Każda firma, organizacja czy też marka potrzebuje dobrego wizerunku. Tak naprawdę to od tego zaczyna się rozpoznawalność i pozytywne kojarzenie, które w przyszłości powinno przynieść realne korzyści. Wszelkie działania kształtujące oraz utrzymujące pozytywny wizerunek firmy nazywane są public relations i obecnie trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie jakiejkolwiek poważnej firmy bez tego typu form aktywności. Czym konkretnie zajmuje się agencja PR i na co należy zwrócić uwagę?

Public relations nie jest reklamą

Wiele osób błędnie utożsamia działania PR z reklamą, trzeba jednak bardzo wyraźnie zaznaczyć, że istotą reklamy jest przekaz w jedną stronę, a więc w stronę klienta. Reklama nastawiona jest na natychmiastowy efekt. Dobry PR powinien opierać się na dialogu z klientami, organizacjami, mediami, społecznościami lokalnymi, a nawet pracownikami firmy. Podstawą jest budowanie oraz pielęgnowanie relacji długoterminowych, a służy temu rzetelna komunikacja, a nie kupowanie mediów. Organizacja jakichś eventów może stanowić narzędzie PR, ale w kontekście wizerunkowym.

Public relations wymaga czasu

Typowe kampanie PR działają długofalowo. Trudno wymagać, aby w ciągu miesiąca media ogólnokrajowe nagle zaczęły pisać i mówić o firmie, aczkolwiek jest wyjątek i to niezbyt pożądany. W przypadku kryzysu wizerunkowego, wywołanego jakąś poważną wpadką lub awarią można trafić na czołówki serwisów, co na pewno nie ucieszy właścicieli firmy. Jedno jest pewne, zawsze trzeba się uzbroić w cierpliwość. Dobrze przemyślane działania PR na pewno przyniosą wymierne korzyści, ale pośpiech jest złym doradcą.
Warto sobie uświadomić, że tak naprawdę nie chodzi o ilość wzmianek o firmie i jej produktach, istotna jest przede wszystkim jakość, a więc kontekst, w jakim mówi się o danej firmie. Ilość też jest oczywiście ważna, ale to musi być ilość konkretnych i dogłębnie przemyślanych wypowiedzi, prezentacji czy też wszelkiego rodzaju informacji na temat firmy lub marki.
Podpisanie umowy z agencją PR nie daje też gwarancji określonej liczby publikacji w rozmaitych mediach. Każda solidna agencja PR ma tego świadomość i dobrze, aby prezesi lub właściciele firm też zdali sobie z tego sprawę.

Druga kwestia, na jaką trzeba zwrócić uwagę, dotyczy przełożenia świadomości marki wśród odbiorców na wymierne korzyści, a to również wymaga czasu. Wzrost rozpoznawalności i świadomości marki nie oznacza natychmiastowego skoku sprzedaży. Public relations rządzi się jednak trochę innymi prawami niż marketing i reklama, mimo że często te czynności są ze sobą powiązane. Jest to żmudne budowanie relacji, kontaktów i świadomości marki, a na efekty trzeba cierpliwie poczekać.

Public relations zależy od fachowości

Jedna osoba zajmująca się public relations może okazać się wystarczająca w przypadku małej firmy, ale każda większa firma lub znana marka powinna zwrócić się o pomoc do agencji PR, ponieważ agencja nie tylko ma wiele stosownych narzędzi, ale przede wszystkim wypracowane kontakty z mediami, a tego początkującej osobie może po prostu zabraknąć. Pokaźny wizytownik jest podstawą działania, oczywiście równe ważne wydają się takie umiejętności, jak łatwość i lekkość pisania oraz rozmawiania z różnego rodzaju ludźmi. Agencja PR daje też gwarancję przemyślanej strategii zarządzania publicznym wizerunkiem i tożsamością firmy lub marki tak, aby dotrzeć do odpowiednich osób i oczywiście we właściwy sposób. O sukcesie działań public relations decydują niekiedy detale.

Public relations obejmuje kilka rodzajów działań

  • Współpraca z mediami
    To obszar bodajże najbardziej kojarzony z kształtowaniem wizerunku firmy. Każda agencja PR musi dbać o systematyczne kontakty z dziennikarzami, co daje szansę na pojawianie się informacji na temat wszelkich dokonań i osiągnięć firmy, organizacji lub marki. Służą temu odpowiednie narzędzia, jak program w radio lub telewizji, relacja z imprezy, okolicznościowy wywiad czy też notka prasowa. W ostatnich latach coraz częściej agencje PR korzystają ze sfery blogowej, a najbardziej znani blogerzy także mogą stać się skutecznym narzędziem PR dla firmy.
     
  • Lobbing
    W tym przypadku chodzi o wszelkiego rodzaju działania mające na celu uzyskanie przychylności mediów, władz lub innych podmiotów, aby upowszechnić idee istotne dla danej firmy. Może to być działanie lokalne lub ogólnokrajowe, jak lobbing za konkretną ustawą.
     
  • Tworzenie tożsamości organizacji, czyli corporate identity
    Firma, organizacja lub marka muszą mieć bardzo spójny i zadbany w każdym szczególe swoisty swój obraz, na który składają się takie detale, jak logo, znak graficzny, wizytówki, pieczątki czy też wzory pism. Te elementy powinny konsekwentnie funkcjonować w przekazie, aby stały się rozpoznawalnym znakiem, łączonym z konkretną firmą lub marką.
     
  • Własne wydawnictwa
    Wszelkie publikacje związane z bieżącą działalnością firmy mają charakter informacyjny, ale także mogą, a nawet powinny budować pozytywny wizerunek i uświadamiać idee oraz przesłanie firmy. Zalicza się do nich strona internetowa oraz strony w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter), ulotki i foldery, raport finansowy czy też roczne sprawozdanie. Te dwa ostatnie mają także budować wiarygodność danej firmy.
     
  • Zarządzanie sytuacją kryzysową
    Niektóre firmy przypominają sobie o public relations w obliczu poważnych tarapatów wizerunków spowodowanych np. wykryciem jakichś niejasności finansowych lub manipulacji z różnego rodzaju wynikami (wystarczy sobie przypomnieć ostatnie kłopoty Volkswagena w zawiązku z oszustwem przy pomiarach emisji spalin w jego samochodach). Agencje PR mają wtedy naprawdę twardy orzech do zgryzienia, aby z nie uciekać przed prawdą, ale jednocześnie podjąć działania zmniejszające skutki kryzysu wizerunkowego.


Warto, aby każdy właściciel firmy lub organizacji miał świadomość rangi kwestii związanych z public relations. Odpowiednio wybrana agencja PR na pewno może się okazać kluczem do sukcesu i pomóc w płynnym rozwoju firmy.

Artykuł poleca Agencja PR - LovePR.pl