalizacji treści. Słowa kluczowe należy zamieszczać w tekście z rozwagą. Muszą się pojawiać, ale nie może być ich za dużo. Treść nie może być przesycona frazami, ponieważ po pierwsze będzie nieczytelna dla odbiorcy, po drugie nieatrakcyjna dla robotów wyszukiwarek,

  • struktura i jakość treści – przeanalizuj strukturę treści na stronach firm z Twojej branży, które znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania. Sprawdź, jakiej są długości, jakich nagłówków użyto i jaka jest średnia liczba paragrafów. Najlepiej dzielić długie teksty na krótsze fragmenty i dodawać śródtytuły z frazami kluczowymi (w części z nich),

  • aktualizacja treści i nowe teksty na stronie – aby Twoja strona była atrakcyjna dla wyszukiwarek, regularnie powinny na nią trafiać nowe treści. Do tego celu dobrze wykorzystać firmowy blog. Warto też odświeżać istniejące już treści pod kątem SEO i zoptymalizować je tak, by działały na korzyść Twojej strony,

  • unikatowa zawartość – algorytmy Google traktują zduplikowane treści (czyli tzw. double content) jako jedno z największych przewinień i karzą witryny, które kopiują cudze teksty niskimi pozycjami w wyszukiwarkach. Poza tym kopiowanie treści z innych stron to naruszenie praw autorskich.

Pozycjonowanie strony a zdjęcia

Grafiki na stronie powinny być dobrej jakości, ale nie mogą ważyć za dużo. Wiele dużych zdjęć może znacznie spowolnić działanie całej witryny, co ma spory wpływ na jej pozycjonowanie. Poza tym grafiki powinny być opisane w odpowiedni sposób – z użyciem fraz kluczowych. Należy więc dodać atrybuty alt (tzw. teksty alternatywne) do wszystkich grafik. Dzięki nim użytkownicy mogą znaleźć Twoją witrynę, przeszukując grafiki Google.

Pozycjonowanie strony a jej wersja na urządzenia mobilne

Dla robotów wyszukiwarek znaczenie ma także to, czy Twoja strona jest responsywna, to znaczy czy jest dopasowana do urządzeń mobilnych. Warto przytoczyć tu pojęcie Google First Mobile Indexing, które odnosi się do zasady, że podczas ustalania pozycji strony w wyszukiwarce, w pierwszej kolejności brane są pod uwagę wersje mobilne, a dopiero potem desktopowe, czyli na laptopy i komputery stacjonarne.

Jak widać działania z zakresu SEO, aby były skuteczne, muszą być odpowiednio zaplanowane i przeprowadzone. By odnieść sukces na tym polu, konieczna jest dobra strategia i konsekwencja w działaniu, a także bieżące reagowanie na zachodzące zmiany. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest zwykle skorzystanie z usług profesjonalnej agencji marketingowej, która dobierze kompleksowe działania, dopasowane do potrzeb danej witryny.